Αρχική Διάστημα Ένας εξωπλανήτης σκέτη κόλαση με θερμοκρασία πολύ πιο υψηλή από την αρχική...

Ένας εξωπλανήτης σκέτη κόλαση με θερμοκρασία πολύ πιο υψηλή από την αρχική εκτίμηση

sh jup
Eικόνα: ESO/M. Kornmesser

Σύνταξη: ecozen.gr

Ένας γιγαντιαίος εξωπλανήτης με τρελές θερμοκρασίες. Τόσο που λιώνουν μέταλλα και είναι τόσο υψηλές που μπορούν ακόμη και να εξατμίζουν τα μέταλλα. Οι ισχυροί άνεμοι μεταφέρουν ατμούς σιδήρου και στην πιο δροσερή νύχτα  συμπυκνώνονται σε σταγονίδια σιδήρου. Οι επιστήμονες με τελευταία δημοσιευση τους σημειώνουν ότι είναι ακόμη πιο καυτός από όσο υπολόγηζαν

Ο εξωπλανήτης WASP-76 b

Το 2013 ανακαλύφθηκε ένας ακόμη εξωπλανήτης. Ο πλανήτης που έλαβε την ονομασία WASP-76 b βρίσκεται σε απόσταση 640 ετών φωτός από εμάς στον αστερισμό των Ιχθύων. Ανήκει στην κατηγορία των πλανητών που ονομάζουμε “υπερκαυτοί Δίες” (ultrahot Jupiter). Είναι γίγαντες αερίου που βρίσκονται σε πολύ κοντινή απόσταση από το μητρικό τους άστρο για αυτό και ολοκληρώνουν μια πλήρη περιστροφή γύρω από αυτό σε ελάχιστο χρόνο – σε 1,8 γήινες ημέρες. Οι υπερκαυτοί Δίες είναι όπως λένε και το όνομα τους πραγματικά κοσμικά καζάνια που βράζουν αφού η απόσταση αναπνοής από το άστρο παράγει πολύ μεγάλες θερμοκρασίες σε αυτούς.

Ο πιο “κολασμένος” πλανήτης

Οι μέχρι τώρα παρατηρήσεις του WASP-76 b έδειχναν ότι η θερμοκρασία στην πλευρά που βλέπει μόνιμα το άστρο ανέρχεται στους περίπου 2,400 βαθμούς Κελσίου ενώ σε αυτή που δεν βλέπει το άστρο η θερμοκρασία φτάνει τους 1,300 βαθμούς Κελσίου. Πρόκειται για τον εξωπλανήτη με την υψηλότερη θερμοκρασία από τους περίπου πέντε χιλιάδες εξωπλανήτες που έχουν ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα.

Με δημοσίευση τους στην επιθεώρηση «Astrophysical Journal Letters» ερευνητές του Πανεπιστημίου του Τορόντο αναφέρουν ότι οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται στον WASP-76 b είναι ακόμη μεγαλύτερες από αυτές που πιστεύαμε μέχρι σήμερα. Όμως οι ερευνητές δεν κατάφεραν να υπολογίσουν έστω κατά προσέγγιση τα επίπεδα που φτάνει η θερμοκρασία στον πλανήτη.

Για παράδειγμα, οι τεράστιες ποσότητες αστρικής ακτινοβολίας που απορροφά το WASP-76 b έχουν διογκώσει τον εξωπλανήτη πάρα πολύ. Είναι 1,85 φορές μεγαλύτερος από τον Δία παρά το γεγονός ότι κατέχει μόνο το 85% της μάζας του πλανήτη. Το WASP-76 b είναι επίσης “κλειδωμένο”, δείχνοντας πάντα το ίδιο πρόσωπο στο άστρο του, όπως το φεγγάρι δείχνει μόνο την κοντινή του πλευρά σε εμάς εδώ στη Γη.

Έχει επίσης διαπιστωθεί ότι οι κολασμένες θερμοκρασίες στην πλευρά του πλανήτη που βλέπει το άστρο προκαλούν την εξάτμιση μετάλλων. Στη συνέχεια ισχυροί άνεμοι που σχηματίζονται μεταφέρουν «σιδηρατμούς» στην ψυχρότερη πλευρά, όπου επικρατεί νύχτα, και εκεί συμπυκνώνονται σε σταγονίδια σιδήρου.

ΠΗΓΗ:space.com