Αρχική Μεταφορές Τα αεροσκάφη θα μείωναν σημαντικά εκπομπές CO2 εάν απέφευγαν τον …άνεμο

Τα αεροσκάφη θα μείωναν σημαντικά εκπομπές CO2 εάν απέφευγαν τον …άνεμο

0
Πτήση πάνω από τη Νέα Υόρκη /unsplash
Πτήση πάνω από τη Νέα Υόρκη /unsplash
Διαφήμιση

Επιμέλεια: Μαίρη Αλιβιζάτου

Οι υπερατλαντικές πτήσεις θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν κατά 16% στα καύσιμα και κατ’ επέκταση να εκπέμπουν πολύ λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, εάν σχεδίαζαν την πορεία τους με βάση τον άνεμο, υπογραμμίζει τώρα νέα μελέτη.

Ενώ, η μείωση εκπομπών καθίσταται αναγκαία με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, αν αναλογιστούμε ότι το 2,4% των συνολικών εκπομπών CO2 οφείλεται σε πτήσεις.

Το κλειδί είναι η ευελιξία, η οποία θα επιτρέπει στα αεροπλάνα να διαφοροποιούν το σχέδιο πτήσης τους συχνότερα, σε μεγαλύτερο βαθμό και σε σχέση με τις ροές αέρα ανά ημέρα.

Η πρόοδος στα δορυφορικά συστήματα και την τεχνολογία εντοπισμού, μπορεί πλέον να το καταστήσει εφικτό χωρίς να προστίθεται καθόλου ρίσκο στα ταξίδια.

Εκατομμύρια κιλά εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα θα μπορούσαν να αποφεύγονται σε ετήσια βάση, εάν οι αεροπορικές και οι πάροχοι υπηρεσιών πλοήγησης και στις δύο μεριές του Ατλαντικού συμφωνούσαν να υιοθετήσουν το νέο σύστημα. Ενώ, οι αλλαγές θα ήταν ανέξοδες και γρήγορες στην εφαρμογή.

“Τα τρέχοντα σχέδια πτήσεων στις υπερατλαντικές συνεπάγονται ότι η αεροπλοΐα καταναλώνει πολύ περισσότερο καύσιμο και εκπέμπει πολύ περισσότερο CO2 από όσο χρειάζεταιαναφέρει η υπό διδακτορική διατριβή, μαθηματικός Cathie Wells, του Πανεπιστημίου του Reading στο Η.Β.

“Παρά το γεγονός ότι η πορεία των ανέμων λαμβάνεται υπόψη στο σχέδιο πτήσης σε ένα βαθμό, ο προβληματισμός για τη μείωση κόστους ανά πτήση έχει μεγαλύτερη προτεραιότητα από την ελαχιστοποίηση της καύσης και τη ρύπανση” εξηγεί.

Οι αριθμοί το αποδεικνύουν

Εξετάζοντας 35.000 πτήσεις μεταξύ Λονδίνου και Νέας Υόρκης και το διάστημα από 01.12.2019 έως 29.02.2020, που αφορούσαν σχεδόν 1 εκατομμύριο επιβάτες, ανακάλυψαν ότι περίπου 6,7 εκατομμύρια κιλά εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα θα είχαν αποφευχθεί εντός του προαναφερθέντος διαστήματος (3 μηνών) από τις εν λόγω πτήσεις.

Συγκεκριμένα, το μέσο όρο καυσίμου που θα μπορούσε να έχει εξοικονομηθεί ανά πτήση προς Νέα Υόρκη ήταν 1,7%, ενώ προς Λονδίνο 2,5% στις προαναφερθείσες πτήσεις.

Επιτακτική ανάγκη για σύντομη επίλυση

αεροπλάνοΗ αεροπλοΐα είναι αυτή την στιγμή υπεύθυνη για το 2,4% των συνολικών εκπομπών CO2 που οφείλονται στον άνθρωπό – και να σημειωθεί ότι αυτό το ποσοστό είναι αυξανόμενο – επομένως, χρειάζεται να βρεθούν ασφαλείς τρόποι για να μειωθούν το συντομότερο.

“Η αναβάθμιση σε πιο αποδοτικά αεροσκάφη ή η εναλλαγή σε βιοκαύσιμα είτε μπαταρίες θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά τις εκπομπές, αλλά θα ήταν κοστοβόρο και χρειάζεται έως και δεκαετίες για να εφαρμοστεί” αναφέρει χαρακτηριστικά ο επιστήμονας της ατμόσφαιρας Paul Williams του University of Reading.

Και σημειώνει ότι “Απλές αλλαγές στα δρομολόγια είναι με διαφορά πιο οικονομικές και προσφέρουν όφελος απευθείας. Αυτό είναι σημαντικό για την άμεση και απολύτως χρειαζούμενη μείωση των ρύπων που προκαλεί η αεροπλοΐα”.

Μέχρι τώρα, η μεγάλη κίνηση στους υπερατλαντικούς εναέριους διαδρόμους και η ανακριβής κάλυψη από τα ραντάρ στη μέση του ωκεανού, περιόριζε το τι μπορούν και τι δε μπορούν να κάνουν τα αεροσκάφη της πολιτικής αεροπορίας.

Αλλά αυτή η δικαιολογία, με την επιστράτευση δορυφορικών συστημάτων δε θα “αντέξει” για πολύ ακόμα.

Αυτή η έρευνα, ήταν μια αρχική προσέγγιση σε σενάρια βελτιστοποίησης της περιβαλλοντικής συμπεριφοράς των πτήσεων, οι ίδιοι οι ερευνητές όμως υπόσχονται ενδελεχείς και ακριβείς αναλύσεις και προτάσεις στο μέλλον.

Τέλος, προσθέτουν ότι “Θα ήταν ενδιαφέρον για τις αεροπορικές εταιρείες να μπορούν να αλλάξουν την οριζόντια πορεία, το υψόμετρο και την ταχύτητα προκειμένου να καταστήσουν τις πτήσεις ταχύτερες και ταυτόχρονα να εξοικονομήσουν σε καύσιμα και να συνεισφέρουν στην προστασία του πλανήτη”.

Με πληροφορίες από sciencealert.com

 

 

Διαφήμιση