Αρχική Καταστροφές Οι επιστήμονες υποστηρίζουν πως το νερό μετακινεί μεγάλες ποσότητες άνθρακα

Οι επιστήμονες υποστηρίζουν πως το νερό μετακινεί μεγάλες ποσότητες άνθρακα

Michigan State University

Ο Ηράκλειτος ο Εφέσιος, λέγοντας τη φράση “τα πάντα ρει, μηδέποτε κατά τ’αυτό μένειν”, δεν εννοούσε σίγουρα τον άνθρακα, ο οποίος κινείται με το νερό μεταφέροντας μεγάλες ποσότητες που καταστρέφουν τα οικοσυστήματα.

Ο άνθρακας, δεν κινείται πάνω και κάτω μεταξύ του εδάφους, των φυτών και της ατμόσφαιρας, όπως αναφέρει η νέα έρευνα του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, που δημοσιεύτηκε στο τρέχον τεύχος του Geophysical Research Letters.

Οι επιστήμονες που συμμετείχαν στην έρευνα υποστηρίζουν πως το νερό μετακινεί μεγάλες ποσότητες άνθρακα πλευρικά μέσω οικοσυστημάτων – ειδικά κατά τη διάρκεια πλημμυρών. Αυτά τα ευρήματα – τα οποία ανέλυαν περισσότερες από 1.000 λεκάνες απορροής, καλύπτοντας περίπου το 75% των παρακείμενων ΗΠΑ – έχουν επιπτώσεις στην αλλαγή του κλίματος και στην ποιότητα του νερού.

Ο άνθρακας στο περιβάλλον, ειδικά ο διαλυμένος οργανικός άνθρακας ή το DOC, είναι μια κύρια μεταβλητή που επηρεάζει πολλές από τις θεμελιώδεις διεργασίες του πλανήτη μας, όπως η χημεία του νερού, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και η μεταφορά ρύπων σε όλη την ξηρά και το νερό, δήλωσε ο Jay Zarnetske, MSU Earth and Environmental Scientist και ο κύριος συγγραφέας της μελέτης.

“Όταν το νερό ρέει μέσω οικοσυστημάτων, συλλέγει οργανικό άνθρακα από τα φυτά και τα εδάφη και σε πολλές περιπτώσεις το νερό καθορίζει εάν το οικοσύστημα είναι καθαρή πηγή άνθρακα ή νεροχύτης”, δήλωσε. “Η τεράστια ποσότητα άνθρακα που διαρρέει από τα οικοσυστήματα, όπως το DOC, είναι περίπου το ίδιο με το καθαρό ποσό άνθρακα που απορροφάται από την ατμόσφαιρα κάθε χρόνο. Έτσι, η ακριβής λογιστική είναι κρίσιμη για τη διαχείριση των ποσοτήτων του άνθρακα”.

Το νέο έργο του Zarnetske υποδεικνύει έναν καλύτερο τρόπο για την καταγραφή του άνθρακα DOC που διαρρέει από τα οικοσυστήματα με την ενσωμάτωση δεδομένων από γεγονότα πλημμύρας. Οι ερευνητές κατά τη διάρκεια πλημμυρών, γνωρίζουν ελάχιστα για το πόσο γρήγορα μεταφέρεται ο άνθρακας. Με άλλα λόγια, η περίοδος των έντονων πλημμυρικών φαινομένων, απαιτεί περισσότερη δειγματοληψία.

Η ομάδα των επιστημόνων εξεπλάγην όταν αντιλήφθηκε πως οι πλημμύρες εξαπλώνουν πολύ εύκολα τον άνθρακα παίρνοντας από το ένα οικοσύστημα στο άλλο, με μεγάλες ταχύτητες. Αρχικά, θεωρούσαν πως το DOC θα αραιωνόταν από το νερό. Αντίθετα, όμως, το νερό απελευθέρωσε μεγάλες ποσότητες σε ολόκληρη τη Βόρεια Αμερική σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα.

“Ξέραμε ότι το DOC αυξήθηκε κατά τη διάρκεια των πλημμυρών σε ορισμένες περιοχές, αλλά εξεπλάγην όταν είδαμε το ίδιο μοτίβο στη συντριπτική πλειοψηφία των λεκανών απορροής σε ολόκληρη τη χώρα”, δήλωσε ο Zarnetske. “Οι έρημοι δεν έχουν τόσο DOC όσο τα φυλλοβόλα δάση, αλλά όταν έχετε ένα φαινόμενο όπως μια πλημμύρα, η διαδικασία είναι ίδια και οι χείμαρροι του νερού είναι γεμάτες άνθρακα”.

Μια άλλη σημαντική επιβεβαίωση από το τεράστιο σύνολο δεδομένων της μελέτης ήταν ο σημαντικός ρόλος που διαδραματίζουν οι υγρότοποι στις λεκάνες απορροής μας.  Οι υγροβιότοποι λειτουργούν ως αποθέματα ή ζώνες αποθήκευσης για DOC σε λεκάνες απορροής. Αν τα νερά πλημμυρών υψώνονται, το νερό και το DOC στους υγροτόπους που βρίσκονται πλησιέστερα στον ποταμό μπορούν να διαρρεύσουν γρήγορα.

“Οι υγρότοποι αποτελούν σημαντικούς ελέγχους για την ισορροπία του άνθρακα και την ποιότητα του νερού και είναι επίσης μερικά από τα πιο ευάλωτα τοπία”, δήλωσε ο Zarnetske.

Για την έρευνα αυτή, οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν δεδομένα από όλες τις ΗΠΑ, αλλά δεν βρέθηκαν σε ένα μόνο ρεύμα ή βάλτο. Τα αποτελέσματά τους προέρχονταν από μικρά στοιχεία που συλλέγονται εδώ και δεκαετίες από κρατικές και ομοσπονδιακές κυβερνητικές υπηρεσίες, κυρίως την Αμερικανική Γεωλογική Έρευνα. “Αν και  η συλλογή αυτών των μακροπρόθεσμων δεδομένων μπορεί να μην φαίνεται τόσο συναρπαστική όπως η διεξαγωγή νέων πειραμάτων, τα ιστορικά δεδομένα είναι πολύτιμα και η αξία τους αυξάνεται μόνο με το χρόνο”, επισημαίνει ο Zarnetske.

“Αυτά τα δεδομένα συλλέχθηκαν πολύ πριν γνωρίσουμε υπολογιστές και μεθόδους αρκετά ισχυρές για να τις αναλύσουμε όλα. Είναι ένα άλλο παράδειγμα του πως οι μακροπρόθεσμες συλλογές δεδομένων είναι βασικές για τις ανακαλύψεις και αξίζουν τη συνεχή χρηματοδότηση”, πρόσθεσε.

Καταλήγοντας ο Ζαρνέσκε, τόνισε πως η ομάδα του αξιοποίησε αυτό το διαθέσιμο σύνολο δεδομένων με έναν καινοτόμο τρόπο βελτίωσης των μακροχρόνιων θεωριών που επιτρέπουν την καλύτερη διαχείριση των ισοζυγίων διοξειδίου του άνθρακα, των υγροβιότοπων και άλλων ζητημάτων ποιότητας του νερού.

Επιμέλεια Κειμένου: Κατερίνα Καλτσά