Αρχική Διάστημα Η NASA ανακοίνωσε την ύπαρξη νερού στην επιφάνεια της Σελήνης

Η NASA ανακοίνωσε την ύπαρξη νερού στην επιφάνεια της Σελήνης

NASA Σελήνη EPA

Η Σελήνη έχει αδιαμφισβήτητα νερό στη φωτεινή πλευρά της, σύμφωνα με την Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία (NASA), ενώ οι επιστήμονες στις ΗΠΑ εκτιμούν ότι στη Σελήνη υπάρχουν πολλές μικρές και μεγάλες μόνιμες «παγίδες νερού», δηλαδή περιοχές όπου το νερό μπορεί να παγιδευτεί σταθερά. Ενώ, υπολογίζεται ότι αυτές καλύπτουν μια συνολική έκταση έως και 40.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων.

Οι σχετικές δύο δημοσιεύσεις έγιναν στο περιοδικό αστρονομίας «Nature Astronomy» καθώς και στη σχετική συνέντευξη τύπου που διοργάνωσε η NASA.

Η επιβεβαίωση της ανακάλυψης αναμένεται να έχει σημαντικές θετικές επιπτώσεις για τις μελλοντικές αποστολές στο φεγγάρι. Και ιδιαίτερα για την αποστολή “Artemis”, η οποία αφορά την προσελήνωση αστροναυτών το 2024 στη Σελήνη.

Να σημειωθεί εδώ, ότι όλος ο ευρύτερος σχεδιασμός των μελλοντικών αποστολών “Artemis” είχε βασιστεί και στο ενδεχόμενο ύπαρξης νερού κοντά στο Νότιο Πόλο του φεγγαριού, για το οποίο υπήρχαν ενδείξεις, που μέχρι σήμερα δεν είχαν ωστόσο επιβεβαιωθεί. Σε βαθμό μάλιστα, που ο τόπος προσελήνωσης οριζόταν στο Νότιο τμήμα, παρά το γεγονός ότι η συνθήκες εκτέλεσης της προσελήνωσης σε εκείνο το τμήμα υπολογίζονται με αυξημένο επίπεδο δυσκολίας και τεχνικής σε σχέση με βορειότερα σημεία.

Προηγούμενη έρευνα είχε ανιχνεύσει πιθανή παρουσία νερού στη σεληνιακή επιφάνεια, αλλά είχε βασιστεί σε μια χημική «υπογραφή» στο φάσμα των τριών μικρομέτρων, η οποία δεν μπορούσε να διακρίνει με σιγουριά αν επρόκειτο για νερό (Η2Ο) ή για υδροξύλιο (ΟΗ) δεσμευμένο στα σεληνιακά ορυκτά.

Ανιχνεύθηκε η χημική “υπογραφή” του νερού

Νερο ανιχνεύθηκε στη Σελήνη nasa
Νερο ανιχνεύθηκε στη Σελήνη από το SOFIA. Καλλιτεχνική απεικόνιση: NASA

Ενώ, τώρα, οι ερευνητές υπό την Δρ Κέισι Χόνιμπαλ του Ινστιτούτου Γεωφυσικής και Πλανητολογίας του Πανεπιστημίου της Χαβάης, αναλύοντας στοιχεία από το Στρατοσφαιρικό Παρατηρητήριο Υπέρυθρης Αστρονομίας (SOFIA), ένα αερομεταφερόμενο τηλεσκόπιο πάνω σε ένα τροποποιημένο αεροπλάνο Boeing 747 που παρατηρεί τη Σελήνη στο μήκος κύματος των έξι μικρομέτρων, ανίχνευσαν ξεκάθαρα την ισχυρή χημική «υπογραφή» του μορίου του νερού.

Βρήκαν ότι το νερό είναι πράγματι παρόν στα νότια γεωγραφικά πλάτη της Σελήνης και σε αναλογία περίπου 100 έως 400 μικρογραμμαρίων (μg g^1 H2O). Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι το νερό είναι πιθανώς αποθηκευμένο μέσα σε υάλους ή στα κενά ανάμεσα στους κόκκους της σεληνιακής επιφάνειας, που το προστατεύουν από το αφιλόξενο περιβάλλον του φεγγαριού και επιτρέπουν έτσι στο νερό να παραμένει στη σεληνιακή επιφάνεια.

