Αρχική Ειδήσεις Κερδίζει έδαφος ο ευρωπαϊκός τουρισμός- Οι επιδόσεις της Ελλάδας το 2024

Κερδίζει έδαφος ο ευρωπαϊκός τουρισμός- Οι επιδόσεις της Ελλάδας το 2024

0
tourismos
Διαφήμιση

Ολοένα και καλύτερες επιδόσεις καταγράφει ο ευρωπαϊκός τουρισμός, ενώ και η Ελλάδα δείχνει σταθερό βηματισμό ανόδου στη δημοτικότητά της ως τουριστικός προορισμός.  

Το 2024 έκλεισε με θετικό το πρόσημο για τον ευρωπαϊκό τουρισμό  δυνατά, ξεπερνώντας οικονομικές και γεωπολιτικές προκλήσεις, με αύξηση 6,3% στις αφίξεις από το 2019, ενώ και η  Ελλάδα βρέθηκε με αύξηση που έφτασε στο +13,7% το δ’ τρίμηνο του 2024.

Ο ευρωπαϊκός τουρισμός επέδειξε ισχυρή ανθεκτικότητα το τελευταίο τρίμηνο του 2024 παρά τις οικονομικές πιέσεις, τις γεωπολιτικές αβεβαιότητες, τις αντίξοες καιρικές συνθήκες και την εξελισσόμενη συμπεριφορά των καταναλωτών. Η τελευταία έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών (ETC) “European Tourism Trends & Prospects“ για το δ’ τρίμηνο του 2024 δείχνει αύξηση 6,3% στις αφίξεις στο εξωτερικό σε σχέση με τα επίπεδα του 2019 και αύξηση 6,7% σε σύγκριση με το 2023. Οι διανυκτερεύσεις αυξήθηκαν επίσης κατά 5,9% πάνω από το 2019 και 4,8% ετησίως.

Αν και οι ταξιδιωτικές επιδόσεις παρέμειναν ισχυρές, η αναφορά δείχνει ότι οι καταναλωτές επιλέγουν όλο και περισσότερο προορισμούς με σχέση ποιότητας-τιμής. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στο υψηλότερο κόστος ταξιδιού που προκαλείται από τον αυξημένο πληθωρισμό των υπηρεσιών και την αυξημένη ζήτηση για ταξίδια. Η πιο πρόσφατη εκτίμηση υποδηλώνει ότι το 2024 οι τουρίστες ξόδεψαν 7,8% περισσότερα σε ολόκληρη την Ευρώπη από ό,τι το 2023, που αντιστοιχεί σε 705 δισ. ευρώ, με σχεδόν τα 3/4 των συνολικών περιφερειακών δαπανών να προέρχονται από τη Δυτική Ευρώπη.

Σχολιάζοντας τη δημοσίευση της έκθεσης, ο πρόεδρος του ETC Miguel Sanz, δήλωσε: “Καθώς κοιτάμε προς το 2025, ο ευρωπαϊκός τουρισμός θα συνεχίσει να περιηγείται σε ένα όλο και πιο περίπλοκο τοπίο και αυξημένη γεωπολιτική και οικονομική αβεβαιότητα. Παρά τις προκλήσεις όπως η αύξηση του κόστους ταξιδιού και η αλλαγή των προτιμήσεων των καταναλωτών, ο τουριστικός τομέας της Ευρώπης έχει δείξει μια θετική τάση. Η αυξανόμενη εστίαση στα ταξίδια εκτός εποχής, που βοηθά στην πιο ομοιόμορφη κατανομή της τουριστικής ζήτησης καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, η διατήρηση αυτής της δυναμικής θα απαιτήσει στρατηγικές επενδύσεις σε διαφοροποιημένες προσφορές για να διασφαλιστεί η συνεχής απόδοση και ανταγωνιστικότητα”.

Τουρισμός: Οι ταξιδιώτες αναζητούν τη σχέση ποιότητας/τιμής σε περιόδους off season

Οι επιδόσεις του τουρισμού είναι ισχυρότερες τόσο στις αφίξεις όσο και στις διανυκτερεύσεις σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο, γεγονός που υποδηλώνει ότι τα ταξίδια την περίοδο αμέσως μετά το καλοκαίρι (Σεπτέμβριος – Οκτώβριος) και κατά τη χειμερινή περίοδο παρέμειναν καλές. Αυτή η τάση ευθυγραμμίζεται με την αυξανόμενη προτίμηση των καταναλωτών για ταξίδια με σχέση ποιότητας-τιμής, καθώς αυτοί οι μήνες συνήθως προσφέρουν χαμηλότερες τιμές. Επιπλέον, οι ακραίες καλοκαιρινές θερμοκρασίες σε ορισμένες περιοχές και οι λιγότεροι ταξιδιώτες το Φθινόπωρο αυτήν μπορεί να έχουν επηρεάσει τα ταξιδιωτικά σχέδια.

