![[374868] ΑΕΡΟΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΕΝΑΕΡΙΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝHTOΔΡΟΜΟΥ (FLYOVER) ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ [374868] ΑΕΡΟΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΕΝΑΕΡΙΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝHTOΔΡΟΜΟΥ (FLYOVER) ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ](https://ecozen.gr/wp-content/uploads/2025/01/flyover1_-640x427.jpg)
Το καλό σενάριο λέει ότι ο νέος υπερυψωμένος αυτοκινητόδρομος FlyOver που σχεδιάστηκε στη Θεσσαλονίκη ως απάντηση στο έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η πόλη εδώ και δεκαετίες, θα παραδοθεί στην κυκλοφορία τον Μάιο 2027. Ωστόσο, τα προβλήματα λόγω της κατασκευής του έργου αλλά και οι αντιδράσεις όσων θίγονται συνεχίζονται και το 2025!
Σύνταξη: ecozen.gr
O αυτοκινητόδρομος FlyOver στη Θεσσαλονίκη που θα αλλάξει κι άλλο την πόλη -μετά το μετρό- σχεδιάστηκε να εξυπηρετήσει καθημερινά χιλιάδες οδηγούς και να ανακουφίσει την υπάρχουσα Περιφερειακή Οδό. Ωστόσο, η κατασκευή του έχει προκαλέσει αρκετά προβλήματα στην καθημερινότητα των κατοίκων και στην κυκλοφορία.
Σήμερα το έργο έχει εκτελεστεί σε ένα ποσοστό 15%-20%, όπως αναφέρει στη «ΜτΚ» ο Ντίνος Μπενρουμπής, αντιπρόεδρος και CEO – METKA ATE, μέλος της κατασκευάστριας κοινοπραξίας του FlyOver. Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου έχει προσδιοριστεί για τον Μάιο του 2027, χωρίς να μπορούν από τώρα να προβλεφθούν καθυστερήσεις λόγω κάποιου αστάθμητου παράγοντα.
Η δικαστική διαμάχη
Ήδη από τον Νοέμβριο του 2023 υπήρχαν προσκόμματα εξαιτίας νομικών ενεργειών τριών συλλογικοτήτων κατά του FlyOver στη Θεσσαλονίκη (Επιτροπή Προστασίας Σέιχ Σου, Σύλλογος Δρομέων Υγείας και ο Σύνδεσμος κατοίκων συνοικισμού Κωνσταντινοπολιτών). Την άνοιξη του 2024 οι τρεις συλλογικότητες πέτυχαν την έκδοση προσωρινής διαταγής που οδήγησε σε παύση εργασιών για ένα δεκαπενθήμερο. Στη συνέχεια όμως το ΣτΕ απέρριψε την κύρια αίτηση για αναστολή εργασιών και τον Μάιο του 2024 οι εκσκαφείς πήραν ξανά μπρος.
![[374868] ΑΕΡΟΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΕΝΑΕΡΙΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝHTOΔΡΟΜΟΥ (FLYOVER) ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ](https://ecozen.gr/wp-content/uploads/2025/01/flyover3_-300x200.jpg)
Οι δικαστικές περιπέτειες του έργου όμως δεν έχουν τελειώσει. Οι τρεις συλλογικότητες έχουν καταθέσει προσφυγές στο ΣτΕ για την ακύρωση του έργου, που μετά από αλλεπάλληλες αναβολές, συνεκδικάστηκαν τον Οκτώβριο του 2024. Στην αίτηση ακύρωσης της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) του έργου οι κάτοικοι της περιοχής επικαλούνται τις επιπτώσεις σε κατοικίες που βρίσκονται πολύ κοντά στο έργο, στην επιβάρυνση της ποιότητας του αέρα, της όχλησης και των θεμάτων ασφαλείας που δημιουργούνται κατά τη διάρκεια της κατασκευής, ιδιαίτερα στους μαθητές τεσσάρων σχολείων που βρίσκονται πλησίον των εργοταξίων. Υποστηρίζουν ακόμη ότι δεν παρουσιάστηκαν επαρκώς βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις, όπως απαιτεί η νομοθεσία και ότι το έργο δεν συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις των ευρωπαϊκών οδηγιών και της εθνικής νομοθεσίας για την προστασία της ποιότητας αέρα και περιβάλλοντος.
