Αρχική Περιβάλλον Greenwashing: Γιατί αυξάνεται η “πράσινη” παραπλάνηση των καταναλωτών

Greenwashing: Γιατί αυξάνεται η “πράσινη” παραπλάνηση των καταναλωτών

0
greenwashing
Διαφήμιση
Σύνταξη: ecozen.gr

Aυξανόμενη είναι η τάση του φαινομένου greenwashing, που αφορά την παραπλάνηση των καταναλωτών για περιβαλλοντικά θέματα, σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα του Sustainable Development & Circular Economy Club του MBA International του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η συγκεκριμένη μελέτη που ερευνά το φαινόμενο του greenwashing και την επίδρασή του στις επιχειρήσεις, στην κοινωνία και στην οικονομία, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι υπάρχει αυξανόμενη τάση του φαινομένου παραπλανητικής προβολής και διαφήμισης ’πράσινου’ προφίλ ή ψευτο-οικολογικών προϊόντων ή υπηρεσιών.

Που οφείλεται η αυξανομένη τάση για greenwashing

Μάλιστα, όπως υποστηρίζει η μελέτη, στην οποία επιβλέπων ήταν ο Νίκος Αυλώνας, επισκέπτης καθηγητής του ΜΒΑ International, αυτή η τάση οφείλεται σε δύο κατά βάση παράγοντες, όπου συνοψίζονται ως εξής:

  • στην έλλειψη κατανόησης των περιβαλλοντικών θεμάτων από μερίδα διαφημιζομένων και διαφημιστικών εταιρειών
  • στην αύξηση του ενδιαφέροντος από καταναλωτές για προϊόντα και υπηρεσίες που δεν βλάπτουν το περιβάλλον

Σημειώνεται ότι, μέσα στην έρευνα, επιστημονικός υποστηρικτής της οποίας ήταν το Κέντρο Αειφορίας (CSE), παρουσιάστηκαν καλές πρακτικές και παραδείγματα υπεύθυνης επικοινωνίας στην Ελλάδα.

Περιβαλλοντικοί και κοινωνικοί παράγοντας επηρεάζουν τις καταναλωτικές αποφάσεις

Τα τελευταία χρόνια μία μεγάλη μερίδα καταναλωτών ενσωματώσει στα καταναλωτικά του κριτήρια περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς παράγοντες, καθώς αποκτούν για αυτούς όλο και μεγαλύτερη σημασία.

Μέτρα αντιμετώπισης του greenwashing

Το φαινόμενο του greenwashing πρέπει να αντιμετωπιστεί και για να γίνει αυτό αποτελεσματικά θα πρέπει να ληφθούν τα εξής μέτρα:

  • Σε επίπεδο κράτους με ειδική νομοθεσία από τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή
  • Σε επίπεδο επιχειρήσεων με ενσωμάτωση πράσινων πρακτικών και εφαρμογή υπεύθυνης διαφήμισης
  • Σε επίπεδο ενώσεων καταναλωτών από τους αντίστοιχους φορείς.
  • Αντίστοιχα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προβεί σε μια σειρά νομοθετικών ενεργειών για την μείωση του greenwashing και την προώθηση του Product & Organization Environmental Footprint (PEF) (περιβαλλοντικό αποτύπωμα προϊόντος και οργανισμού).

Στον ίδιο άξονα κινείται και η ετήσια Έρευνα του Κέντρου Αειφορίας (CSE) στην Ελλάδα, που κατέληξε στο συμπέρασμα ότι πολύ λίγες επιχειρήσεις και οργανισμοί είναι ενταγμένοι στα κριτήρια ESG, τα οποία μπορούν να ενισχύσουν τη διαφάνεια και να προσελκύσουν υπεύθυνες επενδύσεις προς όφελος όχι μόνο της επιχείρησης, αλλά συνολικά της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας.

Συμπερασματικά και από τις δύο έρευνες, οι οποίες προσεγγίζουν το ζήτημα από διαφορετική οπτική γωνία, προκύπτει ότι οι Ελληνικές εταιρείες θα πρέπει να ακολουθήσουν μία πορεία με μεγαλύτερη περιβαλλοντική και κοινωνική ευαισθησία.

Διαφήμιση