Αρχική Ειδήσεις Οι επιστήμονες εντόπισαν τα πλανητικά όρια για την αντοχή στα αντιβιοτικά και...

Οι επιστήμονες εντόπισαν τα πλανητικά όρια για την αντοχή στα αντιβιοτικά και τα εντομοκτόνα

crops

Η ανθεκτικότητα στα αντιβιοτικά και στα φυτοφάρμακα αυξάνεται με ανησυχητικούς ρυθμούς. Ωστόσο, δεν υπήρχε παγκόσμιο πλαίσιο για την παρακολούθηση της απειλής για την ανθρώπινη υγεία και τις καλλιέργειες. Οι ερευνητές δημοσίευσαν τώρα τις πρώτες εκτιμήσεις των «πλανητικών ορίων» των αντιβιοτικών και των φυτοφαρμάκων στο περιοδικό Nature Sustainability.

Οι ερευνητές προτείνουν ότι εάν η αντοχή στα αντιβιοτικά και τα φυτοφάρμακα υπερβαίνει αυτά τα όρια, οι κοινωνίες διατρέχουν κίνδυνο μεγάλης κλίμακας κρίσεων υγείας και γεωργίας.

Η νέα έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τα Gram-αρνητικά βακτήρια, μια ομάδα βακτηρίων που περιλαμβάνει γνωστά παθογόνα όπως η Salmonella, η Klebsiella pneumoniae και η E. coli, βρίσκονται ήδη πέρα ​​από τα «πλανητικά όρια», καθώς ορισμένα στελέχη διαφόρων ειδών είναι ήδη ανθεκτικά σε όλα ή στα περισσότερα αντιβιοτικά που εξετάστηκαν.

“Φαίνεται σαν να έχουμε περάσει ένα σημείο ανατροπής για Gram-αρνητικά βακτηρίδια, με τους γιατρούς να αναφέρουν όλο και περισσότερο ακατάλληλες λοιμώξεις. Πρέπει τώρα να διαχειριστούμε αυτά τα «βακτήρια εφιάλτης» διαφορετικά”, λέει ο επικεφαλής συγγραφέας Peter Søgaard Jørgensen από την Global Economic Dynamics Πρόγραμμα Βιόσφαιρας της Βασιλικής Σουηδικής Ακαδημίας Επιστημών και του κέντρου αντοχής της Στοκχόλμης, Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης

“Χωρίς νέες προσεγγίσεις, η μετάβαση στο νοσοκομείο στο μέλλον θα γίνεται ολοένα και περισσότερο”, λέει ο Søgaard Jørgensen.

Η ομάδα καθόρισε και αξιολόγησε την κατάσταση του πλανητικού ορίου για έξι τύπους αντίστασης που περιλαμβάνουν: ανθεκτικότητα σε αντιβιοτικά Gram-αρνητικά και Gram-θετικά βακτήρια, γενική αντίσταση σε εντομοκτόνα και ζιζανιοκτόνα και ανθεκτικότητα στις διαγονιδιακές καλλιέργειες Bt και ανθεκτικότητα στο glyphosate σε συστήματα καλλιέργειας ανθεκτικών σε ζιζανιοκτόνα. Και τα έξι εκτιμώμενα όρια βρίσκονται σε ζώνες αυξανόμενου κινδύνου και τρεις στις έξι βρίσκονται σε ζώνες υψηλού περιφερειακού ή παγκόσμιου κινδύνου.

Η ανθεκτικότητα στα φυτοφάρμακα αποτελεί επείγουσα ανησυχία, ιδιαίτερα η αντοχή στο glyphosate (το βασικό συστατικό στο ζιζανιοκτόνο Roundup) και εντομοκτόνες Bt-τοξίνες σε διαγονιδιακές καλλιέργειες, οι οποίες είναι πλέον διαδεδομένες.

Η αξιολόγηση των ερευνητών δείχνει ότι ορισμένα ζιζανιοκτόνα και τοξίνες Bt έχουν ήδη φθάσει σε περιφερειακά σύνορα με ορισμένες καλλιεργητικές περιοχές να αναφέρουν μεγάλη αντίσταση σε αυτά τα φυτοφάρμακα.

Τα ιστορικά στοιχεία δείχνουν ότι η αναστροφή της εξάπλωσης της αντίστασης είναι απίθανη, εξηγεί ο Søgaard Jørgensen. “Όταν η αντίσταση καθιερωθεί, είναι απίθανο να εξαφανιστεί τελείως”.

“Τα ευαίσθητα έντομα, τα φυτά και τα βακτηρίδια παρέχουν κοινωνικό όφελος, προωθώντας τα, να αποτελέσουν μέρος μιας νέας και ευρύτερης στρατηγικής χημικής αποκλιμάκωσης για τον 21ο αιώνα”, λέει ο Søgaard Jørgensen. Αυτές οι νέες στρατηγικές πρέπει να προωθήσουν τη σημασία της διατήρησης της ευαισθησίας στα φυτοφάρμακα και τα αντιβιοτικά και να ληφθούν υπόψη οι πολλές άλλες υπηρεσίες που μας παρέχουν τα μικρόβια, τα φυτά και τα έντομα, π.χ. την επικονίαση, ο βιολογικός έλεγχος και τα οφέλη για την ανθρώπινη υγεία.

“Αυτές οι στρατηγικές χρειάζονται επειγόντως ως συμπληρώματα για την ανάπτυξη νέων αντιβιοτικών και παρασιτοκτόνων. Μαζί έχουν τη δυνατότητα να μας φέρουν πίσω στα όρια σε μια περιοχή με χαμηλότερο κίνδυνο”, λέει ο Søgaard Jørgensen.