Ο Όμιλος Telekom ανεβάζει ρυθμούς και περνάει σε νέα φάση ανάπτυξης.Με περίπου 300 εκατομμύρια πελάτες παγκοσμίως, Όμιλος Telecom στον οποίο ανήκει ο ΟΤΕ σχεδιάζει τη συστηματική χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (artificial intelligence – AI) και των παγκόσμιων οικονομιών κλίμακας για ένα data–driven επιχειρηματικό μοντέλο με κοινωνική αλλα και οικολογική ευαισθησία.
Επιμέλεια:ecozen.gr
Ο Όμιλος παρουσίασε τα σχέδια του, τους ESG στόχους του και τους νέους χρηματοοικονομικούς στόχους έως το 2027, με αφορμή την Ημέρα Κεφαλαιαγορών (Capital Markets Day).
Περιβάλλον και Κοινωνία
Ο Όμιλος συνεχίζει να επιδιώκει φιλόδοξους στόχους αναφορικά με θέματα ESG (Environmental, Social, Governance – Περιβάλλον, Κοινωνία, Διακυβέρνηση). Οι εκπομπές άνθρακα (Πεδία 1-3) προβλέπεται να μειωθούν κατά 55% έως το 2030 σε σύγκριση με το 2020, ενώ ολόκληρη αλυσίδα αξίας αναμένεται να έχει καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2040. Η Telekom ήταν η πρώτη εταιρεία «heavyweight» του Δείκτη DAX 40, που έθεσε επιστημονικά τεκμηριωμένο στόχο για το κλίμα με καθαρές μηδενικές εκπομπές, επιβεβαιωμένο από την πρωτοβουλία SBTi (Science Based Targets Inititiative – επιστημονικά τεκμηριωμένοι στόχοι).
Στο σχέδιό του για τη μετάβαση, ο Όμιλος έχει προβλέψει συγκεκριμένα μέτρα για αυτόν τον στόχο. Αυτά περιλαμβάνουν την προώθηση της κυκλικής οικονομίας, για παράδειγμα μέσω μεγαλύτερου ωφέλιμου κύκλου ζωής τερματικού εξοπλισμού, καθώς και την επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση συσκευών και υλικών.
Όσον αφορά την κοινωνική διάσταση του θέματος, ο Όμιλος θα επεκτείνει τη δέσμευσή του για ψηφιακή ένταξη έτσι ώστε, μέχρι το τέλος του 2027, περισσότερα από 80 εκατομμύρια άτομα παγκοσμίως να ωφελούνται από τα μέτρα. Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου που παρουσίασαν το σχέδιο υπογράμμισαν την ενσωμάτωση θεμάτων ESG σε ολόκληρο τον Όμιλο. Περιέγραψαν τις φιλοδοξίες στις οποίες θα βασιστεί η διαχείριση των στρατηγικών θεμάτων ESG στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους.
Οικονομικά μεγέθη2023
Ειδικότερα, με βάση τα οικονομικά μεγέθη για το 2023, ο Όμιλος αναμένει ανάπτυξη κατά μέσο όρο περίπου 4%, ετησίως τόσο στα καθαρά έσοδα, όσο και στα έσοδα από υπηρεσίες έως το 2027. Το προσαρμοσμένο EBITDA AL προβλέπεται να αυξάνεται κατά μέσο όρο 4-6% ετησίως. Η ανάπτυξη θα προέλθει από τις επιχειρήσεις και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού: Για τον Όμιλο, με εξαίρεση τις ΗΠΑ, η Telekom αναμένει μέση ετήσια αύξηση των εσόδων από την παροχή υπηρεσιών 2,5-3% και του προσαρμοσμένου EBITDA AL της τάξης του 3-4%.
Παράλληλα, αναμένεται μέση ετήσια αύξηση των προσαρμοσμένων κερδών ανά μετοχή άνω του 11%, με αποτέλεσμα να ανέλθουν σε περίπου 2,50 ευρώ το 2027. Έως τότε, οι ελεύθερες ταμειακές ροές AL αναμένεται να αυξηθούν σε περίπου 21 δισ. ευρώ.
- Τα καθαρά έσοδα προβλέπεται να αυξάνονται κατά μέσο όρο περίπου 4% και το προσαρμοσμένο EBITDA AL κατά 4-6%.
- Οι ελεύθερες ταμειακές ροές (FCF AL) για το 2027 αναμένεται να φτάσουν τα περίπου 21 δισ. ευρώ.
