Αρχική Τουρισμός - Ταξίδια Έρευνα ΕΞΑΑΑ: 9 στους 10 τουρίστες θέλουν να ξαναέρθουν στην Αθήνα -Δείτε...

Έρευνα ΕΞΑΑΑ: 9 στους 10 τουρίστες θέλουν να ξαναέρθουν στην Αθήνα -Δείτε γιατί

0
exaaa 2
Διαφήμιση

Με “λίαν καλώς” βαθμολογούν οι ξένοι επισκέπτες την Αθήνα και παρά τα όποια προβλήματα επισημαίνουν, δηλώνουν ότι θα ήθελαν να ξαναέρθουν ή να τη συστήσουν για διακοπές.

Αυτό προκύπτει από την 15η ετήσια έρευνα της  Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ), που διενεργείται  με ερωτηματολόγια προσαρμοσμένα στις συνθήκες, τις τάσεις της αγοράς και την επικαιρότητα της κάθε χρονιάς.

Οι τουρίστες ζητούν πιο καθαρή πόλη και μεγαλύτερη επαφή με τους ντόπιους κατοίκους αν και αξιολογούν στα θετικά τον πολιτισμό μας, την συμπεριφορά των κάτοικων της πόλης και την διασκέδαση. 

Παράλληλα, ο υφυπουργός Τουρισμού, Μάνος Κόνσολας, κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης, ανακοίνωσε μια σημαντική πρωτοβουλία του Υπουργείου Τουρισμού, για την τουριστική ανάπτυξη στην Αττική.

Η πρωτοβουλία του Υπουργείου Τουρισμού

Ο κ. Κόνσολας ανακοίνωσε ότι το Υπουργείο Τουρισμού αναλαμβάνει πρωτοβουλία για μια ευρεία συνάντηση στην οποία θα συμμετέχουν:

  • όλα τα συναρμόδια Υπουργεία,
  • η αυτοδιοίκηση και
  • οι φορείς του τουρισμού

Για την αναβάθμιση υποδομών και υπηρεσιών αλλά και του αστικού περιβάλλοντος στην Αττική, προκειμένου να καταστεί ελκυστικός τουριστικός προορισμός.

Ο Μάνος Κόνσολας επισήμανε ότι ο αστικός τουρισμός έχει ως προϋπόθεση ένα ασφαλές και όχι ένα υποβαθμισμένο αστικό περιβάλλον και στην Αττική υπάρχει η ανάγκη για να αντιμετωπιστεί αυτό το έλλειμμα, μέσα από την αισθητική αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος.

konsolas«Η ελκυστικότητα της Αθήνας, ως τουριστικού προορισμού, συνδέεται με ολοκληρωμένες αστικές αναπλάσεις, με την καθαριότητα και την ασφάλεια.

Εγκαταλελειμμένα ή υποβαθμισμένα ακίνητα μπορούν να αλλάξουν όψη, μπορούν να αναπτυχθούν ολοκληρωμένες χωρικές επενδύσεις σε υποβαθμισμένες περιοχές. Με την παραχώρηση ακινήτων του δημοσίου σε ιδιώτες-επενδυτές, που, σήμερα, έχουν παραδοθεί στην εγκατάλειψη και στη φθορά του χρόνου.

Υπάρχουν περιοχές, στις οποίες μπορούν να γίνουν αναπλάσεις με κατεύθυνση τον πολιτισμό και την ψυχαγωγία. Αναφέρομαι στις λεγόμενες πολιτιστικές συγκεντρώσεις (cultural clustering) που μεταφράζονται στην μετατροπή υποβαθμισμένων περιοχών με μεταβιομηχανικό χαρακτήρα σε ελκυστικές, ζωντανές γειτονιές με χώρους αναψυχής, πολιτισμού, μέσω της δημιουργίας ενός δικτύου χώρων πολιτισμού και ψυχαγωγίας, αυτό που ονομάζουμε πολιτιστικές διαδρομές», τόνισε ο Υφυπουργός.

