Αρχική Τεχνολογία Πώς οι αλγόριθμοι του Facebook αποκλείουν γυναίκες από θέσεις εργασίας

Πώς οι αλγόριθμοι του Facebook αποκλείουν γυναίκες από θέσεις εργασίας

0
Alexander Shatov unsplash
Alexander Shatov unsplash
Διαφήμιση

Σύνταξη: ecozen.gr

Έρευνα αποκάλυψε πως οι αλγόριθμοι στο σύστημα διαφημίσεων του FB αποκλείουν γυναίκες από αγγελίες για θέσεις εργασίας χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τα τυπικά προσόντα τους. Το γεγονός αυτό είναι παράνομο σύμφωνα με τη νομοθεσία των ΗΠΑ περί πολιτικών δικαιωμάτων.

Πρόσφατο δημοσίευμα της MIT Technology Review υποστηρίζει πως το Facebook δεν εμφανίζει συγκεκριμενες διαφημίσεις θέσεων εργασίας σε γυναίκες σύμφωνα με ανεξάρτητη έρευνα που διεξήχθη από το ερευνητές του Πανεπιστημίου της Νότια Καλιφόρνια (USC).

Η έρευνα αποκάλυψε ότι το σύστημα διαφημίσεων της Facebook εμφανίζει διαφορετικές αναρτήσεις για θέσεις εργασίες σε άντρες και γυναίκες ακόμη κι όταν απαιτούν τα ίδια τυπικά προσόντα.

Οι συγκεκριμένες αγγελίες εμφανίζονται στοχευμένα σε άντρες και αποκλείονται από γυναίκες. Το γεγονός αυτό συνιστά διάκριση με βάση το φύλο σύμφωνα με την αμερικανική νομοθεσία που σχετίζεται με ίσες ευκαιρίες απασχόλησης που απαγορεύει ρητά στοχευμένες διαφημίσεις βάσει προστατευόμενων χαρακτηριστικών, όπως φύλο, εθνικότητα, ηλικία.

Τα ευρήματα αυτά βλέπουν το φως της δημοσιότητας μετά από μηνύσεις και ακόλουθες υποσχέσεις της Facebook ότι θα αναβαθμίσει τον τρόπο που παρουσιάζει διαφημίσεις.

Πώς διεξήχθη η έρευνα

Οι ερευνητές καταχωρήθηκαν ως διαφημιστές στο Facebook και ανήρτησαν ζευγάρια διαφημίσεων για θέσεις εργασίας με ίδια τυπικά προσόντα αλλά βάσει διαφορετικών δημογραφικών στοιχείων.

Το επιχειρηματικό μοντέλο της Facebook επιτρέπει στους διαφημιστές να στοχεύσουν συγκεκριμένες ομάδες ή, προφανώς, να αποκλείσουν κάποιες άλλες ομάδες, καθώς έχει στη διάθεσή του τεράστιο όγκο προσωπικών δεδομένων των χρηστών.
Η επονομαζόμενη μικροστόχευση (micro-targeting) του Facebook συνιστά ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο για διαφημιστές που επιθυμούν να προσεγγίσουν συγκεκριμένα κοινά.

thought catalog tRL Rkh6D8o unsplash

Η εν λόγω διαφήμιση αφορούσε θέσεις εργασίας μηχανικών υπολογιστών καθώς και πωλητές αυτοκινήτων και κοσμημάτων. Η έρευνα απέδειξε πως οι αλγόριθμοι Facebook καταλαβαίνουν τη δημογραφική διανομή αυτών των θέσεων εργασίας.

“Η Facebook αναπαράγει αυτές τις στρεβλώσεις στις διαφημίσεις που αναρτά ακόμη κι όταν υπάρχει επίσημη δικαιολόγηση των προσόντων” λέει η Aleksandra Korolova, βοηθός καθηγητή στο USC η οποία συμμετείχε στην έρευνα μαζί με τους συναδέλφους της John Heidemann και τον επιβλέποντα καθηγητή τους
Dr. Basileal Imana.

Η μελέτη υποστηρίζει ότι η Facebook δεν έχει επιλύσει τα ζητήματα που σχετίζονται με το σύστημα διαφημίσεων αν και έχει κατηγορηθεί και στο παρελθόν για διακρίσεις.

Πρώτη η ProPublica, η μη κερδοσκοπική πλατφόρμα ερευνητικής δημοσιογραφίας στη Νέα Υόρκη έφερε το θέμα στο προσκήνιο το 2016 αποκαλύπτοντας τον παράνομο τρόπο που λειτουργεί η Facebook.

Μετά από δύο περίπου χρόνια μηνύσεων η Facebook ανακοίνωσε έναν “ιστορικό συμβιβασμό” που έφερε μεγάλες αλλαγές στη διαφημιστική της πλατφόρμα.

Ωστόσο, λίγους μήνες αργότερα υπήρξαν νέες μηνύσεις για τον ίδιο λόγο από το Αμερικανικό Τμήμα Στέγασης και Αστικής Ανάπτυξης το οποίο υποστήριζε ότι τα σπίτια προς πώληση διαφημίζονταν κυρίως σε λευκούς χρήστες.

Αλγόριθμοι ρατσιστές

Η Korolova θέλησε να επιστρέψει στον “τόπο του εγκλήματος” και να ελέγξει εάν τελικά η διαφημιστική πολιτική της Facebook άλλαξε. Η έρευνα βγήκε στη δημοσιότητα την ίδια στιγμή με έρευνες που αφορούν τις επονομαζόμενες αλγοριθμικές προκαταλήψεις.

Ο εκπρόσωπος του Facebook σε σχετική δήλωσή του ανέφερε ότι “η εταιρία έχει πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να διευθετήσει θέματα διακρίσεων στις διαφημίσεις και έχουμε ειδικές ομάδες που εργάζονται επ’ αυτού”. “Το σύστημά μας λαμβάνει υπόψη του
τις ανησυχίες που εκφράζονται… Συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε με τις κοινότητες που εκπροσωπούν πολίτες και με ακαδημαϊκούς που μελετούν το θέμα”.

Παρά τις διαβεβαιώσεις, ωστόσο η Korolova υποστηρίζει πως δεν βρήκε καμία αξιοσημείωτη αλλαγή από το 2019 έως και σήμερα και πως οι αλγόριθμοι της διαφημιστικής πλατφόρμας του Facebook συνεχίζουν να λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο.

“Είναι μεγάλη απογοήτευση” λέει, “γιατί η Facebook το γνωρίζει εδώ και δύο χρόνια. Τους ενημερώσαμε για την έρευνά μας και δεν μας απάντησε ποτέ κανείς”.

Διαφήμιση