- Το μέρισμα (dividend corridor) θα παραμείνει στο 40-60% των προσαρμοσμένων κερδών ανά μετοχή, τα οποία προβλέπεται να ανέλθουν σε περίπου 2,50 ευρώ έως το 2027.
- Η αμοιβή των μετόχων, συμπεριλαμβανομένης της επαναγοράς μετοχών, θα ανέλθει συνολικά στα 6,4 δισ. ευρώ το επόμενο έτος. Το μέρισμα για το οικονομικό έτος 2024 θα αυξηθεί στα 90 λεπτά ανά μετοχή.
- Αναμένεται περαιτέρω ενίσχυση ενός αξιόπιστου μοντέλου ανάπτυξης χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη, το επιχειρηματικό μοντέλο βάσει δεδομένων και τις παγκόσμιες οικονομίες κλίμακας.
«Ξεκινάμε το επόμενο στάδιο», δήλωσε ο Tim Höttges, Διευθύνων Σύμβουλος της Telekom. «Τα τελευταία χρόνια, η στρατηγική μας μάς οδήγησε στην πρώτη θέση στην Ευρώπη. Πετύχαμε ή και ξεπεράσαμε σχεδόν όλους τους στόχους μας, με αποτέλεσμα η αξία μας σήμερα να είναι μεγαλύτερη από εκείνη όλων των τηλεπικοινωνιακών παρόχων συνολικά στην ήπειρο όπου δραστηριοποιούμαστε. Θα αξιοποιήσουμε αυτή τη θέση στο μέλλον, για παράδειγμα, με πιο εντατική χρήση της τεχνητής νοημοσύνης».
Στην Ημέρα Κεφαλαιαγοράς (Capital Markets Day) στη Βόννη, ο Όμιλος Telekom επιβεβαίωσε την ελκυστική του πολιτική αμοιβών των μετόχων: Στο μέλλον, θα συνεχίσει να καταβάλει 40-60% των επαναλαμβανόμενων προσαρμοσμένων κερδών ανά μετοχή με τη μορφή μερισμάτων. Για το οικονομικό έτος 2024, η Telekom ανακοίνωσε πληρωμή μερίσματος ύψους 90 λεπτών ανά μετοχή, η οποία προβλέπεται να καταβληθεί το 2025. Αυτή η απόφαση υπόκειται σε έγκριση από τα αρμόδια όργανα. Επιπλέον, προβλέπεται ότι το 2025 θα πραγματοποιηθούν επαναγορές ιδίων μετοχών ύψους έως 2 δισ. ευρώ.
Έως το 2027, η Telekom σχεδιάζει να πετύχει άνω των 15 δισ. Ευρώ πλεονάσματα, επιπλέον των επενδύσεων στην επιχείρηση και των πληρωμών μερισμάτων. Αυτό το περιθώριο θα δώσει στην Telekom την ευελιξία να επιλέξει την αύξηση του μεριδίου της στην T-Mobile US ή την επαναγορά πρόσθετων ιδίων μετοχών, καθώς και να διευκολύνει τη γενικότερη στρατηγική ευελιξία της. Οι επενδύσεις του Ομίλου (εκτός ΗΠΑ), εξαιρουμένου του φάσματος κινητής τηλεφωνίας, αναμένεται να αντιστοιχούν σε 21% των εσόδων από υπηρεσίες το 2027. Ο δείκτης μόχλευσης (καθαρό χρέος συμπεριλαμβανομένων των μισθώσεων στο προσαρμοσμένο EBITDA) αναμένεται να παραμείνει σταθερός από το 2024, της τάξης του 2,75 ή χαμηλότερος.
Το επιχειρηματικο μοντέλο
Η κινητήρια δύναμη ανάπτυξης θα είναι η ενίσχυση του επιχειρηματικού μοντέλου. Η Telekom επιθυμεί ένα μοντέλο που βασίζεται περισσότερο στα δεδομένα (data-driven), έχει μεγαλύτερο βαθμό αυτοματοποίησης και κάνει πιο εντατική χρήση της τεχνητής νοημοσύνης.
