Αρχική Επιλεγμένα «Thessaloniki Flyover»: Ένα πρωτοποριακό έργο χωρίς περιβαλλοντικό αποτύπωμα

«Thessaloniki Flyover»: Ένα πρωτοποριακό έργο χωρίς περιβαλλοντικό αποτύπωμα

0
Thessaloniki Flyover

Τι κι αν ακόμη διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους ένθεν κακείθεν για το Μετρό, η επόμενη εποχή έχει έρθει ήδη για τη Θεσσαλονίκη: Ο νέος πρωτοποριακός εναέριος αυτοκινητόδρομος, που φέρει το όνομα Flyover, καθώς θα “πετάει” πάνω από την πόλη, υπόσχεται μεγαλύτερη ασφάλεια και πιο εύρυθμη καθημερινότητα για τους εποχούμενους κατοίκους, επαγγελματίες και επισκέπτες της.

Πρόκειται ουσιαστικά για ένα “δρόμο πάνω από το δρόμο“, για τη μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα, η οποία θα ξεκινήσει άμεσα αυξάνοντας την κυκλοφοριακή ικανότητα της Ανατολικής Περιφερειακή Οδού και βελτιώνοντας θεαματικά την οδική ασφάλεια, χωρίς να επιβαρύνει το περιβάλλον.

Όπως επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, επί τρεις δεκαετίες ως λύση, στην όλο και πιο επιτακτική ανάγκη να αναβαθμιστεί η Ανατολική Περιφερειακή Οδός, παρουσιαζόταν η Εξωτερική Περιφερειακή. Ένα έργο πανάκριβο, που δεν θα έπαιρνε περιβαλλοντική αδειοδότηση. “Θέλαμε να βρούμε μια λύση ρεαλιστική, και άμεσα εφαρμόσιμη. Μια λύση που να αντιμετωπίζει ουσιαστικά και το πρόβλημα. Κι αυτό ακριβώς είναι το Flyover”, τόνισε ο κ. Καραμανλής.

10.000 οχήματα την ώρα

«Thessaloniki Flyover»: Ένα πρωτοποριακό έργο χωρίς περιβαλλοντικό αποτύπωμα

Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι το 2010, ο σημερινός δρόμος είχε ήδη εξαντλήσει ουσιαστικά τα όριά του, αφού καθημερινά κατέγραφε 150.000 οχήματα και στις δύο κατευθύνσεις. Τα επόμενα χρόνια, η τάση αντεστράφη και ο αριθμός μειώθηκε, πρώτα λόγω της οικονομικής κρίσης και τώρα τελευταία λόγω του COVID-19.

“Όμως, η εκτίμηση των ειδικών είναι ότι το νούμερο αυτό τα επόμενα χρόνια αναμένεται να αυξηθεί εντυπωσιακά και το 2030 να έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα μεγέθη ακόμα και του 2010 και να έχει φτάσει στα 220.000 οχήματα την ημέρα”, πρόσθεσε και εξήγησε ότι: “Ενώ ο δρόμος είναι σχεδιασμένος για να εξυπηρετεί γύρω στα 5.000 αυτοκίνητα την ώρα ανά κατεύθυνση, το 2030 μπορεί και να φτάσουμε στα 7.500 αυτοκίνητα την ώρα ανά κατεύθυνση. 50% παραπάνω. Δηλαδή το απόλυτο κυκλοφοριακό χάος”.

Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι προκειμένου να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα και να προλάβουμε αυτή την κατάσταση, ο νέος δρόμος θα μπορεί να εξυπηρετεί ικανοποιητικά, όχι 5.000 που είναι η σημερινή δυνατότητα, ούτε 7.500 που είναι η εκτίμηση για το 2030, αλλά 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

«Thessaloniki Flyover»: Ένα πρωτοποριακό έργο χωρίς περιβαλλοντικό αποτύπωμα

Το έργο διακρίνεται σε δύο μέρη:

  • Το ένα είναι η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του υφιστάμενου αυτοκινητοδρόμου, στο σύνολό του.
  • Και το άλλο, το ακόμα πιο εντυπωσιακό, είναι η δημιουργία ενός εντελώς νέου, εναέριου αυτοκινητοδρόμου, που εντός εισαγωγικών θα «πετάει» πάνω από τον ανατολικό περιφερειακό.

Περιλαμβάνει:

  • 13 χιλιόμετρα μήκος,
  • 9 ανισόπεδους κόμβους,
  • 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover,
  • 8 νέες γέφυρες και
  • 3 νέες σήραγγες.

Κόστος και χρονοδιάγραμμα

Θεσσαλονίκη έργο

Ο προϋπολογισμός είναι 370 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί με ΣΔΙΤ. Στην κατασκευή του θα απασχοληθούν περισσότεροι από 1.000 εργαζόμενοι.