Απόφαση ακόμη δεν έχει βγει και δεν είναι απίθανο τελικά να εκδοθεί όταν το έργο θα έχει πλέον μπει σε τροχιά ολοκλήρωσης. Εάν το ΣτΕ δεν κάνει δεκτή την αίτηση ακύρωσης, οι κάτοικοι του Συνοικισμού Κωνσταντινοπολιτών δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να συνεχίσουν τον δικαστικό αγώνα σε ευρωπαϊκά δικαστήρια. Προσφυγή στο ΣτΕ για τον FlayOver έχουν καταθέσει και 17 ιδιώτες στη Θεσσαλονίκη, των οποίων οι ιδιοκτησίες θίγονται από την κατασκευή και λειτουργία του έργου, ζητώντας την ακύρωση του. Η δικάσιμος έχει οριστεί για τις 12 Φεβρουαρίου 2025.
Τι υποστηρίζουν οι “εχθροί” του έργου
«Βλέπαμε πράσινο στα 20 μέτρα και τώρα όλα τα δέντρα έχουν κοπεί. Για όσους έχουν σπίτια στους δύο παράλληλους της οδού Ιπποκράτους η κατάσταση είναι μαρτύριο. Τα συνεργία ανοίγουν βοηθητικούς δρόμους ώστε όταν γκρεμιστεί η γέφυρα του Πανοράματος να διοχετευτούν τα αυτοκίνητα μέσω Πυλαίας, με αποτέλεσμα η σκόνη να είναι άπειρη και όταν βρέχει να πέφτει με τη μορφή λάσπης. Όλα τα βαρέα οχήματα περνάνε μέσα από τον συνοικισμό με αποτέλεσμα να καταστραφούν όλοι οι δρόμοι» λέει στην εφημερίδα Μακεδονία η Μαρία Μποντίλα, εκ μέρους του Συνδέσμου κατοίκων συνοικισμού Κωνσταντινουπολιτών, η οποία σημειώνει ότι οι κάτοικοι της περιοχής δεν έχουν ενημερωθεί ακόμη για το πού θα είναι το σημείο μηδέν, δηλαδή πού θα καταλήγει η γέφυρα όταν φτάσει στο επίπεδο του εδάφους.
Αντίθετοι με τον FlayOver στη Θεσσαλονίκη είναι και πολλοί κάτοικοι της Πυλαίας, καθώς βρίσκεται πολύ κοντά ή σε επαφή με τις κατοικίες τους. «Πνιγήκαμε στη λαμαρίνα, θα πνιγούμε και στο καυσαέριο. Με τη διαπλάτυνση του υφιστάμενου περιφερειακού ο δρόμος θα φτάνει στα μπαλκόνια, τις αυλές και τις σκάλες των κατοίκων της Πυλαίας» αναφέρει η Αργυρώ Γκουντούλα, μία από τους 17 που έχει προσφύγει κατά του έργου.
Όπως λέει άρχισαν να γίνονται παρεμβάσεις στις ιδιοκτησίες χωρίς να έχουν γίνει τα δικαστήρια για τις απαλλοτριώσεις. Η ίδια επισημαίνει ότι η τιμή μονάδας που αναγράφεται στην έκθεση του εκτιμητή κυμαίνεται από 0,50 έως 110 ευρώ το μέτρο, όταν οι αντικειμενικές αξίες στην περιοχή είναι πάνω από 1.000 ευρώ.
Πηγή:Εφημερίδα Μακεδονία