Αρχική Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας Α.Π.Ε To ΥΠΕΝ μας βάζει στην… πρίζα

To ΥΠΕΝ μας βάζει στην… πρίζα

0
electric2
Διαφήμιση

«Ο κόσμος αλλάζει με ταχύτητα και φαινόμενα όπως αυτά της Αυστραλίας, δείχνουν ότι ο τρόπος ζωής μας πρέπει να γίνει φιλικότερος προς τον πλανήτη“.

Και όμως, τα λόγια αυτά δεν ανήκουν σε κάποιον ακτιβιστή περιβαλλοντικής οργάνωσης, αλλά στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη που αν μη τι άλλο, παρά τους γεωπολιτικό-ενεργειακούς γρίφους που έχει κληθεί να λύσει, δεν εγκαταλείπει την πράσινη ατζέντα του. Αντιθέτως θα λέγαμε.

Οι επικίνδυνοι ρύποι

electric3

Μιλώντας στο 3ο ετήσιο συνέδριο για την ηλεκτροκίνηση “Ecomobiity Conference” στο πλαίσιο του Eco-Fest 2020, ο κ. Χατζηδάκης επισήμανε ότι οι μεταφορές ευθύνονται για μεγάλο μέρος των συνολικών εκπομπών του θερμοκηπίου στην Ευρώπη. Μάλιστα στην Ελλάδα το 2019 οι πρόωροι θάνατοι λόγω της ρύπανσης από διοξείδιο του αζώτου έφτασαν τους 2.900.

Για τον υπουργό, το τρίπτυχο αεριοκίνηση-βιοκαύσιμα-ηλεκτροκίνηση συνιστά τον βασικό πυλώνα της πολιτικής του υπουργείου.

Οι άξονες

electric5

Ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε και από το βήμα του Eco-Fest στους άξονες της νέας εθνικής ενεργειακής και κλιματικής στρατηγικής:

  • Η πλήρης απολιγνιτοποίηση της Ελλάδας μέχρι το 2028.
  • Η αύξηση του ποσοστού συμμετοχής των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας στο 35% ως το 2030 έναντι 17% σήμερα.
  • Η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης που συνίσταται στο να καταναλώνουμε το 2030 λιγότερη ενέργεια από αυτή που καταναλώναμε το 2017.
  • Η επιτάχυνση των νησιωτικών ηλεκτρικών διασυνδέσεων.
  • Οι διεθνείς συνεργασίες για την αξιοποίηση του φυσικού αερίου.

Ο ρόλος του φυσικού αερίου

ilektrokinisi 600 x 401 1

Ο κ. Χατζηδάκης έκανε ειδική αναφορά στην προώθηση της αεριοκίνησης με φυσικό αέριο, με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) για τα ελαφρά οχήματα και με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) για τα βαρέα οχήματα και τη ναυτιλία. «Πρέπει να πάμε πιο γρήγορα γιατί δεν μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη της αεριοκίνησης, όταν έχουμε περίπου μόλις 15 σταθμούς CNG, ενώ η γειτονική Βουλγαρία έχει πάνω από 100», είπε χαρακτηριστικά. «Το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) προβλέπει μέχρι το 2030 να λειτουργούν 8 σταθμοί ανεφοδιασμού LNG και 55 σταθμοί ανεφοδιασμού CNG, ενώ είναι θετικό και το ότι στο business plan της ΔΕΠΑ υπάρχει πρόβλεψη για τη δημιουργία ικανού αριθμού πρατηρίων CNG σε όλη την Ελλάδα. Όλα αυτά θα βελτιώσουν το βαθμό συμμόρφωσης της χώρας με την κοινοτική υποχρέωση να καλυφθούν οι κύριοι οδικοί άξονες και τα μεγάλα αστικά κέντρα με υποδομές φυσικού αερίου».

