Αρχική Ενέργεια Ποδηλατόδρομοι: “Ουδέν μονιμότερον του προσωρινού”;

Ποδηλατόδρομοι: “Ουδέν μονιμότερον του προσωρινού”;

0
Ποδηλατόδρομοι, προσωρινός ποδηλατόδρομος Βερολίνο
Διαφήμιση

Το ποδήλατο είχε την τιμητική του στη διάρκεια του lockdown. Τόσο στο κέντρο της Αθήνας -όπου η κίνηση των αυτοκινήτων είχε μειωθεί αισθητά- όσο και στα προάστια, πολλές μετακινήσεις με κωδικό #6 (άσκηση), ή #2 (σούπερ μάρκετ) προς το 13033, γίνονταν με ποδήλατα.

Ξαφνικά, η χρήση αυτού του φιλικού προς το περιβάλλον μέσου, γενικεύτηκε, καθώς μετατράπηκε σε βασική επιλογή για τις μετακινήσεις. Πολλοί από μας, που το αγαπούσαμε παιδιόθεν, από ανάγκη κατ’ αρχάς, το εντάξαμε στην καθημερινότητά μας και σταδιακά η ανάγκη αυτή έγινε κομμάτι της ζωής μας.

Θα είχε ενδιαφέρον να γνωρίζαμε τα στατιστικά στοιχεία σχετικά με το πόσοι κατέφυγαν στο ποδήλατο κατά τις ημέρες του εγκλεισμού, αν αυξήθηκαν οι διαδικτυακές πωλήσεις ποδηλάτων κλπ. Ακόμη και για το πόσα παιδιά απαλλάχθηκαν από τις βοηθητικές ρόδες αυτό το διάστημα!

Παρόλα αυτά, το μεγάλο στοίχημα είναι να διατηρηθεί αυτή η κατάσταση και τώρα που τα πράγματα έχουν επανέλθει (σχεδόν) στα προ καραντίνας επίπεδα.

Προσωρινές διαδρομές

ποδήλατο

Κατά πως φαίνεται το ίδιο “στοίχημα” απασχολεί και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο καταθέτει σήμερα στη Βουλή τροπολογία που περιλαμβάνει διάταξη με την οποία θεσπίζονται γρήγορες διαδικασίες για την προσωρινή δημιουργία ποδηλατοδρόμων και πεζόδρομων.

Την πρόταση, που ακολουθεί το παράδειγμα πολλών ευρωπαϊκών πόλεων (όπως πχ. το Βερολίνο, βλ. κεντρική φωτό), επεξεργάστηκαν ο υφυπουργός Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος Δημήτρης Οικονόμου και ο Γενικός Γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος Ευθύμιος Μπακογιάννης.

Η πρόταση

Ποδηλατόδρομοι:

Με απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, δίνεται η δυνατότητα στους Δήμους:

  • να δημιουργούνται προσωρινοί διάδρομοι κίνησης πεζών,
  • να δημιουργούνται προσωρινοί ποδηλατόδρομοι,
  • να γίνεται προσωρινός χαρακτηρισμός ως πεζόδρομων, τοπικών οδών με αυξημένη κίνηση πεζών και συγκεντρωμένες χρήσεις εστίασης, προκειμένου να εξασφαλίζεται ο απαραίτητος χώρος για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων και για την ασφαλή κίνηση των πεζών, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία και των εμποδιζομένων ατόμων, και
  • να δημιουργούνται «περιοχές ήπιας κυκλοφορίας» σε τοπικές οδούς ή σε περιοχές κατοικίας.

Οδηγός εφαρμογής

Ποδηλατόδρομοι:

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εκπονεί ήδη έναν οδηγό εφαρμογής των ρυθμίσεων αυτών που θα σταλεί στους Δήμους. Ο οδηγός θα περιλαμβάνει τις καλές πρακτικές από τη διεθνή εμπειρία και θα δίνει οδηγίες:

  • για την ανακατανομή του οδικού χώρου,
  • τη δημιουργία προσωρινών λωρίδων κίνησης του ποδηλάτου,
  • τις ειδικές παρεμβάσεις για την εξασφάλιση της προσβασιμότητας,
  • τη δημιουργία προσωρινών επεκτάσεων πεζοδρομίων και λωρίδων πεζών.
  • Ακόμη θα περιλαμβάνει προτάσεις σχεδιασμού για τη δημιουργία προσωρινών επεκτάσεων πεζοδρομίων για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων σε πλατείες, κοινόχρηστους χώρους και πεζοδρόμια.

Ελεύθεροι χώροι

ποδήλατο

«Η παρέμβαση μας για τη δημιουργία προσωρινών ποδηλατοδρόμων και πεζόδρομων ακολουθεί το παράδειγμα πολλών ευρωπαϊκών πόλεων και είναι ένα ακόμα όπλο ενάντια στη διασπορά του κορωνοϊού», επισήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας  Κωστής Χατζηδάκης, εξηγώντας: «Έτσι περιορίζουμε τον συγχρωτισμό κατά τις μετακινήσεις. Ταυτόχρονα όμως ενθαρρύνουμε το ποδήλατο που είναι το πιο φιλικό στο περιβάλλον μέσο μετακίνησης. Οι παρεμβάσεις αυτές είναι προσωρινές αλλά είμαι βέβαιος ότι θα μας δείξουν το δρόμο για πιο μόνιμες επιλογές. Οι πόλεις μας έχουν ανάγκη από περισσότερο ελεύθερο χώρο για πεζούς και ποδηλάτες».

Διαφήμιση