Αρχική Ανακύκλωση Τι “πράσινες ενέργειες” κυριαρχούν στο κυβερνητικό πρόγραμμα

Τι “πράσινες ενέργειες” κυριαρχούν στο κυβερνητικό πρόγραμμα

0
84H ΔΕΘ
Διαφήμιση

Η παρουσίαση της ομιλίας του Κυριάκου Μητσοτάκη στην 84η ΔΕΘ δεν εξαντλείται εύκολα. Ειδικά καθώς διαπιστώνεται ότι σημαντική θέση στον κυβερνητικό σχεδιασμό κατέχει η προστασία του περιβάλλοντος μέσα από μία σειρά από δράσεις που αφορούν την ενέργεια, τις υποδομές, τα σκουπίδια, τη βιομηχανία κλπ.

Το Ecozen θα προσπαθήσει να κατηγοριοποιήσει τις πρόσφατες εξαγγελίες, ώστε να γίνει πιο σαφές το πρόγραμμα – την υλοποίηση του οποίου θα παρακολουθούμε στενά.

Ενέργεια

ενέργεια αιολικά

Στο πλαίσιο αυτό, ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι μέχρι τα τέλη του 2019, θα παρουσιαστεί η Εθνική Πολιτική για την Ενέργεια και το Κλίμα έως το 2030 και η Μακροπρόθεσμη Στρατηγική έως το 2050.

“Γιατί η παραγωγή ενέργειας συνδυάζεται, πλέον, με την προστασία των φυσικών πόρων. Η πρώτη θα πάψει να γίνεται απερίσκεπτα. Και θα συμβαδίζει με την δεύτερη για το κοινό όφελος των ανθρώπων και του περιβάλλοντος”, είπε χαρακτηριστικά.

Στόχος είναι όμως, συνέχισε ο κ. Μητσοτάκης, να μπει η χώρα οριστικά στο δρόμο της απεξάρτησης από τον άνθρακα και να κερδίσει το χαμένο έδαφος στην αξιοποίηση των ήπιων μορφών ενέργειας. “Το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών στο σύνολο της παραγόμενης ενέργειας  πρέπει να φτάσει, μεσοπρόθεσμα, το 35% αντί του 31% που είχε αρχικά προβλεφθεί. Και αυτό είναι εφικτό”.

Όπως εξήγησε, στην επόμενη Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων θα εγκριθεί το νέο Ηλιοθερμικό Έργο Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας με τεχνολογία Ρευστού Άλατος στην Σητεία. Πρόκειται για μία «πράσινη» επένδυση ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ, που θα καλύψει το 10% των αναγκών της Κρήτης, και θα προσφέρει 500 νέες θέσεις εργασίας στο νησί κατά την κατασκευή της.

ΔΕΗ

ΔΕΗ

Σε ανάλογη κατεύθυνση κινείται και το πλάνο διάσωσης της ΔΕΗ, το οποίο περιλαμβάνει ταχύτερη απεξάρτηση από το λιγνίτη και αδρανοποίηση παλιών μονάδων που δεν είναι πια οικονομικά βιώσιμες. “Το πρόγραμμα από-λιγνιτοποίησης, βέβαια, θα υλοποιηθεί με βάση ολοκληρωμένα σχέδια που θα εξασφαλίσουν τη μετάβαση στην επόμενη μέρα. Θα περιλαμβάνουν, δηλαδή, αντισταθμιστικά οφέλη και διασφάλιση της απασχόλησης σε κάθε περιοχή, όπως και περιβαλλοντικές πρόνοιες. Η Δυτική Μακεδονία θα μας έχει δίπλα της στην αναζήτηση νέων επενδύσεων” συμπλήρωσε ο πρωθυπουργός.

ΑΠΕ

τεχνολογίες ΑΠΕ

Εντός του 2020 θα έχει απλοποιηθεί, επίσης, και η αδειοδότηση των επενδύσεων σε ΑΠΕ. Η ηλεκτρονική υποβολή των σχετικών αιτήσεων θα κάνει πολύ ταχύτερη τη διεκπεραίωσή τους.

Αντίστοιχα επιταχύνονται οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεων των επενδύσεων, με τη θέσπιση νέων ρυθμιστικών όρων. Έτσι μέσα στο επόμενο τρίμηνο θα έχουν διεκπεραιωθεί εκκρεμότητες που αφορούν 23 επενδυτικά σχέδια, τα οποία έμεναν στα συρτάρια για χρόνια.

Διασύνδεση νησιών

Επίσης, δρομολογούνται ταχύτατα οι διασυνδέσεις της ηπειρωτικής Ελλάδας με τις Κυκλάδες και την Κρήτη και των Δωδεκανήσων με την Κρήτη.

Ηλεκτροκίνηση

Στο επόμενο έτος εκπονείται και το Εθνικό Σχέδιο για την Ηλεκτροκίνηση με ειδική πρόνοια για τη χωροθέτηση των σταθμών για τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων. Η αρχή, μάλιστα, θα γίνει από τον στόλο των αστικών λεωφορείων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης: μεγάλο μέρος των νέων λεωφορείων τους θα είναι ηλεκτροκίνητα.

