Αρχική Special Topics Αστρονόμοι μάλλον ανακάλυψαν τον πρώτο εξωπλανήτη έξω από τον γαλαξία μας

Αστρονόμοι μάλλον ανακάλυψαν τον πρώτο εξωπλανήτη έξω από τον γαλαξία μας

planet
Εικόνα: Παρατηρητήριο ακτίνων Χ Chandra

Σύνταξη: ecozen.gr

Αστρονόμοι ανακοίνωσαν ότι ένας πλανήτης στο μέγεθος του Κρόνου που εντοπίστηκε στον μακρινό Γαλαξία Whirlpool θα μπορούσε να είναι ο πρώτος εξωπλανήτης που ανιχνεύτηκε εκτός του Γαλαξία μας. Μόνο που παράλληλα προειδοποιούν ότι η επιβεβαίωση χρειάζεται χρόνο…

28 εκατ. έτη φωτός μακρυά

Ο υποψήφιος εξωπλανήτης φαίνεται ότι περιφέρεται γύρω από ένα δυαδικό σύστημα ακτίνων Χ – που αποτελείται από ένα κανονικό αστέρι και ένα αστέρι ή μια μαύρη τρύπα που έχει καταρρεύσει – με την απόστασή του από αυτό το δυαδικό σύστημα περίπου ισοδύναμη με την απόσταση του Ουρανού από τον Ήλιο.

Η ανακάλυψη ανοίγει ένα νέο παράθυρο για την αναζήτηση εξωπλανητών –πλανήτες που περιφέρονται γύρω από αστέρια πέρα ​​από τον Ήλιο μας– σε μεγαλύτερες αποστάσεις από ποτέ. Αν και έχουν ανιχνευθεί σχεδόν 5.000 εξωπλανήτες μέχρι στιγμής, όλοι τους βρίσκονται στον Γαλαξία μας – με λίγο περισσότερο από περίπου 3.000 έτη φωτός από τη Γη.

Ο εξωπλανήτης στον σπειροειδή γαλαξία Messier 51 (M51) – που ονομάζεται επίσης Γαλαξίας Whirlpool λόγω του χαρακτηριστικού σχήματός του – απέχει περίπου 28 εκατομμύρια έτη φωτός.

Νησιωτικά σύμπαντα

Η Δρ Rosanne Di Stefano του Κέντρου Αστροφυσικής στο Χάρβαρντ και Σμιθσόνιαν στο Κέιμπριτζ των ΗΠΑ, που ηγήθηκε της έρευνας, είπε: «Από τη δεκαετία του 1750, εικάζεται ότι τα αμυδρά μακρινά νεφελώματα, που τώρα ονομάζονται γαλαξίες, είναι νησιωτικά σύμπαντα: μεγάλα, βαρυτικά δεσμευμένοι αστρικοί πληθυσμοί παρόμοιοι με τον Γαλαξία μας. Η ανακάλυψη του υποψήφιου πλανήτη… μας δίνει την πρώτη ματιά σε εξωτερικούς πληθυσμούς πλανητικών συστημάτων, επεκτείνοντας την εμβέλεια των αναζητήσεων πλανητών σε αποστάσεις περίπου 10.000 φορές πιο μακρινές».

Η Di Steffano και οι συνεργάτες της το εντόπισαν χρησιμοποιώντας το Παρατηρητήριο ακτίνων Χ Chandra της Nasa, αναζητώντας μια χαρακτηριστική πτώση στη φωτεινότητα των ακτίνων Χ που προκαλείται από το πέρασμα ενός πλανήτη μπροστά από το δυαδικό σύστημα ακτίνων Χ. Το υλικό κοντά στο αστέρι νετρονίων ή τη μαύρη τρύπα υπερθερμαίνεται και λάμπει στις ακτίνες Χ.

Το σήμα που εντόπισαν διήρκεσε περίπου τρεις ώρες, κατά τις οποίες η εκπομπή ακτίνων Χ μειώθηκε στο μηδέν. Με βάση αυτές και άλλες πληροφορίες, οι επιστήμονες εκτιμούν ότι ο υποψήφιος εξωπλανήτης θα έχει περίπου το μέγεθος του Κρόνου και θα περιστρέφεται γύρω από το αστέρι νετρονίων ή μια μαύρη τρύπα σε περίπου διπλάσια απόσταση από ότι ο Κρόνος από τον Ήλιο – περίπου ισοδύναμη με την τροχιά του Ουρανού. Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο Nature Astronomy .

Επιβεβαίωση σε …70 χρόνια

Όσο συναρπαστική κι αν είναι αυτή η ανακάλυψη, χρειάζονται περισσότερα δεδομένα για να επιβεβαιωθεί ότι το αντικείμενο είναι πράγματι ένας εξωγαλαξιακός εξωπλανήτης. Μια πρόκληση είναι ότι η μεγάλη τροχιά του αντικειμένου σημαίνει ότι δεν θα περάσει ξανά μπροστά από το δυαδικό σύστημα ακτίνων Χ για περίπου 70 χρόνια.

«Δυστυχώς για να επιβεβαιώσουμε ότι βλέπουμε έναν πλανήτη, πιθανότατα θα πρέπει να περιμένουμε δεκαετίες για να δούμε μια άλλη διέλευση», δήλωσε η συν-συγγραφέας Nia Imara του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στη Σάντα Κρουζ. «Και λόγω των αβεβαιοτήτων σχετικά με το πόσο χρόνο χρειάζεται για να τεθεί σε τροχιά, δεν θα ξέρουμε ακριβώς πότε να κοιτάξουμε».

Mε πληροφορίες από Guardian