Αρχική Διάστημα Τα υψηλά επίπεδα σκάνδιου κοντά στη μαύρη τρύπα του γαλαξία μας ήταν...

Τα υψηλά επίπεδα σκάνδιου κοντά στη μαύρη τρύπα του γαλαξία μας ήταν μια ψευδαίσθηση

black hole

Οι αστρονόμοι από το πανεπιστήμιο Lund της Σουηδίας βρήκαν τώρα την εξήγηση σε ένα πρόσφατο μυστήριο στο κέντρο του γαλαξία του Γαλαξία: τα υψηλά επίπεδα σκάνδιου που ανακάλυψαν την περασμένη άνοιξη κοντά στη γιγαντιαία μαύρη τρύπα του γαλαξία ήταν στην πραγματικότητα μια οπτική ψευδαίσθηση.

Την περασμένη άνοιξη, οι ερευνητές δημοσίευσαν μια μελέτη σχετικά με την εμφανή παρουσία εκπληκτικών και δραματικά υψηλών επιπέδων τριών διαφορετικών στοιχείων σε κόκκινα γιγάντια αστέρια, τα οποία απέχουν λιγότερο από 3 έτη φωτός από τη μεγάλη μαύρη τρύπα στο κέντρο του γαλαξία μας. Διατυπώθηκαν διάφορες πιθανές εξηγήσεις,  όπως για παράδειγμα ότι τα υψηλά επίπεδα ήταν αποτέλεσμα των πρώιμων αστεριών που διαταράσσονται καθώς πέφτουν στη μαύρη τρύπα ή αποτέλεσμα συντριμμιών από τις συγκρούσεις των αστέρων νετρονίων.

Τώρα μια άλλη ομάδα αστρονόμων από το Πανεπιστήμιο Lund, μεταξύ άλλων, σε συνεργασία με το UCLA στην Καλιφόρνια, βρήκαν μια εξήγηση για τα υψηλά επίπεδα σκάνδιου, βανάδιου και ύττριου. Υποστηρίζουν ότι οι λεγόμενες φασματικές γραμμές που παρουσιάστηκαν την περασμένη άνοιξη ήταν στην πραγματικότητα μια οπτική ψευδαίσθηση. Οι φασματικές γραμμές χρησιμοποιούνται για να μάθουν ποια στοιχεία περιέχει ένα αστέρι χρησιμοποιώντας το δικό του φως.

“Αυτά τα τεράστια κόκκινα αστέρια έχουν καταναλώσει το μεγαλύτερο μέρος του καυσίμου υδρογόνου και οι θερμοκρασίες τους είναι μόνο το ήμισυ του ήλιου”, λέει ο Brian Thorsbro, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και διδακτορικός φοιτητής αστρονομίας στο Πανεπιστήμιο του Lund.

Σύμφωνα με τη νέα μελέτη, οι χαμηλότερες θερμοκρασίες των γιγαντιαίων αστεριών βοήθησαν στη δημιουργία της οπτικής ψευδαίσθησης που εμφανίστηκε στις μετρήσεις των φασματικών γραμμών. Συγκεκριμένα, αυτό σημαίνει ότι τα ηλεκτρόνια στα στοιχεία συμπεριφέρονται διαφορετικά σε εναλλασσόμενες θερμοκρασίες, τα οποία με τη σειρά τους μπορεί να είναι παραπλανητικά κατά τη μέτρηση των φασματικών γραμμών σε διαφορετικά αστέρια.

Η ερευνητική ομάδα έχει μελετήσει το τμήμα του φάσματος που αποτελείται από σχεδόν υπέρυθρο φως, δηλαδή την ακτινοβολία θερμότητας που εκπέμπεται από τα αστέρια. Ο λόγος για αυτό είναι ότι το υπέρυθρο φως μπορεί να διεισδύσει στη σκόνη που εμποδίζει την οπτική επαφή μεταξύ μας και του κέντρου του Γαλαξία, περίπου 25 000 έτη φωτός μακριά. Η τεχνολογία για την καταγραφή αυτού του φωτός είναι πολύ προχωρημένη και μόλις πρόσφατα έγινε διαθέσιμη στους αστρονόμους.