Υποδομές

Υποδομές

Όσον αφορά ειδικά τη Θεσσαλονίκη, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στα εξής:

  • Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης: αναλαμβάνει νέο ρόλο. Το επενδυτικό του κυβερνητικό πρόγραμμα ανέρχεται ήδη σε 300 εκατομμύρια, ενώ επιβάλλεται να ολοκληρωθεί η σύνδεση με το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρόμων. Στόχος, την επόμενη διετία να γίνει μεταφορικός κόμβος για την Νοτιοανατολική Ευρώπη και την Βαλκανική.
  • Στο μέτωπο των οδικών υποδομών βασικό στοίχημα εδώ είναι ολοκλήρωση των κάθετων συνδέσεων της Εγνατίας Οδού. Ο άξονας Δράμας-Αμφίπολης-Εγνατίας έχει ήδη μελετηθεί και δημοπρατείται εντός 18 μηνών.
  • Για το δρόμο Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, οι  μελέτες ξεκινούν άμεσα απ’ το Υπουργείο Υποδομών.
  • Με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, προχωρά η αναβάθμιση της Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης, με την κατασκευή νέας, υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου. Η περιφερειακή έχει ήδη ξεπεράσει τον φόρτο που μπορεί να δεχθεί και με το νέο έργο αναμένεται να αναπνεύσει. “Η περιβαλλοντική αδειοδότηση υπάρχει. Οι μελέτες θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2020. Και θα ακολουθήσει η προκήρυξη του έργου” επισήμανε ο κ. Μητσοτάκης.

Αναπλάσεις

αστικές αναπλάσεις

Οι αναπλάσεις, συνέχισε ο πρωθυπουργός, ξεκινούν επίσης από τη Θεσσαλονίκη:

Ανάπλαση της ΔΕΘ: “Δεσμεύομαι ότι σε λίγες εβδομάδες θα είναι έτοιμο το Προεδρικό Διάταγμα και στις αρχές του 2020 θα προκηρυχθεί ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός. Στο διάστημα 2020-2021 θα είναι έτοιμες οι μελέτες και θα αναζητηθεί το μικτό σχήμα που θα χρηματοδοτήσει και θα ξεκινήσει την επένδυση”.

Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας: Οι νομοθετικές πράξεις για την παραχώρηση 760 στρεμμάτων του Δημοσίου στην Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, προχωρούν με ταχύ ρυθμό.

Thess/Intec: Το ακίνητο στην Περαία θα φιλοξενήσει το «Thess/Intec». Ένα νέο πάρκο καινοτομίας, το οποίο θα χρηματοδοτήσει η ιδιωτική πρωτοβουλία. Πρόκειται για ένα τεχνολογικό πάρκο που θα προσελκύσει επενδύσεις στην οικονομία της γνώσης. Δεν είναι τυχαίο, μάλιστα, ότι πολλές επιχειρήσεις έχουν υπογράψει από τώρα μνημόνια συνεργασίας ώστε να αναβαθμίσουν εκεί τα ερευνητικά τους τμήματα. “Όμως θέλω να είμαι σαφής. Αν το έργο δεν αποδείξει έμπρακτα τη βιωσιμότητα του προσελκύοντας ιδιωτικά κεφάλαια για τη χρηματοδότησή του, εντός διετίας το οικόπεδο θα επιστρέψει στο ελληνικό Δημόσιο”.

Ελεύθερη Ζώνη για επιχειρήσεις: “Στο ίδιο πνεύμα δημιουργικής αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, σχεδιάζουμε, στη δυτική πλευρά της πόλης, την καθιέρωση Ελεύθερης Ζώνης αποκλειστικά για επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό” συμπλήρωσε ο κ. Μητσοτάκης. Θα ιδρυθεί στο πρώην στρατόπεδο «Γκόνου», σε έκταση 670 στρεμμάτων, κατά το μοντέλο των αντίστοιχων ζωνών στα λιμάνια του Πειραιά και του Ηρακλείου. Οι επιχειρήσεις που θα εγκατασταθούν θα απαλλάσσονται από δασμούς και ΦΠΑ.

ΒΙΠΕ

Σε τροχιά υλοποίησης είναι και η οργάνωση της βιομηχανικής ζώνης στο Καλοχώρι που σήμερα ταλανίζεται από άναρχες εγκαταστάσεις, υστερήσεις σε υποδομές και περιβαλλοντικά προβλήματα. “Είναι αυτό που χαρακτηρίζουμε «άτυπη βιομηχανική συγκέντρωση». Μέσα στο 2020 λοιπόν θα συσταθεί Ειδική Εταιρία Ανάπτυξης που θα αναλάβει τη μετατροπή της περιοχής σε επιχειρηματικό πάρκο, κατά το πρότυπο ανάλογων εγκαταστάσεων στα Οινόφυτα”.