Παράλληλα ο κ. Κόνσολας αναφέρθηκε σε παρεμβάσεις που μπορούν να δώσουν ώθηση στον τουρισμό της Αττικής, όπως:

  • Διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας μουσείων και αρχαιολογικών χώρων, έξυπνες, αλλά αυτονόητες κινήσεις, όπως είναι το ενιαίο εισιτήριο που θα περιλαμβάνει επισκέψεις σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους και ταυτόχρονα μετακίνηση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
  • Εφαρμογές νέων τεχνολογιών για την παροχή υπηρεσιών και χρηστικών πληροφοριών στους επισκέπτες, αλλά και η αξιοποίηση του διαδικτύου και των social media στην προβολή και στην προώθηση του τουριστικού προϊόντος, αφού η κυρίαρχη και διαρκώς αυξανόμενη τάση, είναι να γίνονται κρατήσεις μέσω διαδικτύου.
  • Ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού που πρέπει να αποτελεί μέρος του Πολυκεντρικού Αστικού Τουριστικού Προτύπου της Αττικής, με προτεραιότητα την κατασκευή ενός σύγχρονου, μεγάλου συνεδριακού κέντρου στην Αττική.

Τα αποτελέσματα

Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάσθηκαν κατά την 49η Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση Μελών της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού, στις 19 Νοεμβρίου 2019, σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.

Τα αποτελέσματα της έρευνας προέκυψαν από την άποψη περίπου 1500 επισκεπτών ενοίκων ξενοδοχείων μελών της Ένωσης που ήρθαν στην Αθήνα τους μήνες  Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο του 2019 και δέχτηκαν να απαντήσουν σε σειρά ερωτήσεων που σκιαγραφούν:

  • το προφίλ τους,
  • την υποδομή της πόλης,
  • τις προσφερόμενες υπηρεσίες,
  • τη πολιτιστική ζωή, αλλά και
  • την συνολική εμπειρία τους, η οποία και βαθμολογήθηκε από τους ίδιους  με 8,1 στα 10.

Οι περισσότεροι επισκέπτες θα ξαναέρχονταν (87%) ή θα σύστηναν (96%) την Αθήνα και δηλώνουν ευχαριστημένοι από την σχέση τιμής – ποιότητας, ωστόσο, για άλλη μια χρονιά επισημαίνουν προβλήματα τα οποία πρέπει να επιλύσουμε όπως:

  • η καθαριότητα της πόλης, για την οποία βαθμολογούμαστε με κάτι περισσότερο από τη βάση (5.6 στα 10).

Πολλά ενδιαφέροντα συμπεράσματα προκύπτουν επίσης από τη διερεύνηση της Απόδοσης των Αθηναϊκών ξενοδοχείων,  που καταδεικνύουν:

  • έντονη εποχικότητα – κάτι που δεν συνάδει με έναν αστικό 12μηνο προορισμό,
  • εντυπωσιακή πτώση του επαγγελματικού Τουρισμού – κάτι που συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την έλλειψη κατάλληλης συνεδριακής υποδομής για μεγάλα διεθνή συνέδρια, αλλά και
  • θέματα προβολής (όπως λ.χ. θεματικών προϊόντων της Αθήνας, των νησιών του Αργοσαρωνικού, ή διεθνούς χαρακτήρα διοργανώσεων όπως του αυθεντικού Μαραθωνίου- για τον οποίο ελάχιστοι γνωρίζουν).

Παράλληλα, παρατηρείται στασιμότητα στις πληρότητες των ξενοδοχείων της Αθήνας παρά την αύξηση των αφίξεων επισκεπτών στο αεροδρόμιο. Περισσότεροι από 1 εκατ. τουρίστες δεν γνωρίζουμε που κατευθύνονται φτάνοντας στην πόλη, προφανώς λόγω του νέου τοπίου που έχει διαμορφωθεί σε τουριστικές κλίνες όλων των τύπων.

