Αρχική Ειδήσεις «Πράσινη» λύση και ενίσχυση με 18δις της αγοράς χάλυβα επιδιώκει η Ε.Ε.

«Πράσινη» λύση και ενίσχυση με 18δις της αγοράς χάλυβα επιδιώκει η Ε.Ε.

0

Αντιμέτωπη με μια ισχυρή πρόκληση βρίσκεται η Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς ο αθέμιτος ανταγωνισμός αλλά και η μεγάλη περιβαλλοντική επιβάρυνση από την παραγωγή χάλυβα και σιδήρου, αποτελούν ένα δισεπίλυτο πρόβλημα που σκοπεύει να αντιμετωπίσει.

Προ ημερών η Κομισιόν ανακοίνωσε σχέδιο δράσης για τόνωση της ζήτησης, αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προκλήσεων και του αθέμιτου ανταγωνισμού, με ιδιαίτερη έμφαση στη μείωση του κόστους και την καινοτομία σε ότι αφορά τη συγκεκριμένη αγορά.

Οι λόγοι είναι προφανείς, καθώς η ΕΕ είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός χάλυβα στον κόσμο. Η παραγωγή της ανέρχεται στο 11% της παγκόσμιας παραγωγής, ενώ στην ευρωπαϊκή χαλυβουργία απασχολούνται πάνω από 360.000 άτομα.

Ωστόσο, η αγορά έχει πληγεί. Η ζήτηση έχει πέσει λόγω της πτωτικής τάσης της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας, ενώ το ενεργειακό κόστος εξακολουθεί να αυξάνεται, πολλές από τις πρώτες ύλες πρέπει να εισάγονται, ο ανταγωνισμός είναι συχνά αθέμιτος και η τήρηση των περιβαλλοντικών υποχρεώσεων μπορεί να κοστίζει ακριβά.

Μεγάλη πρόκληση αποτελεί η αύξηση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας που έπληξε τους παραγωγούς που χρησιμοποιούν καμίνους ηλεκτρικού τόξου και ανακυκλωμένα απορρίμματα ως κύρια πρώτη ύλη.

Οι απαιτήσεις σε επενδύσεις και καλύτερες τεχνολογίες για τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις που ήδη λειτουργούν της θερμοδυναμικής τους αντοχής, είναι συνεχείς.

Σημαντική παράμετρος είναι το γεγονός ότι η βιομηχανία σιδήρου και χάλυβα αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες πηγές εκπομπών CO2 με ιδιαίτερο κίνδυνο διαρροής άνθρακα. Ως εκ τούτου, τίθεται ζήτημα τιμής στα δικαιώματα εκπομπής αερίων.

Οι πολιτικές για το κλίμα θα είναι μια άλλη σημαντική κινητήρια δύναμη για τις αλλαγές της τεχνολογίας. Ένα σταθερό και διαφανές ρυθμιστικό πλαίσιο είναι αναγκαίο για να διασφαλιστεί ότι οι μακροπρόθεσμες επενδύσεις, απαραίτητες για την ανανέωση της βιομηχανικής βάσης, λαμβάνουν χώρα.

Η πολιτική της ΕΕ για το κλίμα θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο όπως και οι αναλήψεις υποχρεώσεων και οι φιλοδοξίες των τρίτων χωρών. Σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, η αύξηση της χρήσης υλικών απορριμμάτων θα μπορούσε να συμβάλει σημαντικά στη μείωση των εκπομπών, αλλά η διαθεσιμότητα της ΕΕ σε απορρίμματα ποιότητας είναι περιορισμένη.

Η αύξηση της χρήσης απορριμμάτων απαιτεί την περαιτέρω βελτίωση και την τόνωση της αγοράς ανακύκλωσης.

Ένας κρίσιμος τομέας είναι η επιτυχής επίδειξη καινοτόμων τεχνολογιών για τη μείωση των εκπομπών CO2, συμπεριλαμβανομένης της βιομηχανικής δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS). Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικές προκλήσεις που πρέπει να ληφθούν υπόψη, όπως το υψηλό κόστος και η έλλειψη ευαισθητοποίησης του κοινού και η αποδοχή.

