Αρχική Επιστήμη Οι αστρονόμοι βρήκαν το πρώτο γνωστό «φτερό» του Γαλαξία

Οι αστρονόμοι βρήκαν το πρώτο γνωστό «φτερό» του Γαλαξία

nasa
Εικόνα: JPL-CALTECH/NASA

Σύνταξη: ecozen.gr

Ένα μακρύ, λεπτό νήμα ψυχρού, πυκνού αερίου εκτείνεται αδιάκοπα από το γαλαξιακό κέντρο, συνδέοντας δύο από τους σπειροειδείς βραχίονες του γαλαξία , αναφέρουν οι αστρονόμοι στις 11 Νοεμβρίου στο Astrophysical Journal Letters . Αυτή είναι η πρώτη φορά που μια τέτοια δομή, που μοιάζει με τη ράβδο ενός φτερού που ανεμίζει το κεντρικό πτερύγιο, έχει εντοπιστεί στον Γαλαξία.

Kύμα Gangotri

Η ομάδα που ανακάλυψε το φτερό του γαλαξία μας το ονόμασε κύμα Gangotri, από τον παγετώνα που είναι η πηγή του μακρύτερου ποταμού της Ινδίας, του Γάγγη. Στα Χίντι και σε άλλες ινδικές γλώσσες, ο Γαλαξίας ονομάζεται Akasha Ganga, «ο ποταμός Ganga στον ουρανό», λέει η αστροφυσικός Veena VS του Πανεπιστημίου της Κολωνίας στη Γερμανία.

Αυτή και οι συνεργάτες της βρήκαν το κύμα Gangotri αναζητώντας σύννεφα κρύου αερίου μονοξειδίου του άνθρακα, το οποίο είναι πυκνό και εύκολο να εντοπιστεί,  από το τηλεσκόπιο APEX στο San Pedro de Atacama της Χιλής. Η δομή εκτείνεται από 6.000 έως 13.000 έτη φωτός από τον βραχίονα Norma του Γαλαξία σε έναν μικρό βραχίονα κοντά στο γαλαξιακό κέντρο που ονομάζεται  3 kiloparsec – arm. Μέχρι στιγμής, όλες οι άλλες γνωστές έλικες αερίου στον Γαλαξία ευθυγραμμίζονται με τους σπειροειδείς βραχίονες

Το κύμα Gangotri έχει ένα άλλο ασυνήθιστο χαρακτηριστικό: τον κυματισμό. Το νήμα φαίνεται να ταλαντεύεται πάνω-κάτω σαν ημιτονοειδές κύμα κατά τη διάρκεια χιλιάδων ετών φωτός. Οι αστρονόμοι δεν είναι σίγουροι τι θα μπορούσε να το προκαλέσει αυτό, λέει η Veena.

‘Αλλοι γαλαξίες έχουν αέριο “φτερό”, αλλά όταν πρόκειται για τον Γαλαξία, «είναι πολύ, πολύ δύσκολο» να χαρτογραφηθεί η δομή του γαλαξία από μέσα προς τα έξω”. Ελπίζει να βρει περισσότερα γαλαξιακά φτερά και άλλα κομμάτια της δομής του γαλαξία μας.

ΠΗΓΗ: sciencenews