Αρχική Επιλεγμένα ΥΠΕΝ: Προσεχώς, φιλόδοξη Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο

ΥΠΕΝ: Προσεχώς, φιλόδοξη Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο

Της Αλεξάνδρας Χαΐνη
0
ταξίδια ποδήλατο

“Η δημιουργία υποδομής ποδηλάτου συνεπάγεται ανακατανομή του χώρου του δρόµου µεταξύ διαφόρων χρηστών. Δίνει επίσης μεγαλύτερη προσοχή στους ευάλωτους χρήστες. Γίνονται επομένως αναγκαίες τροποποιήσεις, όπως κατασκευή προστατευτικών νησίδων, µετάθεση των κρασπέδων των πεζοδροµίων κ.λπ. Τα παραπάνω οδηγούν σε αλλαγές στο καθεστώς στάθµευσης, στην κατεύθυνση των κινήσεων, στον αριθµό των λωρίδων κίνησης των οχηµάτων, στα όρια ταχύτητας κ.λπ. Νέα οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση είναι απαραίτητη”.

Αυτά μεταξύ άλλων επισημαίνονται στο πολύ χρήσιμο βιβλίο «Ποδήλατο στις Ελληνικές Πόλεις – Προτάσεις προς τις Δημοτικές Αρχές», που συνέγραψαν το 2017 οι Θάνος Βλαστός, καθηγητής ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγος-πολεοδόμος και Ευθύμιος Μπακογιάννης, Δρ. Πολεοδόμος-Συγκοινωνιολόγος Ε.Μ.Π. – και νυν Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος.

Οδηγός προσαρμογής

ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Η έκδοση συνιστά ουσιαστικά ένα “εγχειρίδιο” για τη μετάβαση από τη συμβατική πόλη του αυτοκινήτου στην “νέα” πόλη του ποδηλάτου. Αναλύεται η σχετική στρατηγική σε επίπεδο δήμων, η ανάγκη διάδρασης με τους πολίτες, ενώ παρουσιάζονται κάποια θετικά παραδείγματα πόλεων (Καρδίτσα και Τρίκαλα) όπου το ποδήλατο έχει βρει τη θέση που του αξίζει. Παράλληλα αναπτύσσονται οι προοπτικές -αλλά και οι δυσκολίες- που υπάρχουν στον Πειραιά και στην Αθήνα.

Σλάλομ στην Αθήνα

ποδηλατο

Ειδικά για την Αθήνα, η μετακίνηση με ποδήλατο, είναι μια κουβέντα. Οι πιο θαρραλέοι την τολμούν, οι περισσότεροι όμως εξακολουθούν να την θεωρούν ως “το πιο σύντομο ανέκδοτο”. Όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά η πρωτεύουσα δεν είναι μια πόλη φιλική προς αυτό το μέσο, δεν σε προδιαθέτει για ήπιους τρόπους κυκλοφορίας, το αντίθετο μάλιστα. Δεν έχει “κουλτούρα ποδηλάτου” όπως λέγεται χαρακτηριστικά.

Και εξηγούμαστε: δεν ζητάμε να γίνουμε Άμστερνταμ, αλλά εδώ καταγράφονται σοβαρές ελλείψεις, σε συνθήκες ασφάλειας, σε άνεση, ακόμη και σε ευχαρίστηση. Ούτε καν -ας μην βαυκαλιζόμαστε- ένα κοινωνικό περιβάλλον στοιχειωδώς ευγενικό και πολιτισμένο διαθέτουμε.

Για να γίνει η Αθήνα μια πόλη κατ΄αρχάς ασφαλής για τον ποδηλάτη προϋποτίθενται σοβαρές σημειακές παρεμβάσεις, οι κατάλληλες υποδομές και εξοπλισμός, ξεκάθαρη σήμανση και σηματοδότηση, χώροι στάθμευσης και πάει λέγοντας. Με άλλα λόγια χρειάζεται μια στρατηγική ήπιας κυκλοφοριακής οργάνωσης με επίκεντρο το ποδήλατο. Και, φυσικά, πολιτική βούληση.

Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο

athina podilatodromos 1024x768

Αυτό το κενό φιλοδοξεί να καλύψει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μάλιστα, για το σκοπό αυτό ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιος Μπακογιάννης, συναντήθηκε με την αντιπεριφερειάρχη Βορείου Τομέα Αττικής, Λουκία Κεφαλογιάννη και τους εκπροσώπους της «ΠοδηλΑττικής Κοινότητας» Χάρη Κουγιουμτζόπουλο, Παναγιώτη Πιτσιλό και Αντώνη Σηφάκη.

Αντικείμενο της συνάντησης ήταν η εκπονούμενη Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο και η ολοκλήρωση εκκρεμών υποδομών για το ποδήλατο στην Αττική, όπως εξαγγέλθηκε από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατά την Ποδηλατοδρομία της 21ης Σεπτεμβρίου 2019.

Διαβάστε επίσης:  Φιλόδοξο πρόγραμμα για την ενεργειακή αναβάθμιση της Βουλής

Τα οφέλη του ποδηλάτου

«Για πρώτη φορά στην Ελλάδα αναπτύσσεται Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο, μία στρατηγική που σε πολλές άλλες χώρες της Ευρώπης αποτελεί πρωταγωνιστή των εξελίξεων στον τομέα της μείωσης της ρύπανσης και της βελτίωσης του αστικού περιβάλλοντος. Στόχος μας είναι η ευαισθητοποίηση για τα οφέλη του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης, η παροχή κινήτρων για τους χρήστες ποδηλάτου, η ανάπτυξη των υποδομών για το ποδήλατο, η προώθηση του ποδηλατικού τουρισμού μέσα από μια σειρά αξόνων και προτεραιοτήτων, που θα βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα του ποδηλάτου και θα αυξήσουν τη χρήση του», επισήμανε ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος.

Βασικοί στρατηγικοί άξονες

ποδήλατο

  1. Προώθηση ποδηλατικών υποδομών.
  2. Προώθηση ποδηλατικού τουρισμού.
  3. Ενίσχυση κοινοχρήστων συστημάτων ποδηλάτου.
  4. Ευαισθητοποίηση και ενημέρωση.
  5. Παροχή κινήτρων για την αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου.
  6. Βελτίωση νομοθετικού πλαισίου εφαρμογής δράσεων και πολιτικών για την ενίσχυση της χρήσης του ποδηλάτου στις ελληνικές πόλεις και την ύπαιθρο.

Στο τραπέζι τέθηκαν επίσης οι εκκρεμότητες σχετικά με την ενοποίηση του ποδηλατικού δικτύου της διαδρομής Κηφισιά-Φάληρο, καθώς και η ολοκλήρωση του Μητροπολιτικού Δικτύου Ποδηλάτου για την Αττική.

Τέλος, στο ίδιο πλαίσιο, συμφωνήθηκε η δημιουργία διαρκούς επιτροπής με τη συμμετοχή φορέων, οργανισμών και των αστικών ποδηλατιστών για τη θωράκιση της Εθνικής Στρατηγικής για το ποδήλατο, ενώ ζητήθηκε η συμβολή των συμμετεχόντων στον καταρχήν εμπλουτισμό των αξόνων και μέτρων της.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here