Αρχική Επιλεγμένα Οι συγκοινωνιολόγοι στηρίζουν τον “Μεγάλο Περίπατο” της Αθήνας

Οι συγκοινωνιολόγοι στηρίζουν τον “Μεγάλο Περίπατο” της Αθήνας

0
Ο Μεγάλος Περίπατος στην Αθήνα, Σύνταγμα

Το σχέδιο του «Μεγάλου Περιπάτου» του Δήμου Αθηναίων κινείται προς την σωστή κατεύθυνση. Αυτό επισημαίνει σε ανακοίνωση του ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ).

Η πανδημία Covid-19 λένε οι συγκοινωνιολόγοι έχει αναπόφευκτα επιφέρει αλλαγές στις αστικές και υπεραστικές μετακινήσεις των πολιτών.

Η μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου στο οδικό δίκτυο σε σχέση με την «προ – COVID» εποχή αποτελεί καταλύτη και ένα παράθυρο ευκαιρίας για αλλαγή παλαιωμένων αντιλήψεων, όπως αναφέρουν. Και εφαρμογή σύγχρονων πολιτικών διαχείρισης κυκλοφορίας και δικαιότερης ανακατανομής του Δημόσιου χώρου, όπως συμβαίνει σήμερα σε πολλές πόλεις στην Ευρώπη και στον κόσμο.

Ο Μεγάλος Περίπατος στην Αθήνα, Πανεπιστημίου

Βιώσιμες πολιτικές κυκλοφορίας και στάθμευσης

Η εφαρμογή βιώσιμων πολιτικών κυκλοφορίας και στάθμευσης θα πρέπει να έχει ως στόχο:

  • Την καλύτερη εξυπηρέτηση των μετακινήσεων των κατοίκων, των εργαζόμενων και των επισκεπτών με έμφαση στην εξυπηρέτηση των μετακινήσεων των ατόμων με ειδικές ανάγκες καθώς και στην ανάγκη για τροφοδοσία των καταστημάτων.
  • Την δικαιότερη ανακατανομή του δημόσιου χώρου που θα επιφέρει με συντονισμένο συγκοινωνιακό και αρχιτεκτονικό σχεδιασμό την αισθητική αναβάθμιση της περιοχής.
  • Την απόδοση περισσότερου χώρου στον πεζό, τον ποδηλάτη και εν γένει τα ήπια μέσα
    μετακίνησης.
  • Την αύξηση της ελκυστικότητας και της επισκεψιμότητας του κέντρου.
  • Την ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων και χώρων μεγάλης επισκεψιμότητας.
  • Την αύξηση του επιπέδου εξυπηρέτησης των ΜΜΜ.
  • Την δημιουργία εκτεταμένων περιοχών περιορισμού της χρήσης ΙΧ.
  • Την αποτροπή των διαμπερών κινήσεων με ΙΧ από το κέντρο της πόλης.
  • Την μείωση της περιβαλλοντικής ρύπανσης και των τροχαίων ατυχημάτων μέσω
    περιορισμού της χρήσης του ΙΧ.

Σε αυτό το πλαίσιο ο ΣΕΣ, αποτελώντας βασικό συνομιλητή της πολιτείας σε θέματα μεταφορών και βιώσιμης κινητικότητας και με
συναίσθηση του ρόλου του ως του κατεξοχήν επιστημονικού φορέα που εκπροσωπεί
τους Έλληνες συγκοινωνιολόγους, θεωρεί ότι το σχέδιο του «Μεγάλου Περιπάτου» του Δήμου Αθηναίων κινείται προς την σωστή κατεύθυνση.

Περιορισμός της χρήσης του ΙΧ στο κέντρο

megalos peripatos syntagma

Τελικό στόχο αποτελεί η ισορροπία του συστήματος Μεταφορών της πόλης, όχι με διοχέτευση της κυκλοφορίας σε άλλους άξονες, αλλά με περιορισμό της χρήσης του ΙΧ και την επιλογή άλλων μέσων για την μετακίνηση προς και από το κέντρο της Αθήνας.