Οι δηλώσεις της προέδρου

Όπως τόνισε χαρακτηριστικά η Πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ κα Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς «βρισκόμαστε, παραμονές του 2020 σε ένα σημείο που θεωρητικά θα έπρεπε να το έχουμε ξεπεράσει εδώ και δεκαετίες. Τα στοιχεία κίνησης και απόδοσης του 2019 των ξενοδοχείων της Αθήνας, δείχνουν ξεκάθαρα την τάση μας στη στασιμότητα, ωστόσο η Αθήνα μπορεί και πρέπει να ξεπεράσει αυτό το σημείο, υπάρχουν πολλά καλά δεδομένα που αφορούν στην ζήτηση και στις αφίξεις στην πόλη μας, όπως υπάρχουν και καλά μηνύματα από τους ίδιους επισκέπτες μας  – που αναλύονται διεξοδικά στην φετινή 15η Έρευνά μας.

Δεν υπάρχει χρόνος, πρέπει να τρέξουμε για να καλύψουμε τα κενά και να χαράξουμε νέους δρόμους. Και αυτό καλούμαστε να το κάνουμε όλοι μαζί, ενωμένοι, άλλοτε ως επιχειρήσεις συσπειρωμένες και εστιασμένες στο δικό μας ιδιαίτερο ρόλο, άλλοτε μέσα από συνέργειες και αγαστή συνεργασία μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Οι επιχειρήσεις μας, παρά τις απώλειες και τις προκλήσεις της δύσκολης δεκαετίας, άντεξαν και συνεχίζουν, πολλές δε ανακαινίζονται και επανατοποθετούνται και η επιχειρηματικότητα, ήρθε η στιγμή να υποστηριχθεί και να διευκολυνθεί στο έργο της καθώς συμβάλλει τα μέγιστα στην Οικονομία  και στην Απασχόληση.

Ταυτόχρονα, νέες επενδύσεις και σημαντικά διεθνή ονόματα από τον χώρο της ξενοδοχίας, προσθέτουν νέες ποιοτικές προτάσεις διαμονής στην πρωτεύουσα, μετά τα δύσκολα χρόνια που προηγήθηκαν. Καυτά θέματα που μας απασχολούν όλους ανεξαρτήτου κατηγορίας και μεγέθους, όπως η υπερφορολόγηση των ξενοδοχείων, αλλά και οι κανόνες με τους οποίους θα λειτουργούν -οι πολλές πλέον- τουριστικές κλίνες κάθε τύπου στην Αθήνα, περιμένουμε να τακτοποιηθούν το ταχύτερο. Αναμένουμε να ανατείλει μια νέα εποχή για την πόλη μας συμβατή με τις πραγματικές ανάγκες πολιτών, επισκεπτών και τουριστικών επιχειρήσεων…».