Βιοκαύσιμα made in Greece

electric4

Περνώντας στα βιοκαύσιμα, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε ότι θα συμβάλλουν σημαντικά στην επίτευξη του στόχου του ΕΣΕΚ για αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ στις μεταφορές στο 14% το 2030. «Στο βιοντίζελ για παράδειγμα, στόχος μας είναι η στήριξη των εγχώριων παραγωγών για την τόνωση της εθνικής οικονομίας και η αναμόρφωση του κανονιστικού πλαισίου σύμφωνα με την ευρωπαϊκή πολιτική προώθησης των προηγμένων βιοκαυσίμων και τον περιορισμού των συμβατικών. Για αυτό το λόγο διερευνούμε σενάρια νέων ενισχυμένων υποχρεώσεων ανάμειξης και επέκτασης της χρήσης των βιοκαυσίμων πέραν των αυτοκινήτων. Καθοριστικό ρόλο στην αεριοκίνηση παίζουν όμως και τύποι αερίου με ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα όπως το βιοαέριο, το βιομεθάνιο και το πράσινο υδρογόνο».

Ηλεκτροκίνητα ΙΧ και λεωφορεία

electric6

Όσο για την ηλεκτροκίνηση ο κ. Χατζηδάκης αναγνώρισε ότι η Ελλάδα βρίσκεται πολύ πίσω: «Πέρυσι πουλήθηκαν μόλις 315 ηλεκτροκίνητα και υβριδικά οχήματα στην Ελλάδα (ποσοστό κάτω του 1% των συνολικών πωλήσεων), ενώ στην Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει το ακόμη και το 10%, με αυξητικές τάσεις”

Στόχος του ΥΠΕΝ είναι το 2030 το 30% των νέων οχημάτων να είναι ηλεκτροκίνητα και plug-in υβριδικά. Ήδη στο φορολογικό νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων:

  • Θεσπίστηκαν φορολογικά κίνητρα για τα εταιρικά αυτοκίνητα που αφορούν στις μισές περίπου πωλήσεις οχημάτων.
  • Εισήχθη έκπτωση 30% για την αγορά, εγκατάσταση και λειτουργία σημείων φόρτισης από εταιρείες για χρήση από τους εργαζόμενούς τους.

Σύμφωνα δε με το σχεδιασμό της κυβέρνησης, το ένα τρίτο των λεωφορείων που θα αγοραστούν για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη θα είναι ηλεκτρικά.

Οικονομικά κίνητρα

Πολύ σημαντικά θεωρούνται βέβαια και τα κίνητρα που πρέπει να θεσπιστούν, οικονομικά αλλά και κίνητρα χρήσης, με δεδομένο το υψηλό κόστος αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων. “Επιδιώκουμε να χρησιμοποιήσουμε κοινοτικούς πόρους όπως το ΕΣΠΑ, ώστε να δημιουργηθεί η κρίσιμη μάζα που θα ενεργοποιήσει την ιδιωτική πρωτοβουλία και για την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών φόρτισης μεταξύ άλλων, αρχικά στα καίρια σημεία όπως αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια και αεροδρόμια», σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης.

Οι δήμοι στην πρώτη γραμμή

Ο κ. Χατζηδάκης ανέδειξε επίσης τον ρόλο των δήμων στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης, με έμφαση στα νησιά. «Εκεί όπου οι αποστάσεις δεν είναι μεγάλες και άρα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ποδήλατα, scooters δεν αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της αυτονομίας, αξίζει να προστεθεί στο brand των νησιών η “καθαρή μετακίνηση”». Τόνισε μάλιστα την πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ για την εκπόνηση του εγχειριδίου για την «Ανάπτυξη Έξυπνων και Πράσινων Πόλεων», που αποσκοπεί να καθοδηγήσει τους δήμους στην αναζήτηση των χρηματοδοτικών εργαλείων, από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους, προκειμένου να υιοθετήσουν την ηλεκτροκίνηση τόσο στις δημοτικές συγκοινωνίες, όσο και στα οχήματα ιδιωτικής χρήσης και στις υποδομές φόρτισης.

Το καλό παράδειγμα

20 12 2019 ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ 2 768x1024

Το Υπουργείο δίνει το καλό παράδειγμα με δυο πρωτοβουλίες όπου εμπλέκεται δείχνοντας ότι «“Πρώτα Εμείς” αλλάζουμε προς μια καθημερινότητα φιλικότερη προς το περιβάλλον», πρόσθεσε τέλος ο κ. Χατζηδάκης:

  • Τη μίσθωση 30 περίπου ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στη Βουλή των Ελλήνων με τις υποδομές φόρτισης να έχουν εγκατασταθεί αφετέρου και
  • Την προμήθεια από το ΥΠΕΝ για τις υπηρεσιακές μετακινήσεις, ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων και ποδηλάτων.

 

Διαφήμιση