Μπορούσε να γίνει με πραγματικούς όρους αυτός ο καθαρισμός; Η συζήτηση για τα ακαθάριστα οικόπεδα είναι μία μεγάλη κουβέντα, που αν ανοίξει και τεθεί σε σοβαρές βάσεις θα κληθούν πολλοί να απολογηθούν και σίγουρα δεν είναι μόνο οι πολίτες, στις πλάτες των οποίων έπεσε ξαφνικά όλο το βάρος και οι ευθύνες για την εικόνα και την κατάσταση στις εξοχικές κατοικίες στην Αττική και όχι μόνο!
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή: Η μεγάλη και καταστροφική πυρκαγιά στο πρώτο 10ημερό του Αυγούστου στην Αττική έκαψε ότι βρήκε στο διάβα της και έφτασε μέχρι τον αστικό ιστό, με τραγικό απολογισμό το θάνατο μίας γυναίκας σε βιοτεχνία στο Χαλάνδρι.
Δεκαπέντε ημέρες αργότερα τα στοιχεία για τις δηλώσεις του καθαρισμού των οικοπέδων δείχνουν ότι το 80% των σπιτιών που υπέστησαν σοβαρές ζημιές από τη φωτιά στην Αττική δεν είχαν δηλώσει τον καθαρισμό των οικοπέδων τους.
Στο σημείο αυτό εγείρονται όμως μία σειρά από ζητήματα:
-Έστω ότι τα καθάριζαν όλοι στο σύνολό τους, τι θα κάνενε τα φύλλα και τα κλαδιά, αφού δικαίωμα να τα κάψουν δεν είχαν, στους απλούς κάδους δεν μπορούσαν να τα πετάξουν και το σημαντικότερο: Οι περισσότεροι δήμοι δεν ανέλαβαν τη συγκομιδή τους, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται διάσπαρτες κατά τόπους χωματερές που αποτελούσαν και νο 1 εστίες μόλυνσης αλλά και έναρξης πυρκαγιάς;
Άρα, το “μπαλάκι” στον πολίτη που καλείται(ορθώς) να καθαρίσει και να αποψιλώσει το οικόπεδό τους είναι άδικο να το κρατάει εξ ολοκλήρου στα χέρια του, χωρίς πρώτα να δίνονται σαφείς εξηγήσεις και απαντήσεις από τις αρχές, οι οποίες πρώτες θα πρέπει να χαράξουν τη σωστή διαδρομή σε αυτή τη διαδικασία!
Αυτό σημαίνει ότι η δήλωση για τα ακαθάριστα οικόπεδα δεν μπορεί να αποτελέσει “άλλοθι” για τις καταστροφικές συνέπειες της φωτιάς στην Αττική.
Ακαθάριστα οικόπεδα-Τι έδειξαν τα στοιχεία
Η ανάλυση των πολύτιμων δεδομένων συμβάλλει στη χάραξη αποτελεσματικότερων πολιτικών πολιτικής προστασίας για άλση, ρέματα, αστικές και περιαστικές περιοχές, όπως επισημαίνει το υπουργείο.
Πιο συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκε ανάλυση των δεδομένων και αντιπαραβολή με τις 83.000 δηλώσεις καθαρισμού οικοπέδων στις πυρόπληκτες περιοχές των Δήμων Βριλησσίων, Διονύσου, Μαραθώνα, Μεγαρέων, Παλλήνης, Πεντέλης, Ραφήνας – Πικερμίου, Χαλανδρίου και Ωρωπού.
Παράλληλα, σε συνεργασία με τη Γενική Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας που συντονίζει τα κλιμάκια που πραγματοποιούν ελέγχους και αυτοψίες σε κτιριακές υποδομές στις πυρόπληκτες περιοχές, πραγματοποιήθηκε ανάλυση και σύγκριση των δορυφορικών δεδομένων με αυτά από τις αυτοψίες και τις δηλώσεις καθαρισμών οικοπέδων.
Συγκεκριμένα από τις 146 κατοικίες που χαρακτηρίστηκαν μέχρι σήμερα ακατάλληλες προς χρήση και κατεδαφιστέες («κόκκινες») και προσωρινά ακατάλληλες προς χρήση («κίτρινες»), το 80% δεν είχε δήλωση καθαρισμού των οικοπέδων τους, ενώ στο 20% των περιπτώσεων που αυτό είχε συμβεί, οι ζημιές ήταν ως επί το πλείστον πιο περιορισμένες.
Στόχος του συστήματος καταγραφής των καθαρισμένων οικοπέδων του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας, είναι να ενισχυθεί περαιτέρω, να συνδεθεί σταδιακά με τα συστήματα διαχείρισης δορυφορικών δεδομένων και να συμβάλλει σημαντικά στην προετοιμασία πανελλαδικά των ιδιοκτησιών για την αντιπυρική περίοδο, τον έλεγχο των καθαρισμών και την απομάκρυνσης της φυτικής ύλης από τα οικόπεδα, τονίζει το υπουργείο.
Παράλληλα, κατά τη διάρκεια και την εξέλιξη της πυρκαγιάς ενεργοποιήθηκε ο μηχανισμός προγραμματισμού δορυφορικών λήψεων (tasking) από το Ελληνικό Κέντρο Διαστήματος (ΕΛΚΕΔ) με καθημερινές λήψεις δεδομένων από διαφορετικά δορυφορικά συστήματα, ενώ στις 13 Αυγούστου πραγματοποιήθηκε η συλλογή πολύ υψηλής ανάλυσης πολυφασματικών δεδομένων για την χαρτογράφηση και αποτίμηση των ζημιών σε συνεργασία με το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.