Η εκτίμηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι ότι στο τέλος του 2021 ή στις αρχές του 2022 θα έχουμε οριστικό ανάδοχο για το έργο, ενώ η φάση κατασκευής θα διαρκέσει 3-4 χρόνια. Και μάλιστα, όπως ανέφερε ο κ. Καραμανλής, εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο ο χρόνος κατασκευής και παράδοσης να αποτελεί σοβαρό κριτήριο για την ανάθεση του έργου.

Θα σώζει ζωές

Thessaloniki Flyover

Όσον αφορά την ασφάλεια, ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι συνολικά, και σε σχέση με την Αττική Οδό, ο δείκτης θνησιμότητας είναι πάνω από 12 φορές μεγαλύτερος και ο δείκτης τραυματισμών σχεδόν 14 φορές μεγαλύτερος. “Γι’ αυτό και σας λέω ότι ο νέος αυτοκινητόδρομος δεν θα βελτιώσει απλώς την καθημερινή ζωή στη Θεσσαλονίκη, αλλά και θα σώσει ζωές“.

Χωρίς περιβαλλοντική επιβάρυνση

Thessaloniki Flyover

Σχετικά με το θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος, ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι αντί για διαπλάτυνση ή νέα πρόσθετη χάραξη, που θα καταβρόχθιζε εκατοντάδες στρέμματα γης και δάσους, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επέλεξε να περάσει το νέο αυτοκινητόδρομο κυριολεκτικά επάνω από την υπάρχουσα χάραξη. “Δηλαδή φτιάχνουμε έναν ολόκληρο νέο δρόμο, με κυριολεκτικά ελάχιστο περιβαλλοντικό κόστος” υποστήριξε.

Το Υπουργείο θεωρεί το Flyover ζωντανό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο η προνοητικότητα, η σωστή μελέτη και η αξιοποίηση της τεχνολογίας μπορούν να κάνουν τη ζωή όλων καλύτερη, χωρίς να προσβάλλουν τη φύση.

Πιο γρήγορες μετακινήσεις

Θεσσαλονίκη Flyover

Ο κ. Καραμανλής συμπλήρωσε ότι ο νέος αυτοκινητόδρομος θα αυξήσει εντυπωσιακά την ασφαλή ταχύτητα της μετακίνησης, με τις πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας που θα δημιουργηθούν στα υπερυψωμένα και «εναέρια» τμήματα, αλλά και με καλά μελετημένες παρεμβάσεις στους κόμβους που οδηγούν και συνδέουν όλες τις περιοχές, με τις οποίες θα μειωθούν όλες οι χιλιομετρικές αποστάσεις.

Οι παρεμβάσεις θα είναι τεσσάρων ειδών:

  1. Στοχευμένες απλές επεμβάσεις, σε κόμβους όπως η σύνδεση με ΤΙΤΑΝ, η σύνδεση Λ. Κατσιμίδου, Τούμπας, η σύνδεση Κωνσταντινοπολίτικων.
  2. Μείζονες επεμβάσεις, στους κόμβους στο Επταπύργιο, την Πυλαία, και το Πανόραμα.
  3. Πλήρης ανασχεδιασμός των κόμβων Πεύκων – Νεάπολης και Αγ. Παύλου.
  4. Κατασκευή νέου κόμβου σύνδεσης με Θέρμη – Πανόραμα – Νέα Ραιδεστό, και Γαλάτιστα, Πολύγυρο, Σιθωνία.

“Είναι ένα έργο που πραγματικά μπορεί να αλλάξει την καθημερινότητα σε αυτήν την πόλη”, δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, καθώς όπως εξήγησε θα εκτραπεί το 25%-35% της κυκλοφορίας στο υπερυψωμένο-εναέριο επίπεδο, με αποτέλεσμα πιο γρήγορες μετακινήσεις, πολύ λιγότερη ρύπανση, ασφάλεια, πιο σταθερούς χρόνους μετακίνησης, οικονομία για τους οδηγούς, πολύ πιο εύκολη πρόσβαση από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, από την Ευκαρπία στην Καλαμαριά, γρήγορη και ασφαλής πρόσβαση από και προς ΠΑΘΕ, Εγνατία Οδό, Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και Χαλκιδική, αλλά και τις γειτονικές πόλεις.

«Στη Θεσσαλονίκη χρωστάμε»

FLYOVER9

Ο κ. Καραμανλής τόνισε εξάλλου ότι κεντρικό ρόλο στον κυβερνητικό σχεδιασμό έχουν τα έργα υποδομών και πως είναι ήδη έτοιμο ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ.

“Δεν είναι τυχαίο ότι την πρώτη μεγάλη δημόσια εμφάνισή μας ως Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μετά την περίοδο της καραντίνας, την πραγματοποιούμε στη Θεσσαλονίκη. Μια πόλη που αγαπώ” και πρόσθεσε: “Στη Θεσσαλονίκη χρωστάμε. Όλες οι κυβερνήσεις”.

Δείτε υλικό για το έργο Flyover ΕΔΩ.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here