Αρχική Ενέργεια Κομισιόν: «Πράσινο φως» στη χρηματοδότηση του IGB

Κομισιόν: «Πράσινο φως» στη χρηματοδότηση του IGB

0
ενεργειακών σχεδίων
Διαφήμιση

Ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τη χρηματοδότηση του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας, IGB,  από κρατικά κονδύλια των δύο χωρών, αφού όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση, η χρηματοδότησή του γίνεται «σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ περί κρατικών ενισχύσεων», ενώ ως προς τη χρησιμότητα του έργου σημειώνεται ότι «θα συμβάλει στην ασφάλεια και στη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού της ΕΕ».

Στο ίδιο μήκος κύματος, η δήλωση του υπουργού Περιβάλλοντος, Γ. Σταθάκη, ο οποίος «χαιρέτισε» την απόφαση της Επιτροπής, συμπληρώνοντας ότι ο IGB είναι «έργο στρατηγικής σημασίας, που αναδεικνύει την Ελλάδα σε ενεργειακό κόμβο της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και βασική ενεργειακή πύλη της Γηραιάς Ηπείρου, συμβάλλοντας στην προοπτική ενοποίησης της ευρωπαϊκής ενεργειακής αγοράς».

Τα τεχνικά στοιχεία

Ο αγωγός IGB, συνολικού μήκους 182 χιλιομέτρων μεταξύ της Ελλάδας (Κομοτηνή) και της Βουλγαρίας (Stara Zagora), είναι σχεδιασμένος για να μεταφέρει 3 δισ. κ.μ./έτος φυσικού αερίου από την Ελλάδα στη Βουλγαρία, ενώ σε μελλοντική φάση προβλέπεται η αύξηση της δυναμικότητάς του σε 5 δισ. κ.μ./έτος, έχοντας επίσης την ικανότητα αντίστροφης ροής από τη Βουλγαρία στην Ελλάδα.

Ο αγωγός θα ανήκει στην «ICGB AD», κοινή επιχείρηση στην οποία συμμετέχουν με ίσα ποσοστά η κοινοπραξία «IGI Poseidon» – κοινοπραξία της ιταλικής «Edison» και της ελληνικής ΔΕΠΑ – και η βουλγαρική κρατική εταιρεία αερίου BEH, με το συνολικό επενδυτικό κόστος για την υλοποίηση του έργου να ανέρχεται σε 240 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε  η Επιτροπή, από αυτά η επιχείρηση θα εισφέρει  τα 46 εκατ. ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα θα δοθούν ως εξής:

Συνεισφορά ύψους 45 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Ευρωπαϊκό Ενεργειακό Πρόγραμμα Ανάκαμψης), ύψους 110 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και χορήγηση 39 εκατ. ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό της Βουλγαρίας.

Εκτός από τα παραπάνω κονδύλια, η εταιρεία διαχείρισης του έργου θα απολαμβάνει καθεστώς σταθερής φορολογίας για 25 χρόνια από την έναρξη των εμπορικών δραστηριοτήτων και το οποίο θα διέπεται από διακυβερνητική συμφωνία μεταξύ Βουλγαρίας και Ελλάδας

. Ο αγωγός IGB χαρακτηρίζεται «στρατηγικής σημασίας» από τις Βρυξέλλες και απολαμβάνει «θερμής» υποστήριξης από τις ΗΠΑ, αφού θα συμβάλει στη «διαφοροποίηση» του εφοδιασμού της Ανατολικής Ευρώπης με φυσικό αέριο μέσω του αγωγού TAP, συμβάλλοντας δηλαδή στη μείωση των εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά.

Τέλος, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το έργο αναμένεται να έχει τεθεί σε λειτουργία το β’ εξάμηνο του 2020.

Διεργασίες και για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου

Στο μεταξύ, ανεπίσημες πληροφορίες αναφέρουν ότι το αμέσως επόμενο διάστημα θα υπάρξει τριμερής συνάντηση μεταξύ των υπουργών Ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου, Γ. Σταθάκη και Γ. Λακκοτρύπη, και του επιτρόπου Ενέργειας Μ. Αρ. Κανιέτε, όπου θα συζητηθεί εκ νέου το θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών, επιδιώκοντας να δοθεί λύση στο «αδιέξοδο» που εμφανίζεται πως έχει δημιουργηθεί μέχρι σήμερα.

Ολα δείχνουν ότι υπάρχει μια καταρχήν συμφωνία, η διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική να προχωρήσει άμεσα, καθώς κρίνεται ως έργο πιο «ώριμο» επενδυτικά και τεχνικά, ενώ παράλληλα φαίνεται πως υπάρχει η βούληση να προχωρήσει και η διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου.

Το ζήτημα ωστόσο που δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί, είναι ποια εταιρεία διαχείρισης θα έχει το «πάνω χέρι» στο όλο επενδυτικό εγχείρημα.

Διαφήμιση