Αρχική Επιλεγμένα Ηλεκτροκίνηση: Τα επόμενα βήματα και οι στόχοι του Υπουργείου Περιβάλλοντος

Ηλεκτροκίνηση: Τα επόμενα βήματα και οι στόχοι του Υπουργείου Περιβάλλοντος

0
Ηλεκτροκίνηση
ΑΘΗΝΑ - ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ (EUROKINISSI/ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΖΩΝΤΑΝΟΣ)

Τα κίνητρα για την απόκτηση και χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων και οι τρόποι επιδότησης των υποδομών φόρτισης είναι τα βασικά στοιχεία του σχεδίου νόμου για την ηλεκτροκίνηση που πρόκειται να παρουσιάσει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020.

Ήδη το υπουργείο εκπονεί εγχειρίδιο ανάπτυξης έξυπνων και πράσινων πόλεων με παραλήπτες τους δήμους που θα εξειδικεύει όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία σε εθνικό και κοινοτικό επίπεδο, ώστε να συμμετάσχουν πιο ενεργά στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και ευρύτερα στην προώθηση μοντέλων βιώσιμης κινητικότητας στις ελληνικές πόλεις.

Τα παραπάνω διαμήνυσε η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του ΥΠΕΝ, Αλεξάνδρα Σδούκου, από το συνέδριο Electromobility 2020 που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Ecofest 2020.

Πίσω στην ηλεκτροκίνηση

Η κ. Σδούκου επισήμανε ότι είναι επιτακτική ανάγκη να αναπτυχθεί άμεσα η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα, καθώς παρατηρείται υστέρηση στον κλάδο αυτό σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. «Στην ελληνική αγορά, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα πέρσι κατέλαβαν μερίδιο μικρότερο του 1% επί των συνολικών πωλήσεων οχημάτων, ενώ σε άλλες χώρες της ΕΕ τα αντίστοιχα ποσοστά κυμαίνονται σε 4-5%, σε ορισμένες περιπτώσεις (Ολλανδία) ξεπέρασαν το 10% ενώ στη Νορβηγία προσεγγίζουν το 50%».

Μπροστά στους ρύπους

ηλεκτροκίνηση

Την ίδια στιγμή στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δείχνουν ότι η Αθήνα -μαζί με το Μιλάνο- κατέχουν τα ηνία όσον αφορά το ποσοστό ρύπων που προέρχεται από τις μεταφορές και τα οχήματα (75%), κάτι που συνδέεται με το ότι ο στόλος οχημάτων της χώρας είναι από τους πιο γερασμένους σε επίπεδο ΕΕ.

«Η κατάσταση αυτή πρέπει να αλλάξει δραστικά και γι’ αυτό έχουμε θέσει έναν υψηλό στόχο για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα – 1 στα 3 οχήματα που θα πωλούνται το 2030 να είναι ηλεκτρικό».

Τα κίνητρα

Η Διυπουργική Επιτροπή για την ηλεκτροκίνηση καταρτίζει ένα ολιστικό σχέδιο στο επίκεντρο του οποίου βρίσκονται τα αναγκαία κίνητρα. «Ο λόγος που παρατηρούνται μεγάλοι ρυθμοί αύξησης των πωλήσεων ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε συγκεκριμένες χώρες της ΕΕ, είναι η ύπαρξη γενναίων κινήτρων που αφορούν στην απόκτηση ή χρήση των οχημάτων αυτών αλλά και ρυθμιστικού πλαισίου που διέπει την καινούρια αγορά που δημιουργείται γύρω από τα ηλεκτρικά οχήματα” τόνισε η κ. Σδούκου.

“Μας ενδιαφέρει να χορηγήσουμε κίνητρα σε ειδικές κατηγορίες οχημάτων, όπως επαγγελματικής χρήσεως οχήματα, logistics, ταξί, ηλεκτρικά μοτοποδήλατα (scooters). Στόχος μας είναι να ετοιμάσουμε ένα νομοσχέδιο – μόλις ολοκληρώσουμε την επεξεργασία και την κοστολόγηση των πιθανών κινήτρων και μέτρων, μέσα στο 1ο εξάμηνο του 2020 – με ένα πακέτο ποικίλων μέτρων», υπογράμμισε σχετικά.

Διαβάστε επίσης:  Τσιόδρας: «Να συνεχιστεί ο έγκαιρος εμβολιασμός των παιδιών έως δύο ετών, χωρίς καθυστέρηση»

Οι επιδοτήσεις

Κίνητρα για οχήματα ηλεκτροκίνησης XL

Το ΥΠΕΝ μελετά πιθανούς τρόπους επιδότησης της τιμής ενός ηλεκτρικού οχήματος που μπορεί να πάρει τη μορφή κάποιας μείωσης φόρου ή τέλους ή και επιδότησης της τιμής αγοράς. Παράλληλα εξετάζει πιθανά μέτρα που να σχετίζονται με την παροχή κινήτρων χρήσης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων (δωρεάν στάθμευση σε ελεγχόμενους χώρους), με σκοπό να καταστήσουμε τη χρήση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στις ελληνικές πόλεις πιο ελκυστική.

Τα σημεία φόρτισης

Πολύ σημαντική για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης είναι η δημιουργία δικτύου σημείων φόρτισης τόσο μέσα στις πόλεις όσο και στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους. Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζεται αν απαιτείται η επιδότηση των υποδομών φόρτισης και τι μορφή θα μπορούσε να λάβει για τους διάφορους τύπους φόρτισης. Σύντομα θα εξειδικευτούν οι κανόνες λειτουργίας που διέπουν την αγορά και την υπηρεσία επαναφόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση

Η κ. Σδούκου έκανε ειδική αναφορά στον κρίσιμο ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην προσπάθεια προώθησης όχι μόνο της ηλεκτροκίνησης, αλλά και όλων των μορφών βιώσιμης κινητικότητας, καλώντας τους δήμους να προχωρήσουν στην εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων σημείων φόρτισης. Υπογράμμισε δε ότι υπάρχουν ήδη παραδείγματα ελληνικών πόλεων που το προσπαθούν αυτό, σε επίπεδο πιλοτικών προγραμμάτων.

Τα χρήματα

ηλεκτροκίνησης

Όλες αυτές οι δράσεις βέβαια απαιτούν σημαντικά ποσά για να υλοποιηθούν, το υπουργείο διαβεβαιώνει ωστόσο ότι υπάρχουν πολλά διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία και προγράμματα για την υλοποίηση έργων σχετικών με την «έξυπνη πόλη», αλλά και πιο συγκεκριμένα έργων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.

Στο πλαίσιο αυτό, το ΥΠΕΝ ανέθεσε την εκπόνηση ενός Εγχειριδίου για την Ανάπτυξη Έξυπνων και Πράσινων Πόλεων, με αντικείμενο την εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης από τους Δήμους της χώρας, καθώς και την αναλυτική καταγραφή των τρόπων χρηματοδότησης των ενεργειών που απαιτούνται στο πλαίσιο των Εθνικών και Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων και Δράσεων.

Σημαντικός είναι και ο ρόλος της ιδιωτικής πρωτοβουλίας: Η κ. Σδούκου έκανε έκκληση προς όλους να «τολμήσουν να επενδύσουν στην ηλεκτροκίνηση, στις βιώσιμες μετακινήσεις και γενικότερα στην πράσινη ενέργεια».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here