Αρχική Υγεία - Διατροφή Ανησυχία επιστημόνων: Ανθεκτικό σούπερ βακτήριο εξαπλώνονται στα νοσοκομεία

Ανησυχία επιστημόνων: Ανθεκτικό σούπερ βακτήριο εξαπλώνονται στα νοσοκομεία

βακτήριο

Ένα σούπερ βακτήριο ανθεκτικό σε όλα τα γνωστά αντιβιοτικά, που μπορεί να προκαλέσει «σοβαρές» μολύνσεις ή ακόμη και το θάνατο, εξαπλώνεται χωρίς να εντοπιστεί μέσω των χώρων του νοσοκομείου σε όλο τον κόσμο,  προειδοποίησαν επιστήμονες της Αυστραλίας

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Μελβούρνης ανακάλυψαν τρεις παραλλαγές του ανθεκτικού σε πολλαπλά φάρμακα σε δείγματα από 10 χώρες, συμπεριλαμβανομένων των στελεχών στην Ευρώπη που δεν μπορούν να κατασταλούν αξιόπιστα από οποιοδήποτε φάρμακο που κυκλοφορεί επί του παρόντος στην αγορά.

“Ξεκινήσαμε με δείγματα στην Αυστραλία αλλά κάναμε μια παγκόσμια αναζήτηση και διαπιστώσαμε ότι είναι σε πολλές χώρες και πολλά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο”, δήλωσε στο AFP ο Ben Howden, διευθυντής του Εργαστηρίου Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου για μικροβιολογικές διαγνωστικές μονάδες.

«Φαίνεται να έχει εξαπλωθεί»

Τα βακτήρια, γνωστά ως Staphylococcus epidermidis, σχετίζονται με το πιο γνωστό και πιο θανατηφόρο MRSA.

Βρίσκεται στο ανθρώπινο δέρμα και συνήθως προσβάλλει ηλικιωμένους ή ασθενείς που έχουν εμφυτεύσει προσθετικά υλικά, όπως καθετήρες και αντικαταστάσεις αρθρώσεων.

“Μπορεί να είναι θανατηφόρα, αλλά συνήθως συμβαίνει σε ασθενείς που είναι ήδη πολύ άρρωστοι στο νοσοκομείο … μπορεί να είναι αρκετά δύσκολο να ξεριζωθούν και οι λοιμώξεις μπορεί να είναι σοβαρές”, δήλωσε ο Howden.

Η ομάδα του εξέτασε εκατοντάδες δείγματα S. epidermidis από 78 νοσοκομεία παγκοσμίως.

Διαπίστωσαν ότι ορισμένα στελέχη του σφάλματος έκαναν μια μικρή αλλαγή στο DNA του, η οποία οδήγησε σε αντίσταση σε δύο από τα πιο κοινά αντιβιοτικά, συχνά χορηγούμενα παράλληλα για τη θεραπεία νοσοκομειακών λοιμώξεων.

“Αυτά τα δύο αντιβιοτικά είναι άσχετα και δεν θα περίμενε κανείς ότι μία μετάλλαξη θα προκαλέσει την αποτυχία και των δύο αντιβιοτικών”, δήλωσε ο Jean Lee, PhD φοιτήτης στο Ινστιτούτο Doherty της Μελβούρνης και συν-συγγραφέας της μελέτης.

Πολλά από τα πιο ισχυρά αντιβιοτικά είναι εξαιρετικά ακριβά και ακόμη και τοξικά και η ομάδα πίσω από τη μελέτη δήλωσε ότι η πρακτική της χρήσης πολλαπλών φαρμάκων ταυτόχρονα για την πρόληψη μπορεί να μην λειτουργεί.

«Ο μεγαλύτερος κίνδυνος»

Οι ερευνητές δήλωσαν ότι πιστεύουν ότι το βακτήριο εξαπλώνεται γρήγορα λόγω της ιδιαίτερα υψηλής χρήσης αντιβιοτικών σε μονάδες εντατικής θεραπείας, όπου οι ασθενείς είναι πιο άρρωστοι και τα ισχυρά φάρμακα συνταγογραφούνται ως ρουτίνα.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει προειδοποιήσει εδώ και καιρό ότι η υπερβολική χρήση αντιβιοτικών προκαλεί νέα στελέχη από ανθεκτικά σε φάρμακα βακτήρια.

Ο Howden δήλωσε ότι η μελέτη του, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature Microbiology, έδειξε την ανάγκη καλύτερης κατανόησης του τρόπου διάδοσης των λοιμώξεων.

“Με όλα τα βακτήρια σε ένα νοσοκομειακό περιβάλλον οδηγούμε σε πιο ανθεκτικά στελέχη και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η αντίσταση στα αντιβιοτικά είναι ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους για τη νοσηλεία σε όλο τον κόσμο”.