Αρχική Διάστημα NASA: Το Curiosity κατασκοπεύει πολύχρωμα σύννεφα στον Άρη

NASA: Το Curiosity κατασκοπεύει πολύχρωμα σύννεφα στον Άρη

NASA CURIOSITY2
Εικόνα: NASA

Σύνταξη: ecozen.gr

Το Curiosity rover της NASA… κατασκοπεύει πολύχρωμα, ιριδίζοντα σύννεφα στον πλανήτη Άρη. To ρομποτικό όχημα εξερευνά τον κρατήρα Γκέιλ στον κόκκινο πλανήτη, στο πλαίσιο της αποστολής Mars Science Laboratory. Στην έρευνά του έπεσε σε μία γοητευτική ανακάλυψη. Τα χρώματα είναι σπάνια σε αυτήν την παγωμένη έρημο, εκτός από το κυρίαρχο κόκκινο. Όμως, στον ορίζοντα, σύμφωνα με την ίδια τη NASA, πάνω από το Curiosity, τα σύννεφα φαίνεται σχεδόν να λάμπουν με χρώμα!

Σχεδόν ανύπαρκτες οι συννεφιασμένες ημέρες

Σε αντίθεση με τη Γη, ο Άρης δεν έχει πολλές συννεφιασμένες ημέρες. Ο κόκκινος πλανήτης έχει μια λεπτή, ξηρή ατμόσφαιρα. Έτσι τα σύννεφα τείνουν να εμφανίζονται στον ουρανό πάνω από τον ισημερινό του πλανήτη, όταν είναι κρύος και πιο μακριά από τον Ήλιο στην τροχιά του κάθε δύο χρόνια, σε σχήμα οβάλ. Αυτό άλλαξε δύο χρόνια πριν (ένα αριανό έτος), όταν το Curiosity εντόπισε σύννεφα που έφτασαν νωρίτερα και σχηματίστηκαν ψηλότερα στην ατμόσφαιρα από το αναμενόμενο. Τον ιριδίζοντα νεφελώδη σχηματισμό εντόπισε το Curiosity πρώτη φορά το φετινό Μάρτιο. Η κάμερά του συνέλαβε τα σύννεφα, τα οποία είναι γεμάτα με κρύσταλλα πάγου. Αυτοί οι κρύσταλλοι  φαίνεται να λαμπυρίζουν, επειδή διασκορπίζουν το φως του ήλιου.

Εικόνα: NASA

Εργαλείο κατανόησης για τον Άρη

Εκτός από το εκθαμβωτικό θέαμα, αυτές οι εικόνες βοηθούν τους επιστήμονες να κατανοήσουν περισσότερα για το σχηματισμό νέφους του Άρη. Τα σύννεφα, δηλαδή, που φτάνουν νωρίτερα και σχηματίζονται σε υψηλότερο, πιο κρύο υψόμετρο. Οπότε είναι ουσιαστικά κατασκευασμένα από ξηρό πάγο (παγωμένο διοξείδιο του άνθρακα). Οι επιστήμονες τα μελετούν ακόμα για να καταλάβουν γιατί συμβαίνει αυτό. Εικόνες που ελήφθησαν το Μάρτιο από τις κάμερες πλοήγησης του rover, αποτυπώνουν τους κυματισμούς στα σύννεφα.

Αριανό ηλιοβασίλεμα

Αλλά οι έγχρωμες εικόνες που τραβήχτηκε από την κάμερα στον ιστό του rover μετά το ηλιοβασίλεμα αποκαλύπτουν λαμπερά σύννεφα. Καθώς ο ήλιος δύει, αυτά τα ψηλά σύννεφα μεγαλώνουν σχεδόν πυρακτωμένα. Γεμίζουν με κρύσταλλα πάγου και καθρεφτίζουν το εξασθενηένο φως του ήλιου. Στη συνέχεια σκοτεινιάζουν καθώς το ηλιακό φως σβήνει.

Από το κόκκινο στο πράσινο και το μοβ

“Εάν δείτε ένα σύννεφο με ένα λαμπερό παστέλ σύνολο χρωμάτων σε αυτό, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα σωματίδια σύννεφων είναι σχεδόν πανομοιότυπα σε μέγεθος”, δήλωσε ο Mark Lemmon, επιστήμονας της ατμόσφαιρας στο Ινστιτούτο Διαστημικής Επιστήμης στο Boulder του Κολοράντο. Αυτό συμβαίνει συνήθως αμέσως μετά τη δημιουργία των σύννεφων και όλα έχουν αυξηθεί με τον ίδιο ρυθμό. «Πάντα θαυμάζω τα χρώματα που εμφανίζονται. Κόκκινα και πράσινα και μπλε και μοβ» αναφέρει ο Lemmon.