exaaa

Αναλυτικά τα συμπεράσματα   

  •  Την περίοδο 2012-2018, η ζήτηση ταξιδιωτών κατοίκων του εξωτερικού στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, υπερδιπλασιάστηκε από 2,5 εκατ. το 2012 σε 5,7 εκατ. το 2018. Τα στοιχεία μέχρι το Σεπτέμβριο του 2019 παρουσιάζουν αύξηση της τάξης του 12% (y-o-y).
  • Η συγκεκριμένη ζήτηση αφορά κυρίως ταξιδιώτες αναψυχής, 87%, εκ των οποίων το 31% μετέβη σε άλλους προορισμούς της Ελλάδας. Μόνο το 13% των κατοίκων εξωτερικού ήρθε στην Αθήνα το 2018 για επαγγελματικούς σκοπούς, με το 19% να μεταβαίνει σε άλλους εγχώριους προορισμούς.
  • Από πλευράς αναψυχής οι ΗΠΑ αποτελούν μακράν τη κύρια αγορά της Αθήνας ακολουθεί η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία και η Ιταλία. Οι Αμερικανοί, δαπανούν τα περισσότερα, ήτοι € 135 ανά άτομο την ημέρα. Επίσης, οι Αυστραλοί και οι Καναδοί – βρίσκονται στις 10 κύριες αγορές – δαπανούν € 133 και € 130 αντίστοιχα, γνωρίζοντας ότι η μέση ημερήσια δαπάνη ανά άτομο ανήλθε σε € 115.
  • Οι Καναδοί, Αμερικανοί και Αυστραλοί ήταν επίσης οι πιο ικανοποιημένοι από την επίσκεψή τους στην Αθήνα με συνολική βαθμολογία ικανοποίησης 8,7, 8,5 και 8,2 αντίστοιχα, ενώ το συνολικό ποσοστό ικανοποίησης ήταν 8,1, το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 5 ετών.
  • Οι κύριοι λόγοι ικανοποίησης προέρχονται από την πολύ υψηλή αξιολόγηση του πολιτισμού, της συμπεριφοράς των ντόπιων και τη διασκέδαση / αναψυχή καθώς και των υποδομών των ξενοδοχείων, των εστιατορίων, των café / bars και των καταστημάτων. Από την άποψη της εμπειρίας, οι τουρίστες έκαναν χρήση του λεωφορείου hop on hop off και μιας από τις πολλές μορφές περιήγησης / ξενάγησης που προσφέρονται.
  • Η Ακρόπολη αποτελεί ένα αξιοθέατο “must see” και το 2018, για πρώτη φορά καταγράφηκαν περισσότεροι από 3 εκατομμύρια επισκέπτες, ενώ το Μουσείο της Ακρόπολης προσέλκυσε σχεδόν 1,8 εκατομμύρια επισκέπτες.
  • Λιγότερο γνωστός στους τουρίστες είναι ο Αυθεντικός Μαραθώνιος της Αθήνας, καθώς μόνο το 24% (31% το 2018) γνωρίζει ότι η συγκεκριμένη εκδήλωση λαμβάνει χώρα το Νοέμβριο.
  • Επιπλέον, περίπου το 61% έχει επισκεφθεί ή γνωρίζει την Αίγινα, την Ύδρα και τον Πόρο, ενώ μόλις το 20% γνωρίζει ή έχει επισκεφθεί τα νησιά Αγκίστρι, Σπέτσες, Κύθηρα, Σαλαμίνα και Αντικύθηρα.
  • Περίπου το 80% πιστεύει ότι υπάρχουν πολλά περισσότερα για να δουν και να κάνουν στην Αθήνα και ως εκ τούτου το 87% δήλωσε ότι θα επιστρέψει στην Αθήνα, ενώ το 96% θα προτείνει την Αθήνα σε άλλους.
  • Ωστόσο, αυτοί οι ίδιοι τουρίστες ανέφεραν επίσης ότι η δημόσια καθαριότητα είναι ανεπαρκής με βαθμολογία μόλις 5,6, μακράν το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 5 ετών. Επίσης, τα επίπεδα ικανοποίησης σχετικά με το πράσινο της πόλης, την ηχορύπανση, την κατάσταση των πλατειών και των πεζοδρομίων και την ατμοσφαιρική ρύπανση ήταν πολύ χαμηλά και πρέπει σαφώς να βελτιωθούν για να διατηρηθεί η ελκυστικότητα της πόλης.
  • Επιπλέον, με εξαίρεση την τοπική γαστρονομία, οι τουρίστες δεν αισθάνονται ότι έχουν συναντήσει πραγματικά τους ντόπιους και έχουν έρθει σε επαφή με τον τρόπο ζωής του τόπου. Σε σχέση με αυτό, τα στοιχεία δείχνουν ότι οι κάτοικοι απομακρύνονται από το κέντρο της πόλης επιλέγοντας άλλους δήμους της Αττικής. Ως εκ τούτου, είναι πολύ σημαντικό ο προορισμός της Αθήνας να αναπτύξει και να εφαρμόσει μια στρατηγική προορισμού, λαμβάνοντας υπόψη το κοινό ενδιαφέρον των επισκεπτών, των κατοίκων και των επιχειρήσεων.