Για παράδειγμα, η αυτοματοποιημένη ταυτοποίηση και τεκμηρίωση πελατών, καθώς και η υποβολή αιτημάτων ενημέρωσης με βάση την ΑΙ, αναμένεται να απλοποιήσουν τις διαδικασίες υποστήριξης πελατών, να βελτιώσουν την προώθησή τους μέσω των κατάλληλων διαύλων και να επιταχύνουν την εκτέλεσή τους. Στη Γερμανία, ο αριθμός των παραπόνων έχει ήδη μειωθεί κατά περίπου δύο τρίτα σε σύγκριση με το 2020. Ο όγκος κλήσεων στην εξυπηρέτηση θα μειωθεί χάρη στην περαιτέρω αξιοποίηση ψηφιακών καναλιών και υπηρεσιών ανταλλαγής μηνυμάτων που υποστηρίζονται από ΑΙ. Ο Όμιλος προγραμματίζει να διατηρήσει τη δέσμευσή του για την ψηφιοποίηση και την εστίασή του στα προγράμματα λογισμικού.
Με την αξία του brand της Telekom να έχει αυξηθεί κατά 84% σε σύγκριση με το 2020, η Brand Finance την χαρακτηρίζει ως την μάρκα του κλάδου με την υψηλότερη αξία παγκοσμίως. Συνολικά, το brand «T» βρίσκεται στην πρώτη θέση του πίνακα κατάταξης στην Ευρώπη και στην ένατη θέση σε όλον τον κόσμο. Με περίπου 300 εκατομμύρια πελάτες παγκοσμίως, ο Όμιλος θέλει να αξιοποιήσει καλύτερα τις παγκόσμιες οικονομίες κλίμακας χρησιμοποιώντας παγκοσμίως διαθέσιμες υπηρεσίες και πλατφόρμες IT που βασίζονται σε API (Application Programming Interface – Διεπαφές Προγραμματισμού Εφαρμογών) στο cloud. Αυτές οι οικονομίες κλίμακας πρόκειται να αξιοποιηθούν με τη βοήθεια λύσεων και συνεργασιών ICT παγκόσμιας κλίμακας.
Η Telekom συνεχίζει να επενδύει μαζικά στα δίκτυα οπτικών ινών. Στη Γερμανία, ο Όμιλος αναμένεται να εγκαθιστά δίκτυα οπτικών ινών σε περίπου 2,5 εκατομμύρια επιπλέον νοικοκυριά ετησίως έως το 2027. Αυτό σημαίνει ότι ο συνολικός αριθμός των νοικοκυριών με δίκτυο οπτικών ινών θα ανέρχεται σε περίπου 17,5 εκατομμύρια. Παράλληλα, το ποσοστό των ενεργών χρηστών της υπηρεσίας αναμένεται να ξεπεράσει το 20%, σε σύγκριση με το τρέχον ποσοστό που ανέρχεται σε περίπου 14%. Το 2027, ο αριθμός των νέων πελατών FTTH (fiber-to-the-home) αναμένεται να φτάσει περίπου το 1 εκατομμύριο, σε σύγκριση με τις προβλέψεις για φέτος που εκτιμώνται σε 450.000. Οι ευρωπαϊκές εθνικές εταιρείες αναμένεται να εγκαθιστούν δίκτυα οπτικών ινών σε περίπου 1 εκατομμύριο επιπλέον νοικοκυριά ετησίως. Το 2027, ο συνολικός αριθμός των νοικοκυριών με δίκτυο οπτικών ινών αναμένεται να ανέλθει σε περίπου 13,5 εκατομμύρια.
Επίσης, η Telekom συνεχίζει να αναπτύσσει το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας της. Έως το 2027, η κάλυψη δικτύου 5G στη Γερμανία αναμένεται να αυξηθεί σε περίπου 99%. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της, περίπου το 90% των χώρων θα διαθέτει ταχύτητες λήψης άνω του 1 Gbit/s. Στις ευρωπαϊκές εθνικές εταιρείες, η κάλυψη δικτύου 5G πρόκειται να αυξηθεί από 78% σήμερα σε 95% το 2027. Η Telekom επιθυμεί να επεκτείνει περαιτέρω την ηγετική της θέση στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης όσον αφορά την ποιότητα και την ταχύτητα μετάδοσης του δικτύου κινητής τηλεφωνίας. Σχεδιάζει να ενισχύσει τα έσοδά της αυξάνοντας περαιτέρω τα μερίδια αγοράς, καθώς και μέσω ενός χαρτοφυλακίου που περιλαμβάνει υποκατάσταση σταθερού δικτύου, λύσεις 5G για πανεπιστημιουπόλεις και τεμαχισμό (slicing) δικτύου.
