Αρχική Προστασία - Αναπλάσεις ΣΕΑΑΔ: Ελεγχόμενη είσοδος των οχημάτων στις πόλεις

ΣΕΑΑΔ: Ελεγχόμενη είσοδος των οχημάτων στις πόλεις

0
Δακτύλιος Οχημάτων
Διαφήμιση

Μια ενδιαφέρουσα πρόταση υποστηρίζει ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων, η οποία αν και δεν φαντάζει ιδιαίτερα συμφέρουσα για τον κλάδο (ή ίσως ακριβώς γι’ αυτό), θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη.

Η πρόταση αφορά την ελεγχόμενη είσοδο των οχημάτων στα κέντρα των πόλεων. Θα πείτε βέβαια ότι το μέτρο αυτό εφαρμόζεται (και καταστρατηγείται) εδώ και πολλά χρόνια στην Αθήνα, με τα «μονά-ζυγά». Πράγματι, αλλά είναι αποδεδειγμένο ότι έχει πλέον περιορισμένα αποτελέσματα και η πόλη αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα συμφόρησης – και ατμοσφαιρικής ρύπανσης επίσης.

Εξάλλου, το μέτρο της ελεγχόμενης εισόδου εκτός από υποχρεωτικό δεν είναι δωρεάν: αντιθέτως, προβλέπει την καταβολή ενός συγκεκριμένου αντιτίμου, για να μπορέσει ένα όχημα να εισέλθει στην οριοθετημένη ζώνη της ελεγχόμενης εισόδου.

Ελεγχόμενη είσοδος σε όλες τις πόλεις

Ο Σύνδεσμος προτείνει την ελεγχόμενη είσοδο στα μεγάλα αστικά της χώρας, ώστε να μειωθεί δραστικά η ημερήσια διέλευση των οχημάτων και επιπρόσθετα να περιοριστεί αρκετά η διέλευση τροχοφόρων οχημάτων παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, που είναι εξαιρετικά πιο επιβλαβή από τα νεότερα οχήματα.

Πρωτοπόρος η Σιγκαπούρη

Δακτύλιος Οχημάτων

Το μέτρο της ελεγχόμενης εισόδου εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στη Σιγκαπούρη, ήδη από το 1975. Για την εφαρμογή του μάλιστα προηγήθηκε ανοιχτός διάλογος με τους πολίτες, οι οποίοι συμφώνησαν ότι έχαναν χρόνο και χρήμα από τις καθημερινές καθυστερήσεις στην κίνηση. Η κίνηση στους δρόμους μειώθηκε κατά 44%, και τόσα χρόνια αργότερα, παρόλη την αύξηση του πληθυσμού, των αυτοκινήτων αλλά και των εργαζομένων στο κέντρο, η μείωση παρέμεινε στο αρκετά υψηλό ποσοστό του 31%.

Ρύπανση

Δακτύλιος Οχημάτων στις πόλεις

Το 70‐80% των Ευρωπαίων μένει στα αστικά κέντρα, με συνέπεια τη συμφόρηση των δρόμων από αυτοκίνητα, την επιβάρυνση της ατμόσφαιρας και συνακόλουθα της υγείας από την κυκλοφορία και τα πολύωρα μποτιλιαρίσματα.

Τα επίπεδα αιωρούμενων σωματιδίων στα αστικά κέντρα της Ευρώπης, προέρχονται από την κίνηση οχημάτων και είναι κατά μέσο όρο 39% PM 10 και 43% PM 2,5 στα σημεία με αυξημένη κίνηση. Αντίστοιχα, η συμμετοχή στη συγκέντρωση του διοξειδίου του αζώτου ξεπερνάει το 80%.

Οι ευρωπαϊκές πόλεις

Αυτοκίνητα - κίνηση - αμάξια

Στην Ευρώπη σύγχρονο πρότυπο στο θέμα της ελεγχόμενης  εισόδου, θεωρείται το Λονδίνο. Εφάρμοσε το λεγόμενο «congestion charging» το 2003 με στόχο τη μείωση των οχημάτων στο κέντρο της πόλης καθώς και τη μείωση των επιπέδων αιωρούμενων σωματιδίων και CO2. Στο πλαίσιο της προσπάθειας μείωσης των ρύπων, θεσπίστηκε πριν λίγους μήνες επιπλέον χρηματικό ποσό που πρέπει να καταβάλει όποιος διαθέτει όχημα παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Αποτέλεσμα, οι ρύποι CO2 και PM10 μειώθηκαν κατά 12%.

Το Μιλάνο, ξεκίνησε το 2008 το «Ecopass», ένα πάσο το οποίο αποσκοπούσε στην αντιμετώπιση της ρύπανσης και στην αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων με νεότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Το πάσο αυτό μετονομάστηκε σε «Area C» και έφερε εντυπωσιακά αποτελέσματα: μείωση του CO2 κατά 35% και των PM10 κατά 18%.

Σε αντίστοιχη κίνηση θα προχωρήσει σύντομα και το Όσλο, εντάσσοντας κάρτα εισόδου για τις μετακινήσεις στις ώρες αιχμής και  αυξάνοντας ταυτόχρονα τους ποδηλατοδρόμους και τις λωρίδες κίνησης των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Σαράντα χρόνια «δακτύλιος»

Δακτύλιος Οχημάτων Αθήνας

Ο Αθηναϊκός δακτύλιος θεσπίστηκε εκτάκτως ακριβώς πριν 40 χρόνια, τον Ιούλιο του 1979 από τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, υπουργό της κυβέρνησης του Κωνσταντίνου Καραμανλή. Ψηφίστηκε ως επείγον προσωρινό μέτρο για λόγους εξοικονόμησης καυσίμων, λόγω της τότε παγκόσμιας πετρελαϊκής κρίσης.

Το 1982 όμως, η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αποφάσισε να το καθιερώσει μόνιμα για λόγους κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης και παραμένει σε ισχύ ως σήμερα.

Διαφήμιση