Αρχική Διάφορα ΚΕΠΚΑ: Οδηγίες για ασφαλείς αγορές από το διαδίκτυο

ΚΕΠΚΑ: Οδηγίες για ασφαλείς αγορές από το διαδίκτυο

0
shelf 3087406 1920

Οδηγίες προς τους καταναλωτές για τις διαδικτυακές αγορές τους ενόψει των Χριστουγέννων, αλλά και των ημερών εκπτώσεων όπως της Black Friday ή της Cyber Monday, απευθύνει το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ).

Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, επισημαίνει, οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα να λαμβάνουν σαφείς, ορθές και κατανοητές βασικές πληροφορίες από έναν έμπορο σχετικά με κάποιο προϊόν ή μια υπηρεσία πριν προβούν σε αγορά μέσω του διαδικτύου. Οι πληροφορίες αυτές πρέπει να αφορούν τα χαρακτηριστικά του προϊόντος, την τιμή μαζί με τους φόρους, το κόστος παράδοσης και την ύπαρξη του δικαιώματος υπαναχώρησης ή ακύρωσης. Επίσης, όταν οι καταναλωτές πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές πρέπει να ενημερώνονται με σαφήνεια σχετικά με το δικαίωμά τους για υπαναχώρηση.

Παρατυπίες και ελλιπείς πληροφορίες

Online Shopping 800x500 c

Το Νοέμβριο του 2018, η Ε.Ε. διενήργησε έλεγχο («σάρωση») σε 560 ιστοτόπους ηλεκτρονικού εμπορίου που προσφέρουν προϊόντα, υπηρεσίες και ψηφιακό περιεχόμενο, όπως ρούχα, παπούτσια, λογισμικό ή εισιτήρια για ψυχαγωγικές εκδηλώσεις. Τα αποτελέσματα ήταν ιδιαιτέρως ανησυχητικά:

  • Το 60% περίπου των ιστοτόπων παρουσίαζαν παρατυπίες όσον αφορά την τήρηση των κανόνων της Ε.Ε. για την προστασία των καταναλωτών, κυρίως σε σχέση με τον τρόπο παρουσίασης των τιμών και των ειδικών προσφορών.
  • Για πάνω από το 31% των ιστοτόπων που προσφέρουν εκπτώσεις, οι αρμόδιες αρχές για την προστασία των καταναλωτών είτε είχαν υπόνοιες ότι οι ειδικές προσφορές δεν ήταν γνήσιες είτε διαπίστωσαν ότι ο τρόπος με τον οποίο υπολογιζόταν η μειωμένη τιμή δεν ήταν σαφής.
  • Το 39% από τους εμπόρους αυτούς δεν είχαν συμπεριλάβει τις κατάλληλες πληροφορίες σχετικά με τα επιπλέον υποχρεωτικά τέλη παράδοσης, τις μεθόδους πληρωμής, τα τέλη κράτησης και άλλες παρόμοιες επιβαρύνσεις.
  • Στο 59% των 560 ιστοτόπων που ελέγχθηκαν, οι έμποροι δεν παρείχαν σύνδεσμο για εύκολη πρόσβαση στην πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης διαφορών, όπως είναι υποχρεωτικό σύμφωνα με τη νομοθεσία της Ε.Ε.. Η πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης διαφορών επιτρέπει στους καταναλωτές και τους εμπόρους να επιλύουν τις διαφορές τους χωρίς να προσφεύγουν στα δικαστήρια.
  • Στο 30% περίπου των ιστοτόπων διαπιστώθηκαν παρατυπίες σε σχέση με τον τρόπο παρουσίασης των πληροφοριών που αφορούν το δικαίωμα υπαναχώρησης των καταναλωτών.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών δεσμεύτηκαν ότι θα διασφαλίσουν την πλήρη συμμόρφωση όλων των εμπλεκόμενων εμπόρων με την ενεργοποίηση των εθνικών διαδικασιών επιβολής της νομοθεσίας.

Οι συστάσεις

Onlineshopping

Το ΚΕΠΚΑ συνιστά στους καταναλωτές πριν ολοκληρώσουν μια αγορά μέσω διαδικτύου να προσέξουν αν στον ιστότοπο διατίθενται σαφείς πληροφορίες για:

  • Τα χαρακτηριστικά του προϊόντος.
  • Την τελική τιμή του προϊόντος, περιλαμβανομένων των φόρων του κόστους παράδοσης, τυχόν τελών κράτησης, ή οποιαδήποτε άλλη χρέωση.
  • Το δικαίωμα υπαναχώρησης.
  • Τους τρόπους πληρωμής.
  • Την εναλλακτική επίλυση διαφορών.
  • Τις τυχόν εκπτώσεις και/ή προσφορές.
Διαβάστε επίσης:  Χριστούγεννα φιλικά προς το περιβάλλον

Εάν λείπουν αυτά ή κάποια από αυτά, τα στοιχεία ΔΕΝ ολοκληρώνουμε την αγορά μας.

Επιπλέον, το ΚΕΠΚΑ εφιστά την προσοχή για αγορές από ιστοτόπους εκτός Ε.Ε. (Τουρκία, Κίνα, Ινδία, Καναδάς κ.λπ.): πάνω από τα μισά μη ασφαλή προϊόντα που κυκλοφόρησαν στην ευρωπαϊκή αγορά το 2018 προέρχονταν από την Κίνα.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here