Αρχική Διάστημα Αστρονόμοι εντόπισαν νέα πηγή έντονης ακτινοβολίας γάμμα στον ουρανό

Αστρονόμοι εντόπισαν νέα πηγή έντονης ακτινοβολίας γάμμα στον ουρανό

Οι αστρονόμοι έχουν ανακαλύψει μια νέα πηγή που επιβεβαίωσε το γεγονός ότι τα δυαδικά συστήματα με ισχυρούς αστρικούς ανέμους που συγκρούονται περιλαμβάνουν έναν ξεχωριστό νέο πληθυσμό πηγών υψηλής ενέργειας ακτίνων-γ.

Τα δεδομένα συλλέχθηκαν από το διαστημικό τηλεσκόπιο “FermiGammarayMaximPshirkov“, του Αστρονομικού Ινστιτούτου Sternberg, MSU του Κρατικού Πανεπιστημίου Lomonosov στη Μόσχα. Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο τελευταίο τεύχος του “Monthly Notices of the Royal Astronomical Society Letters”.

Μαζικά δυαδικά αστρικά συστήματα με υψηλής φωτεινότητας και ζεστά WolfRayet και αστέρια και δεκάδες ηλιακές μάζες OB δημιουργούν ισχυρούς αστρικούς ανέμους. Η επίκρουσή τους ενδέχεται να οδηγήσει στην παραγωγή μιας άγριας ροής φωτονίων με ένα ενεργητικό δυναμικό πάνω από εκατό μέγα ηλεκτρονιοβόλτ (ΠΟΑ), όταν η απόσταση που χωρίζει τα αστέρια είναι σχετικά σύντομη.

Αυτό το φαινόμενο θεωρήθηκε ως πιθανή πηγή ακτινοβολίας – γ για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Τέτοια ακτινοβολία ανιχνεύθηκε μόνο μία φορά, με το περίφημο “EtaCarinae“, το οποίο παρατηρήθηκε για περισσότερο από τέσσερις αιώνες (ιδιαίτερα έντονα – μετά το 1834, όταν ένα από τα αστέρια του, υπέστη μια έκρηξη και για κάποιο χρονικό διάστημα ήταν το πιο φωτεινό αστέρι στον ουρανό).

Το “EtaCarinae“, είναι σχετικά κοντά στη Γη – περίπου 7,5 – 8000 χρόνια φως και τα αστέρια σε αυτό το σύστημα ζυγίζουν 120, (30-80) ηλιακές μάζες αντίστοιχα και λάμπουν φωτεινότερα από εκατομμύρια ήλιους. Αν ήταν 10 parsec, (30 έτη φωτός) μακριά από τη Γη, θα ήταν εξίσου φωτεινά σαν τη Σελήνη, ενώ ο Ήλιος θα ήταν αόρατος σε τέτοια απόσταση.

Το “EtaCarinae“, ήταν ο πρώτος υποψήφιος για να εξεταστεί και επτά χρόνια αργότερα, τελικά ανιχνεύθηκε η ακτινοβολία υψηλής ενέργειας.

Ωστόσο, ένα παράδειγμα δεν ήταν αρκετό για να επιβεβαιωθεί ότι το μοντέλο των δυαδικών αστεριών εκπέμπουν ακτινοβολία υψηλής ενέργειας, και η αναζήτηση για παρόμοιες πηγές συνεχίστηκε, η οποία κατέληξε να είναι ένα δύσκολο έργο.

“Πρόσφατοι υπολογισμοί απέδειξαν πως αυτού του τύπου τα αστέρια όπως το EtaCarinae   είναι απίστευτα σπάνιοι – πιθανώς, ένας για κάθε γαλαξία σαν αυτό που εμείς κατοικούμε, ή και λιγότερο”, δήλωσε ο MaximPshirkov, ένας εκ των ερευνητών.

Σύμφωνα με το άρθρο η ανακάλυψη ήταν εν μέρει τυχαία, καθώς η ανίχνευση μικρών φωτονίων που προέρχονται από τη σύγκρουσή των αστρικών ανέμων φαίνεται ελάχιστα.