“Παγίδες” νερού βρίσκονται στους πόλους

Στη δεύτερη μελέτη, με επικεφαλής τον επίκουρο καθηγητή ατμοσφαιρικής και διαστημικής φυσικής Πολ Χέιν του Πανεπιστημίου του Κολοράντο, οι επιστήμονες αναφέρουν ότι στη Σελήνη υπάρχουν πολύ περισσότερες -από όσες υποπτεύονταν έως τώρα- κρυφές μόνιμες σκιασμένες περιοχές, οι λεγόμενες «ψυχρές παγίδες», όπου το νερό μπορεί να παραμείνει μόνιμα. Εκτιμούν ότι υπάρχουν εκατοντάδες έως χιλιάδες περισσότερες μικροπαγίδες (διαμέτρου έως ενός εκατοστού) σε σχέση με τις μεγαλύτερες παγίδες νερού (διαμέτρου έως ενός χιλιομέτρου), οι οποίες μπορούν να εντοπισθούν και στους δύο πόλους.

Οι ερευνητές εκτιμούν, με βάση στοιχεία από το σκάφος LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) της NASA σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη, ότι περίπου 40.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα –από τα περίπου 38 εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα που αφορούν  συνολικά τη σεληνιακή επιφάνεια- έχουν τη δυνατότητα να παγιδεύσουν νερό σε διάφορα μεγέθη και σχήματα, εκ των οποίων το 60% στο νότιο ημισφαίριο, σε γεωγραφικό πλάτος μεγαλύτερο των 80 μοιρών. Το 10% έως 20% της συνολικής έκτασης των μόνιμων παγίδων νερού εκτιμάται ότι είναι μικροσκοπικές.

«Αν φανταστεί κανείς ότι στέκεται στην επιφάνεια του φεγγαριού κοντά σε ένα από τους πόλους του, θα δει σκιές ολόγυρα. Πολλές από αυτές τις μικροσκοπικές σκιές μπορεί να είναι γεμάτες πάγο», δήλωσε ο Χέιν. «Αν έχουμε δίκιο, το νερό πρόκειται να είναι πιο εύκολα προσβάσιμο ως πόσιμο, ως πυραυλικό καύσιμο ή για οτιδήποτε άλλο η NASA χρειάζεται νερό», πρόσθεσε.

Σύμφωνα με τους Αμερικανούς ερευνητές, μερικές σεληνιακές «ψυχρές παγίδες» υπάρχουν σε ένα καθεστώς αιώνιου σκοταδιού, καθώς μπορεί να μην έχουν δει ούτε μία ακτίνα του Ήλιου εδώ και δισεκατομμύρια χρόνια.

Τα στοιχεία μένουν να επιβεβαιωθούν από …κοντά

Αυτά τα ευρήματα, σύμφωνα με τους επιστήμονες, δείχνουν ότι το νερό έχει παραχθεί ή καταλήξει στη Σελήνη μέσω διαφόρων διαδικασιών (π.χ. από κατά καιρούς πτώσεις μικρομετεωριτών ή μεγαλύτερων αστεροειδών και κομητών) και είναι πολύ πιθανό ότι έχει αποθηκευθεί σε μικρές και μεγάλες παγίδες και στις δύο πολικές περιοχές. Προς το παρόν πάντως, σύμφωνα με τους επιστήμονες, δεν μπορεί να αποδειχθεί ότι όντως αυτές οι «παγίδες» κρύβουν νερό, παρά μόνο αν πάει εκεί ένα ρομποτικό ρόβερ ή ένας αστροναύτης και σκάψει. Οι μελλοντικές αποστολές στη Σελήνη θα δώσουν την οριστική απάντηση.

Στη συνέντευξη της NASA την παρουσίαση των ευρημάτων έκαναν οι Νασίμ Ρανγκουάλα (επιστήμονας του παρατηρητηρίου SOFIA στο ερευνητικό κέντρο Ames της NASA), Πολ Χερτς (επικεφαλής του τμήματος αστροφυσικής της NASA), Τζέικομπ Μπλίτσερ (επικεφαλής επιστήμονας στη διεύθυνση ανθρώπινης εξερεύνησης και αποστολών επιχειρήσεων της NASA) και Κέισι Χόνιμπαλ (επικεφαλής ερευνήτρια της δεύτερης μελέτης για τις «ψυχρές παγίδες»)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here