Απόδοση των ξενοδοχείων

  • Μετά τη σημαντική αύξηση της ζήτησης, αυξήθηκε και η προσφορά με τη μορφή βραχυχρόνιας μίσθωσης, μονάδων ενοικιαζόμενων δωματίων και ξενοδοχείων. Παρόλο που ο συνολικός αριθμός ξενοδοχείων και δωματίων στην Αττική αυξήθηκε κατά 1% και 3% αντίστοιχα την περίοδο 2015 – 2019, περαιτέρω ανάλυση αποκαλύπτει ότι ο αριθμός των δωματίων 4 και 5 αστέρων στην Αττική αυξήθηκε κατά 24% και 3% , ενώ οι άλλες κατηγορίες μειώθηκαν.
  • Στο κέντρο της Αθήνας οι ρυθμοί ανάπτυξης ήταν 26% και 11% αντίστοιχα κατά  την εξεταζόμενη περίοδο. Ως αποτέλεσμα, τα επίπεδα πληρότητας μειώθηκαν κατά 2,4% το Σεπτέμβριο του 2019, ενώ οι τιμές δωματίων αυξήθηκαν ελαφρώς κατά 1,2%, κατά συνέπεια την υποχώρηση του RevPAR κατά 1,3%.
  • Την ίδια περίοδο, η Μαδρίτη και η Βαρκελώνη σημείωσαν βελτίωση του RevPAR κατά 14,4% και 13,6% αντίστοιχα κυρίως λόγω μεγάλων εκδηλώσεων και συνεδρίων, επισημαίνοντας για ακόμη μια φορά τη σημασία προσέλκυσης εκδηλώσεων και της σύγχρονης υποδομής συνεδρίων.

Η έρευνα

Στα ερωτηματολόγια απαντούν κάθε χρόνο τους καλοκαιρινούς μήνες τουλάχιστον 1500 επισκέπτες της πόλης μας, ένοικοι ξενοδοχείων – μελών της Ένωσης όλων των κατηγοριών σε κέντρο, παραλιακή ζώνη και λοιπούς δήμους, προκειμένου να διαπιστωθεί η Ικανοποίηση των Τουριστών και η Απόδοση των Ξενοδοχείων.

Η 15η έρευνα της ΕΞΑΑΑ, διεξάγεται με την συνεργασία σπουδαστών και τελειόφοιτων τουριστικών σχολών, δημόσιων και ιδιωτικών καθώς στόχος είναι να ενισχυθεί η σύνδεση μεταξύ Τουριστικής Εκπαίδευσης και ξενοδοχειακής αγοράς και η ενδυνάμωση της σχέσης των νέων με τον Ξενοδοχειακό κλάδο, με τους επισκέπτες και με τα αθηναϊκά Ξενοδοχεία.

Τα στοιχεία που συγκεντρώνονται στους μήνες αιχμής –Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο– από επισκέπτες της πόλης που έχουν ολοκληρώσει το ταξίδι τους και ετοιμάζονται να επιστρέψουν στην χώρα τους, τα επεξεργάζεται και τα αναλύει η GBR Consulting.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν όχι µόνο τα κατ΄ έτος στατιστικά συμπεράσματα αυτών των ερευνών, αλλά και οι αλλαγές που παρατηρούμε να συντελούνται από χρόνο σε χρόνο αναφορικά µε όσα οι τουρίστες γνωρίζουν για την Αθήνα την Αττική και τον Αργοσαρωνικό ή µε τις προσδοκίες τους.

Αναλυτικά η έρευνα: Ικανοποίηση Τουριστών – Απόδοση Ξενοδοχείων

Διαφήμιση