Μουσεία

Το κτιριακό απόθεμα του Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά παίρνει σειρά για αξιοποίηση προς άλλη κατεύθυνση:

Τα 24.000 τετραγωνικά μέτρα των κτιρίων του θα ρημάξουν αν δεν αποκτήσουν γρήγορα νέα χρήση. Τα περισσότερα θα ανακαινιστούν ως χώροι πολιτισμού και Ιστορίας, φιλοξενώντας 3 ξεχωριστά μουσεία:

  1. Το πρώτο, με ευρήματα από τις ανασκαφές του Μετρό.
  2. Το δεύτερο, για την Εθνική Αντίσταση – έργο που έμεινε στα χαρτιά.
  3. Και το τρίτο, για τον Προσφυγικό Ελληνισμό που ταυτίζεται με την Θεσσαλονίκη. Η δυτική πόλη αποκτά, έτσι, έναν τουριστικό και πολιτιστικό πόλο, παράλληλα με τον επιχειρηματικό κόμβο της Ελεύθερης Ζώνης.

ΠΑΟΚ

Για την ανακατασκευή του γηπέδου του ΠΑΟΚ ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι το σχέδιο ανάπλασης των εγκαταστάσεών του και της γύρω περιοχής είναι έτοιμο, και αναμένεται η ωρίμανση των σχετικών μελετών από τη διοίκηση του ομάδας που είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου.

Μετρό Θεσσαλονίκης

Μετρό Θεσσαλονίκης

Για το Μετρό της συμπρωτεύουσας ο πρωθυπουργός δεσμεύτηκε να μιλήσει “περισσότερο αληθινά, ειλικρινά, ρεαλιστικά”. Τέλος τα μεγάλα λόγια, οι υπεκφυγές, οι εντυπώσεις, τα ψεύτικα εγκαίνια και οι βαμμένοι μουσαμάδες, είπε χαρακτηριστικά.

“Καθαρές κουβέντες: Με τα σημερινά δεδομένα η λειτουργία του Μετρό θα άρχιζε χωρίς τον Σταθμό Βενιζέλου, τέλη του 2022. Αλλά αυτό θα σήμαινε ένα έργο «κολοβό». Επιστρέφουμε, λοιπόν, στην αρχική λύση για τον σταθμό -με απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιολογικών ευρημάτων”. Σύμφωνα, με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, στο πλαίσιο του αρχαιολογικού νόμου και βάσει της πρακτικής που ακολουθήθηκε στο Σταθμό Αγίας Σοφίας.

Το Μετρό θα λειτουργήσει ενιαίο και στο σύνολό του τον Απρίλιο του 2023. 

ΟΑΣΘ

Μέχρι να λειτουργήσει το Μετρό, τόνισε, θα εξασφαλιστεί γρήγορη, αξιοπρεπή και ασφαλή μετακίνηση για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Μέχρι τότε, το βάρος των καθημερινών μετακινήσεων των πολιτών σηκώνει ο ΟΑΣΘ.

Σήμερα απαιτούνται 500 οχήματα για έναν ομαλό ρυθμό του συγκοινωνιακού έργου και κυκλοφορούν λιγότερα από τα μισά. Όλα αυτά αλλάζουν.

Ήδη, τέθηκαν σε κυκλοφορία 102 επιπλέον λεωφορεία και η διαφορά είναι αισθητή, σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης, προσθέτοντας ότι τα ΚΤΕΛ αναλαμβάνουν τις περιαστικές και υπεραστικές διαδρομές, ώστε ο ΟΑΣΘ να καλύπτει επαρκέστερα την μητροπολιτική ζώνη.

Σύμφωνα με το πλάνο, 150 με 200 λεωφορεία θα μπουν αμέσως στην εξυπηρέτηση της πόλης. Η σύμβαση θα υπογραφεί έως το τέλος του μήνα και η έναρξη των νέων δρομολογίων θα γίνει τον Οκτώβριο.

Σκουπίδια

Σκουπίδια

Το πρόβλημα της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, είπε ο πρωθυπουργός ξεκινά από την Αττική σε συνεργασία με την περιφέρεια. Δεσμεύτηκε μάλιστα ότι θα έχει λυθεί μέσα σε μια τετραετία, με έμφαση την πρόληψη και την ανακύκλωση, ιδίως των οργανικών αποβλήτων, καθώς και με νέες επενδύσεις σύγχρονης διαχείρισης και ενεργειακής αξιοποίησης σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα.

“Δεν πρόκειται να δεχτώ άλλο την εικόνα μιας τριτοκοσμικής χώρας όπου τα στοιβαγμένα απορρίμματα αποτελούν δυσφήμηση για την πατρίδα μας, αιτία προστίμων από την Ευρωπαϊκή Ένωση, και βέβαια απειλή για τη δημόσια υγεία.

Πλαστικά

Μέχρι το 2021 θα έχουν απαγορευτεί τα πλαστικά μιας χρήσης, συνέχισε. “Οφείλουμε να είμαστε στην πρώτη γραμμή της Ευρώπης για την προστασία των θαλασσών μας”.

Διαφήμιση