Η Telekom αξιοποιεί την ισχυρή θέση που έχει κατακτήσει στη Γερμανία και την Ευρώπη τα τελευταία χρόνια με την πρωτοβουλία Magenta Moments, η οποία συγκεντρώνει περίπου 3,2 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες από τα τέλη του 2023. Αυτός ο αριθμός προβλέπεται να αυξηθεί κατά 50-100% έως το 2027. Με πρόσθετα προϊόντα και υπηρεσίες, όπως υπηρεσίες ασφάλισης συσκευών κινητής και πλατφόρμες για υπηρεσίες πληρωμών μέσω λύσεων ΑΙ για καταναλωτές, ο Όμιλος επιθυμεί να δημιουργήσει επιπλέον έσοδο της τάξης των 1,5 δισ. ευρώ.
Στην παγκόσμια επιχειρηματική δραστηριότητα B2B – δηλ. με επιχειρηματικούς πελάτες συμπεριλαμβανομένης της T-Systems – η Εταιρεία σχεδιάζει να επιταχύνει την αύξηση εσόδων και κερδών. Μετά από μια μέση αύξηση εσόδων 1,9% για την περίοδο 2020-2024, η ανάπτυξη σε αυτόν τον τομέα αναμένεται να αυξηθεί στο 3%, οδηγώντας σε ανάλογη αύξηση στην κερδοφορία. Οι βασικοί κινητήριοι μοχλοί αυτής της διαδικασίας είναι η αύξηση του ποσοστού των συμβάσεων που ανατίθενται από εταιρικούς πελάτες, η ισχυρότερη ανάπτυξη στον δημόσιο τομέα και στις διασταυρούμενες πωλήσεις, καθώς και η επέκταση του χαρτοφυλακίου στους τομείς του cloud, της κυβερνοασφάλειας, του IoT (Internet of Things – Διαδίκτυο των Πραγμάτων) και της ΑΙ. Η T-Systems αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της διαδικασίας, συμβάλλοντας στη διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό για τους πελάτες.
Περιβάλλον και Κοινωνία
Επίσης, ο Όμιλος συνεχίζει να επιδιώκει φιλόδοξους στόχους αναφορικά με θέματα ESG (Environmental, Social, Governance – Περιβάλλον, Κοινωνία, Διακυβέρνηση). Οι εκπομπές άνθρακα (Πεδία 1-3) προβλέπεται να μειωθούν κατά 55% έως το 2030 σε σύγκριση με το 2020, ενώ ολόκληρη αλυσίδα αξίας αναμένεται να έχει καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2040. Η Telekom ήταν η πρώτη εταιρεία «heavyweight» του Δείκτη DAX 40, που έθεσε επιστημονικά τεκμηριωμένο στόχο για το κλίμα με καθαρές μηδενικές εκπομπές, επιβεβαιωμένο από την πρωτοβουλία SBTi (Science Based Targets Inititiative – επιστημονικά τεκμηριωμένοι στόχοι).
Στο σχέδιό του για τη μετάβαση, ο Όμιλος έχει προβλέψει συγκεκριμένα μέτρα για αυτόν τον στόχο. Αυτά περιλαμβάνουν την προώθηση της κυκλικής οικονομίας, για παράδειγμα μέσω μεγαλύτερου ωφέλιμου κύκλου ζωής τερματικού εξοπλισμού, καθώς και την επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση συσκευών και υλικών.
Όσον αφορά την κοινωνική διάσταση του θέματος, ο Όμιλος θα επεκτείνει τη δέσμευσή του για ψηφιακή ένταξη έτσι ώστε, μέχρι το τέλος του 2027, περισσότερα από 80 εκατομμύρια άτομα παγκοσμίως να ωφελούνται από τα μέτρα. Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου που παρουσίασαν το σχέδιο υπογράμμισαν την ενσωμάτωση θεμάτων ESG σε ολόκληρο τον Όμιλο. Περιέγραψαν τις φιλοδοξίες στις οποίες θα βασιστεί η διαχείριση των στρατηγικών θεμάτων ESG στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους.
Η βελτίωση της αποδοτικότητας σε όλα τα επίπεδα θα υποστηρίξει την ανάπτυξη κερδών τα επόμενα χρόνια. Η μέτρηση για τον στόχο αυτό είναι το έμμεσο κόστος ως ποσοστό των εσόδων από υπηρεσίες (σε επίπεδο Ομίλου με εξαίρεση τις ΗΠΑ). Η Telekom επιθυμεί να μειώσει τον αριθμό αυτό κατά 3-5% έως το 2027. Οι βασικοί κινητήριοι μοχλοί αυτής της προσπάθειας είναι η αυτοματοποίηση, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης AI στην εξυπηρέτηση πελατών, της αυτοματοποίησης στη λειτουργία δικτύων και κέντρων δεδομένων, της βελτιωμένης αποδοτικότητας στην ανάπτυξη FTTH στη Γερμανία, της εφαρμογής ενός κοινού μοντέλου λειτουργίας στην Ευρώπη, καθώς και βελτιώσεων στην αποδοτικότητα μέσω της χρήσης AI. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τις δαπάνες που αφορούν ακίνητα και τη χρήση τους.