Η Κομισιόν εκτιμά ότι η θέσπιση σαφών περιβαλλοντικών κανόνων θα ενθαρρύνει τις επενδύσεις σε πιο “πράσινες” τεχνολογίες. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προωθήσει τις ορθές πρακτικές, αλλά και τα κράτη μέλη, από τη πλευρά τους, θα πρέπει να εξετάσουν τις εθνικές τους πολιτικές που επηρεάζουν τις τιμές και να προβλέψουν τη χρηματοδότηση ενεργειακά αποδοτικών σχεδίων.

Δεδομένου ότι οι προβλέψεις δείχνουν αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης έως το 2025, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αποφασίσει και σκοπεύει να προκρίνει την ενίσχυση του κλάδου προκειμένου να γίνει πιο ανταγωνιστικός. Το σχέδιο δράσης επικεντρώνεται, εκτός από το περιβάλλον, στους εξής τομείς:

Νομοθεσία

Η ΕΕ θα αξιολογήσει τον διοικητικό φόρτο που υφίσταται ο κλάδος της χαλυβουργίας, ελέγχοντας κατά πόσο η ευρωπαϊκή νομοθεσία συνεπάγεται γι’ αυτόν επιπλέον δαπάνες.

Τόνωση της ζήτησης

Το 40% περίπου της ζήτησης χάλυβα προέρχεται από τον κατασκευαστικό κλάδο και τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, οι οποίοι έχουν πληγεί και οι δύο από την οικονομική κρίση. Δύο ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες θα δώσουν νέα ώθηση στους τομείς αυτούς (οι πρωτοβουλίες “CARS2020” και “Βιώσιμες Κατασκευές”).

Θεμιτός ανταγωνισμός

Ορισμένες χώρες εκτός ΕΕ έχουν θεσπίσει περιορισμούς στις εισαγωγές από ευρωπαϊκές χώρες, ή κίνητρα για τις εξαγωγές τους, γεγονός που δίνει αθέμιτο πλεονέκτημα στις δικές τους εταιρείες. Η ΕΕ θα εξακολουθήσει να διαπραγματεύεται συμφωνίες ελεύθερων συναλλαγών με χώρες εκτός ΕΕ και να λαμβάνει μέτρα κατά αθέμιτων πρακτικών.

Μείωση του ενεργειακού κόστους

Το κόστος της ενέργειας ανέρχεται στο 40% περίπου του κόστους παραγωγής χάλυβα, ενώ οι ευρωπαϊκές εταιρείες πληρώνουν περισσότερα απ’ ό,τι οι περισσότεροι ανταγωνιστές τους. Το σχέδιο της ΕΕ για διασύνδεση της ενεργειακής της αγοράς θα αυξήσει τον ανταγωνισμό και θα μειώσει το κόστος.

Καινοτομία

Για την περίοδο 2014-2020, ευρωπαϊκά κονδύλια ύψους σχεδόν 18 δισ. ευρώ θα διατεθούν μέσω του ερευνητικού προγράμματος “Horizon 2020” για την ενίσχυση της ηγετικής θέσης της ΕΕ στον τομέα της βιομηχανικής καινοτομίας.

Στήριξη κατά την αναδιάρθρωση

Στον κλάδο της χαλυβουργίας έχουν ήδη χαθεί 40.000 θέσεις εργασίας λόγω της αναδιάρθρωσης. Προβλέπονται κονδύλια για παροχή βοήθειας σε όσους έχασαν τη δουλειά τους καθώς και για διατήρηση των βασικών δεξιοτήτων. Καθώς το εργατικό δυναμικό του κλάδου γερνάει, η βιομηχανία χρειάζεται να προσελκύσει νέους και δημιουργικούς ανθρώπους.

Θα συσταθεί ομάδα για την παρακολούθηση της προόδου όσον αφορά τα παραπάνω θέματα, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα καταγράφει τη σημειωθείσα πρόοδο κάθε 12 μήνες.

Έρη Δρίβα

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here