Αρχική Επιστήμη Ανακαλύφθηκαν γενετικές παραλλαγές που σχετίζονται με την ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή (βίντεο)

Μια διεθνής ομάδα ερευνητών έχει βρει στοιχεία τεσσάρων γονιδίων που μπορούν να συνδεθούν με την ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή (OCD).

Στην εργασία τους που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature Communications, η ομάδα περιγράφει την προσέγγισή τους στην απομόνωση γονιδίων που συνδέονται με το OCD και τι βρήκαν ως αποτέλεσμα.

Το OCD είναι μια ψυχιατρική ασθένεια. Οι άνθρωποι που έχουν την τάση να επαναλαμβάνουν υποχρεωτικά ορισμένες συμπεριφορές επειδή ο εγκέφαλός τους λέει ότι κάτι δεν έχει επιλυθεί επαρκώς – βιώνουν δηλαδή μια παρόρμηση να επιλύσουν ένα ζήτημα όπως α εξασφαλίσουν ότι τα χέρια τους έχουν επαρκώς πλυθεί.

anagkasmos (4).jpg

Δεν υπάρχει γνωστή θεραπεία για την πάθηση, αν και πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, η χρήση φαρμάκων που ενισχύουν τα επίπεδα σεροτονίνης μπορεί να βοηθήσει.

Προηγούμενη έρευνα έχει επίσης δείξει ότι είναι πιθανό ότι το OCD είναι κληρονομική κατάσταση. Σε αυτή τη νέα προσπάθεια, οι ερευνητές προσπάθησαν να ενισχύσουν αυτή τη θεωρία βρίσκοντας τα γονίδια που πιθανόν να προκαλέσουν τη διαταραχή.

Η έρευνα περιλάμβανε την πρώτη λήψη γενετικών δειγμάτων από 592 άτομα που διαγνώστηκαν με OCD και 560 άτομα που δεν την είχαν χρησιμοποιήσει ως έλεγχος. Η ομάδα περιελάβανε επίσης γενετικά δείγματα από σκύλους που υποφέρουν από μορφή διαταραχής.

anagkasmos (2).jpg

Με τα δείγματα, οι ερευνητές επικεντρώθηκαν σε 600 συγκεκριμένα γονίδια που ενδεχομένως συνδέονται με το OCD και σε ορισμένες περιπτώσεις με τον αυτισμό – πολλά άτομα με αυτισμό παρουσιαζουν μια επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά.

Μετά από εκτεταμένο έλεγχο, η ομάδα απομόνωσε τέσσερα γονίδια που ήταν διαφορετικά στα άτομα με OCD, τα οποία είχαν αναγνωριστεί παλαιότερα ως ισχυρός ρόλος στη δημιουργία των κυκλωμάτων του εγκεφάλου που εμπλέκονται στην οικοδόμηση δεσμών μεταξύ των περιοχών του θαλάμου, του ραβδωτού σώματος και του φλοιού.

anagkasmos (5).jpg

Ραβδωτό σώμα αποκαλείται η ομάδα δομών των βασικών γαγγλίων που αποτελείται από τον φακοειδή πυρήνα, τον κερκοφόρο πυρήνα, το κέλυφος και την μάζα που τα συνδέει κοιλιακά. Το ραβδωτό σώμα πήρε το όνομά του από τις ραβδώσεις που εμφανίζονταν όταν ρίχνονταν ακτινοβολία σε πυκνές δεσμίδες αξόνων που διέρχονται από αυτό εξαιτίας της εναλλαγής φαιάς και λευκής ουσίας στα διάφορα τμηματά του.

Αυτό το εύρημα θεωρήθηκε ιδιαίτερα αξιοσημείωτο επειδή το ραβδωτό σώμα παίζει ρόλο στην εκμάθηση και επίσης στη μεταφορά μηνυμάτων μέσω του θαλάμου στον φλοιό.

thumbnail1.jpg

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι ο φλοιός είναι ο τόπος λήψης αποφάσεων. Οι ερευνητές προτείνουν ότι τα μεταλλαγμένα γονίδια θα μπορούσαν να προκαλέσουν υψηλότερα ή χαμηλότερα, από τα φυσιολογικά επίπεδα, σεροτονίνης, γεγονός που με τη σειρά του θα μπορούσε να οδηγήσει σε διαταραχή των πληροφοριών, όπως ερμηνεύεται από τον εγκέφαλο, οδηγώντας σε ψευδή καταγραφή των επιπτώσεων μιας συμπεριφοράς.

anagkasmos (1).png