Hγέτες του κλάδου κρουαζιέρας και υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής συναντήθηκαν στη Γένοβα στην Ευρωπαϊκή Σύνοδο Κορυφής της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρων (CLIA) για να συζητήσουν την εφαρμογή των κλιματικών στόχων του κλάδου, τις τελευταίες καινοτομίες και επενδύσεις και την ανάγκη για κρατικές επενδύσεις.
H πρώτη Ευρωπαϊκή Σύνοδος Κορυφής του κλάδου πραγματοποιήθηκε στις 15 Ιουνίου και ήταν αφιερωμένη στην απαλλαγή της κρουαζιέρας από τον άνθρακα.
Οι ηγέτες του κλάδου κάλεσαν τις κυβερνήσεις να στηρίξουν αυτήν την προσπάθεια δημιουργώντας το κατάλληλο ρυθμιστικό πλαίσιο και προχωρώντας σε επενδύσεις που να ανταποκρίνονται στη δέσμευση του κλάδου να επιταχύνει την ανάπτυξη και την προσφορά βιώσιμων καυσίμων και τεχνολογιών για τις θαλάσσιες μεταφορές, που είναι απαραίτητα για την επίτευξη του στόχου της ανθρακικά ουδέτερης κρουαζιέρας έως το 2050.
Επένδυση σε βιώσιμα καύσιμα
Οι εταιρείες κρουαζιέρας επενδύουν σημαντικά σε ερευνητικά έργα και νέες καινοτόμες τεχνολογίες που στοχεύουν στη βελτίωση των περιβαλλοντικών τους επιδόσεων. Ωστόσο, τα νέα πλοία αποτελούν μόνο ένα μέρος της εξίσωσης και η βιομηχανία θα χρειαστεί πρόσβαση σε επαρκείς υποδομές και απρόσκοπτη προμήθεια βιώσιμων καυσίμων για να επιτύχει τους στόχους της.
Κατά την εναρκτήρια ομιλία του στη Σύνοδο Κορυφής, ο Pierfrancesco Vago, εκτελεστικός πρόεδρος της MSC Cruises και πρόεδρος της CLIA δήλωσε: “Ο κλάδος της κρουαζιέρας μοιράζεται ένα όραμα με τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις για βιώσιμη μπλε οικονομία. Ο κλάδος μας επιταχύνει την προσπάθεια του προς αυτή την κατεύθυνση και μπορεί να τηρήσει τις δεσμεύσεις μας. Όμως απαιτείται σαφής υποστήριξη από τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων ώστε να διασφαλιστεί ότι οι κατάλληλες υποδομές αναπτύσσονται και είναι προσβάσιμες, και ότι τα σωστά κίνητρα μπορούν να εγγυηθούν την ανάπτυξη και την παροχή βιώσιμων λύσεων για τη ναυτιλία”.
Ελληνική παρουσία
Μεταξύ των κυβερνητικών αξιωματούχων στη Σύνοδο συμμετείχε ο Έλληνας υπουργός Τουρισμού κ. Βασίλης Κικίλιας, ο οποίος δήλωσε: “Από το φθινόπωρο εργαζόμαστε ενώνοντας δυνάμεις ώστε να δώσουμε ώθηση στην κρουαζιέρα και τα αποτελέσματα μας δικαιώνουν. Επιμηκύνουμε την τουριστική σεζόν και δημιουργούμε νέες θέσεις εργασίας και περισσότερα έσοδα στις τοπικές οικονομίες της Ελλάδας. Στόχος είναι να συνεχίσουμε με μεγαλύτερη δυναμική τη συνεργασία με την CLIA και τους τοπικούς φορείς ώστε να έχουμε ένα βιώσιμο τουριστικό προϊόν”.
Η Marie-Caroline Laurent, γενική διευθύντρια της CLIA για την Ευρώπη, πρόσθεσε: “Ο κλάδος της κρουαζιέρας έχει ήδη λάβει σταθερά και ισχυρά μέτρα για την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα και, συλλογικά, δεσμεύεται να φέρει αποτελέσματα. Η κρουαζιέρα τροφοδοτεί την καινοτομία της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας και έχει ρόλο ζωτικής σημασίας να βοηθήσει την ΕΕ να πραγματοποιήσει την απαραίτητη αλλαγή βηματισμού προς την κατεύθυνση απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα. Είναι σημαντικό ότι τώρα χρειαζόμαστε ένα σαφές νομοθετικό πλαίσιο για να ενθαρρύνουμε τις επενδύσεις και την καινοτομία που θα απαιτηθούν ώστε ο κλάδος μας να επιτύχει το 2030 τους στόχους του Fit for 55 της ΕΕ και, τελικά, τις φιλοδοξίες μας για το 2050”.
Ένα πάνελ από εκπροσώπους εταιρειών κρουαζιέρας, ναυπηγείων, κατασκευαστών, λιμενικών αρχών και παραγωγών καυσίμων συναντήθηκε για να συζητήσει πιθανά εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες που υπάρχουν στον ορίζοντα ώστε να επιτευχθεί κρουαζιέρα με μηδενικές εκπομπές.
Περιορισμένη η παραγωγή ανανεώσιμων καυσίμων
Η ικανότητα παραγωγής ανανεώσιμων καυσίμων πλοίων σε μεγάλη κλίμακα παραμένει πολύ περιορισμένη, καθώς μεγαλύτερη έμφαση δίνεται σε άλλους τρόπους μεταφοράς. Ο κλάδος της κρουαζιέρας ζητά επαρκή κίνητρα και μηχανισμούς υποστήριξης από τις κυβερνήσεις για να εξασφαλιστεί η σταθερή προμήθεια του ναυτιλιακού τομέα με βιώσιμα καύσιμα στο μέλλον.
Ο κ. Vago είπε κατά τη διάρκεια της διάσκεψης ότι οι λιμενικές υποδομές είχαν προσδιοριστεί από την CLIA ως άλλος ένας πολύ σημαντικός τομέας όπου οι δημόσιες επενδύσεις είναι απαραίτητες.
Οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν δεσμευθεί να χρησιμοποιούν συστήματα παράκτιας ενεργειακής υποστήριξης (SSE), όπου αυτά προσφέρονται από λιμάνια, και το 66% του παγκόσμιου στόλου θα είναι εξοπλισμένο για σύνδεση με SSE έως το 2027.
Ωστόσο, μόνο λίγες θέσεις ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων παρέχουν SSE στα ευρωπαϊκά λιμάνια, παρ‘ότι ο στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι όλα τα κύρια λιμάνια της ηπείρου να εξοπλιστούν με τέτοιες υποδομές έως το 2030.
Η κα Laurent κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι προσπάθειες του κλάδου είναι κρίσιμες για το μέλλον του στην Ευρώπη, καθώς η κρουαζιέρα έχει όραμα να γίνει η πιο βιώσιμη μορφή τουρισμού, μειώνοντας τις εκπομπές στη θάλασσα και τα λιμάνια, εφαρμόζοντας πλήρως την έννοια της κυκλικότητας για τη διαχείριση απορριμμάτων και υποστηρίζοντας βιώσιμες πρακτικές σε προορισμούς.