Μεσοπρόθεσμο επίπεδο φιλοδοξιών για βασικά χρηματοοικονομικά μεγέθη
Φιλοδοξία 2023-2027 (εκτιμήσεις) | |
Καθαρά έσοδα | ~4% CAGR |
Έσοδα εκτός των ΗΠΑ | 2,5-3% CAGR |
Έσοδα από υπηρεσίες Ομίλου | ~4% CAGR |
Έσοδα από υπηρεσίες εκτός των ΗΠΑ | 2,5-3 % CAGR |
Προσαρμοσμένο EBITDA AL Ομίλου | 4-6 % CAGR |
Προσαρμοσμένο EBITDA AL εκτός των ΗΠΑ | 3-4 % CAGR |
Προσαρμοσμένα κέρδη ανά μετοχή | >11% CAGR |
Κεφαλαιουχικές δαπάνες / έσοδα από υπηρεσίες εκτός των ΗΠΑ | ~21% το 2027 |
Ελεύθερες ταμειακές ροές (AL) | ~21 δισ. ευρώ το 2027 |
CAGR – Σύνθετος Ρυθμός Ετήσιας Ανάπτυξης (Compound Annual Growth Rate)
Σχετικά με την Telekom:
Ο Όμιλος Telekom Δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 50 χώρες, ενώ διαθέτει πάνω από 252 εκατ. πελάτες κινητής τηλεφωνίας, πάνω από 25 εκατ. πελάτες σταθερής, πάνω από 22 εκατ. πελάτες ευρυζωνικών υπηρεσιών και πάνω από 9 εκατ. πελάτες συνδρομητικής τηλεόρασης. Απασχολεί περίπου 200 χιλιάδες εργαζόμενους (31/12/2023) σε όλο τον κόσμο, ενώ τα έσοδά της ανήλθαν σε 112 δισ. ευρώ το 2023.
Σήμερα εξελίσσεται σε έναν σύγχρονο πάροχο ψηφιακών υπηρεσιών: μια εταιρεία που προσφέρει τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες, διασφαλίζοντας, μέσα από την ψηφιακοποίησή της, την επιτυχημένη πορεία των τελευταίων ετών. Κάτι που έχει πετύχει χάρη στην παρουσία της στην Ευρώπη και τις Η.Π.Α.
Όραμα της Telekom είναι να γίνει κορυφαία Digital Telco. Στο πλαίσιο αυτό αναπτύσσει προηγμένα δίκτυα σταθερής και κινητής, προσφέροντας γρήγορο και αξιόπιστο internet τόσο στο σπίτι όσο και εν κινήσει. Μόνο το 2023 προχώρησε σε επενδύσεις-ρεκόρ που έφτασαν τα 16,5 δισ. ευρώ, κυρίως για την ανάπτυξη των υποδομών της σε όλο τον κόσμο.
“T” ένα παγκόσμιο super-brand
«Συνδέουμε τον κόσμο σας» (“Connecting your world”). Αυτό είναι το κεντρικό μήνυμα και η υπόσχεση του brand της Telekom, που θέλει να δώσει στους ανθρώπους πρόσβαση στον ψηφιακό κόσμο και στις ευκαιρίες που προσφέρει, με στόχο να κάνει τη ζωή τους ευκολότερη. Και ως αξιόπιστος συνεργάτης, διασφαλίζει ότι κανείς δεν θα μείνει πίσω.
Δεν είναι τυχαίο, ότι το brand «T» της Telekom, αποτελεί το πολυτιμότερο brand τηλεπικοινωνιών στον κόσμο και το κορυφαίο brand στην Ευρώπη, σύμφωνα με τη μελέτη “Brand Finance Global 500” για το 2024, που δημοσιεύτηκε από το βρετανικό ινστιτούτο έρευνας αγοράς Brand Finance. Το brand «T» βρίσκεται στην ένατη θέση ανάμεσα στα δέκα πολυτιμότερα brands στον κόσμο, αποτελώντας τη μοναδική ευρωπαϊκή εταιρεία στο top 10 της παγκόσμιας κατάταξης.