Αρχική Πολιτισμός Διεθνής έρευνα: Ανάγκη για σοβαρή δημοσιογραφία έφερε η πανδημία

Διεθνής έρευνα: Ανάγκη για σοβαρή δημοσιογραφία έφερε η πανδημία

0
NEWSPAPER3
Εικόνα: UNSPLASH/Roman Kraft
Διαφήμιση

Σύνταξη: ecozen.gr

Την ανάγκη για σοβαρή δημοσιογραφία ανέδειξε η πανδημία. Ο εγκλεισμός, οι ραγδαίες αλλαγές και οι απώλειες ανθρώπινων ζωών έναντι του άγνωστου ιού προκάλεσαν δίψα για αξιόπιστες ειδήσεις. Σε μια περίοδο παγκόσμιας κρίσης  μεγάλη πλειονότητα ανθρώπων επιθυμεί οι ειδησιογραφικοί οργανισμοί να είναι αμερόληπτοι και αντικειμενικοί.

Έρευνα Ινστιτούτου Reuters

Αυτό προκύπτει από έρευνα που διεξήγαγε το Ινστιτούτο Reuters για την Μελέτη της Δημοσιογραφίας. Η εμπιστοσύνη στις ειδήσεις αυξήθηκε στην διάρκεια της πανδημίας. Ειδικά στη δυτική Ευρώπη. Ενισχύοντας τα ΜΜΕ που φημίζονται για την αξιόπιστη ειδησεογραφία, παρότι η δυσπιστία ήταν ιδιαίτερα εμφανής στα πολωμένα Μέσα των ΗΠΑ.

Πλουραλισμός

Μια σαφής πλειονότητα πολιτών σε διάφορες χώρες θεωρεί ότι τα Μέσα Ενημέρωσης θα πρέπει να αντανακλούν ποικιλία απόψεων και να προσπαθούν να είναι ουδέτερα, ανέφερε το Ινστιτούτο. “Περάσαμε από μια πολύ σκοτεινή περίοδο. Μεγάλη μερίδα της κοινής γνώμης αναγνωρίζει ότι οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί είναι συχνά εκείνοι που ρίχνουν φως σε αυτό το σκοτάδι” δήλωσε ο διευθυντής του Ινστιτούτου Ράσμους Νίλσεν.

Αντικειμενικότητα

“Έχει καταγραφεί μεγαλύτερη εκτίμηση των αξιόπιστων ειδησιογραφικών μέσων συνολικά. Είναι πολύ εμφανές στην έρευνά μας, από χώρα σε χώρα, από ηλικιακή ομάδα σε ηλικιακή ομάδα. Μεγάλες πλειονότητες θέλουν η δημοσιογραφία να προσπαθεί να είναι αντικειμενική”, είπε ο ίδιος στο Reuters. Η έκθεση είναι βασισμένη σε έρευνες που καλύπτουν 46 αγορές και πάνω από τον μισό παγκόσμιο πληθυσμό.

person holding silver iphone 6
Εικόνα: UNSPLASH/Solen Feyissa

Ισχυρή παρουσία online ενημέρωσης

Η επιταχυνόμενη τεχνολογική επανάσταση σημαίνει ότι το 73% των ανθρώπων έχει σήμερα πρόσβαση στις ειδήσεις μέσω ενός smartphone. Από 69% που ήταν το 2020. Πολλοί χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή τις εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων για να ενημερώνονται ή για να σχολιάζουν τις ειδήσεις. Το TikTok, η εφαρμογή για κινητά που επιτρέπει τη δημιουργία και κοινοποίηση μικρών βίντεο, φθάνει σήμερα στο 24% των ανθρώπων κάτω των 35 ετών. Με μεγαλύτερα ποσοστά διείσδυσης στην Ασία και την Λατινική Αμερική.

Πληγή τα fake news

Το Facebook θεωρείται η βασική αρτηρία εξάπλωσης ψευδών ειδήσεων. Αλλά και κάποιες εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων, όπως η WhatsApp, επίσης παίζουν κάποιον ρόλο. Αλλά οι γίγαντες της τεχνολογίας επίσης λειτούργησαν ως χώροι έκφρασης διαφωνίας, ανέφερε το Reuters Institute. Αναφέρει σχετικά διαδηλώσεις διαμαρτυρίας στο Περού, στην Ινδονησία, στην Ταϊλάνδη, στην Μιανμάρ και στις ΗΠΑ. Περισσότεροι ήταν εκείνοι που δεν εμπιστεύονταν τις ειδήσεις στις ΗΠΑ. Υπενθυμίζεται ότι η ήττα του Ντόναλντ Τραμπ στις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ το 2020 μείωσε τη ζήτηση για ειδήσεις. Σε γενικές γραμμές, εκείνοι που θεωρούσαν ότι τα ΜΜΕ είναι άδικα ήταν εκείνοι που είχαν συντηρητικές πολιτικές θέσεις.

Έλλειμμα ενημέρωσης

Οι νέοι άνθρωποι, ηλικίας 18 με 24 ετών, οι μαύροι και οι Λατινοαμερικανοί. Αλλά και Ανατολικογερμανοί και ορισμένες κοινωνικοοικονομικές τάξεις στη Βρετανία ένιωσαν πως δεν καλύφθηκαν δίκαια από τα Μέσα. Το συνολικό μήνυμα ήταν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι επιθυμούν δίκαιες και ισορροπημένες ειδήσεις.

Ο έντυπος Τύπος ταυτισμένος με την εγκυρότητα

Παρά τα αυξανόμενα προβλήματα για το επιχειρηματικό μοντέλο του έντυπου Τύπου πολλοί προτίθενται να πληρώσουν για αυτές. “Η αμερόληπτη ή αντικειμενική δημοσιογραφία αμφισβητείται όλο και περισσότερο από κάποιους. Συνολικά, ωστόσο, οι πολίτες υποστηρίζουν έντονα το πρότυπο των αντικειμενικών ειδήσεων. Οι άνθρωποι θέλουν να έχουν το δικαίωμα να αποφασίζουν για τον εαυτό τους”  έγραψε στην έκθεση ο Κρεγκ Τ. Ρόμπερτσον, ένα μεταδιδακτορικό μέλος του Ινστιτούτου.Το Ινστιτούτο Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας είναι ένα ερευνητικό κέντρο στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, που παρακολουθεί τις τάσεις στα ΜΜΕ.

Διαφήμιση