Η επέκταση της Νότιας Ευρώπης ψύχεται, ενώ το Βόρειο Σέλας προσελκύει τουρίστες στην Ισλανδία

Μετά από μια έντονη καλοκαιρινή περίοδο, αρκετοί προορισμοί του Νότου και της Μεσογείου είχαν βραδύτερες επιδόσεις το δ’ τρίμηνο, όπως η Πορτογαλία, η Σερβία, η Ελλάδα και το Μαυροβούνιο. Το Μαυροβούνιο ήταν ο μόνος αναφερόμενος προορισμός με χαμηλότερες αφίξεις από το 2023, με τους τουρίστες να πηγαίνουν πιθανότατα αλλού. Η Σερβία, η Πορτογαλία και η Ελλάδα παρουσίασαν “αποδυναμωμένη” αύξηση των αφίξεων από το γ’ τρίμηνο, αλλά εξακολουθούν να είναι σημαντικά αυξημένες σε σχέση με το 2019, κατά 28,9%, 17,8% και 13,7% αντίστοιχα. Ωστόσο, ορισμένοι νότιοι και μεσογειακοί προορισμοί κατάφεραν να μειώσουν αυτήν την τάση, συμπεριλαμβανομένης της Ιταλίας, με τις αφίξεις να αυξάνονται κατά 5,9% και τις διανυκτερεύσεις κατά 10% πάνω από τα στοιχεία του 2019.

Η Ισλανδία, από την άλλη, κατέγραψε αύξηση 14% στις αφίξεις σε σχέση με το 2019 το δ’ τρίμηνο, καθιστώντας την τον ταχύτερα αναπτυσσόμενο προορισμό χειμερινού τουρισμού. Η άνοδος τροφοδοτήθηκε από την αυξημένη ηλιακή δραστηριότητα, προσελκύοντας επισκέπτες που θέλουν να παρακολουθήσουν το Βόρειο Σέλας, με έντονη ζήτηση από τη Γερμανία, την Ολλανδία, την Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Τα καιρικά φαινόμενα συνεχίζουν να επηρεάζουν τα ταξίδια

Ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως πλημμύρες, καταιγίδες και χιονοπτώσεις, επηρέασαν τα ταξίδια σε όλη την Ευρώπη, προκαλώντας καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων σε μεγάλους κόμβους, όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Η επαρχία της Βαλένθια της Ισπανίας επλήγη ιδιαίτερα από σοβαρές πλημμύρες, με την αύξηση των αφίξεων να επιβραδύνεται τον Νοέμβριο (4,2%) και τον Δεκέμβριο (-6,3%) μετά τις ισχυρές επιδόσεις της τον υπόλοιπο χρόνο, όταν η αύξηση των αφίξεων ξεπέρασε την Ισπανία συνολικά.

Τουρισμός: Οι Ασιάτες διστάζουν ακόμη να ταξιδέψουν στην Ευρώπη

Όσον αφορά στο μέλλον, η ανάκαμψη των ταξιδιών μεγάλων αποστάσεων εξακολουθεί να υστερεί με τα τελικά στοιχεία για το 2024 να δείχνουν ότι θα παραμείνει 5% κάτω από τα επίπεδα του 2019. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αργή ανάκαμψη από την Ασία/Ειρηνικό, ιδιαίτερα την Κίνα. Η ζήτηση ταξιδιών από αυτήν την αγορά έχει επικεντρωθεί κυρίως σε περιφερειακά ταξίδια, με λιγότερα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, ειδικά στην Ευρώπη, λόγω περιορισμένων απαιτήσεων συνδεσιμότητας και έκδοσης βίζας. Κατά μέσο όρο, οι αφίξεις από την Κίνα σε ευρωπαϊκούς προορισμούς είναι 39,6% χαμηλότερες από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Αντίθετα, τα υπερατλαντικά ταξίδια στις ΗΠΑ συνέβαλαν στη διατήρηση της δυναμικής κατά τη διάρκεια της ανάκαμψης της Ευρώπης μετά την πανδημία. Ωστόσο, η αβεβαιότητα υπό την κυβέρνηση Τραμπ αυξάνεται, καθώς οι κίνδυνοι πληθωρισμού θα μπορούσαν να συρρικνώσουν το διαθέσιμο εισόδημα, περιορίζοντας ενδεχομένως τα διεθνή ταξίδια. Το δ’ τρίμηνο, 22 από τους 27 προορισμούς που αναφέρθηκαν είδαν τις αφίξεις στις ΗΠΑ να ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2019, με επικεφαλής την Τουρκία (+153%), την Πορτογαλία (+91%), τη Λιθουανία (+67%) και το Μαυροβούνιο (+49%).

Διαφήμιση