Ο στόχος αυτός δεν επιτυγχάνεται σε διάστημα λίγων ημερών καθώς προϋποθέτει την επαρκή ενημέρωση των μετακινούμενων για τα νέα μέτρα κινητικότητας και την αλλαγή της συμπεριφοράς και του τρόπου μετακίνησης, η οποία απαιτεί σαφώς μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Το σχέδιο του Μεγάλου Περιπάτου στον Δήμο Αθηναίων είναι μια μεγάλη παρέμβαση

Το σχέδιο του Μεγάλου Περιπάτου στον Δήμο Αθηναίων είναι μια μεγάλη παρέμβαση. Με
φιλοσοφία που κατ’ αρχήν εξυπηρετεί τους στόχους της βιώσιμης κινητικότητας και της
καλύτερης ποιότητας ζωής στην πόλη.
Το εγχείρημα είναι μεγάλο. Και έπρεπε να είχε επιχειρηθεί τουλάχιστον μια δεκαετία πριν (π.χ. με την εφαρμογή του σχεδίου ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων).

Ωστόσο η διαδικασία μελέτης και εφαρμογής αυτού του μεγάλου εγχειρήματος ανέδειξε
την έλλειψη Μητροπολιτικού Φορέα Πολεοδομίας και Μεταφορών στην Αττική. Για
αρμοδιότητες σε θέματα Πολεοδομικού Σχεδιασμού, Κυκλοφορίας και Δημόσιας Συγκοινωνίας. Και στόχο την ενιαία αντιμετώπισή τους, ώστε να επιτυγχάνεται μεταξύ
των άλλων:

  • Ενιαίος και ολοκληρωμένος σχεδιασμός των μεταφορικών υποσυστημάτων της
    Αττικής.
  • Αποδοτικότερη λειτουργία του μεταφορικού συστήματος.
  • Συντονισμός φορέων κατά την μελέτη και εφαρμογή μεγάλων αστικών παρεμβάσεων.

Κάτοικοι και επισκέπτες αξιολογούν το εγχείρημα

Ο Μεγάλος Περίπατος στην Αθήνα

Η πιλοτική εφαρμογή του «Μεγάλου Περιπάτου» δίνει τη δυνατότητα αξιολόγησης των μέτρων και λήψης διορθωτικών παρεμβάσεων όπου κριθεί σκόπιμο.

Αυτήν τη στιγμή είναι νωρίς να κρίνουμε τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις κατά τη φάση
υλοποίησης του πιλοτικού έργου.

Η σωστή αξιολόγηση των επιμέρους παρεμβάσεων ή και ολόκληρου του Σχεδίου θα πρέπει να γίνεται περιοδικά. Με βάση τα δεδομένα που προκύπτουν από τη διαρκή παρακολούθηση των χαρακτηριστικών των μετακινήσεων. Και την επίτευξη των στόχων που περιγράφονται στην αρχή.

Και σε κάθε περίπτωση, η τελική αξιολόγηση θα γίνει από τους κατοίκους και επισκέπτες της περιοχής.

Επισημαίνεται ότι την πιλοτική εφαρμογή θα πρέπει να ακολουθήσει (αμέσως μετά την
αξιολόγηση) η οριστική εφαρμογή. Αφού πρώτα εκπονηθούν όλες οι απαραίτητες μελέτες (αρχιτεκτονικές, συγκοινωνιακές, πολεοδομικές, περιβαλλοντικές κτλ.).

Ώστε να επιτευχθεί τόσο ο στόχος της αισθητικής αναβάθμισης του κέντρου, όσο και η δημιουργία κατάλληλων συμπληρωματικών υποδομών για την εξυπηρέτηση των μετακινήσεων.

Σε κάθε περίπτωση, πιλοτική εφαρμογή δεν σημαίνει πρόχειρη εφαρμογή. Θα πρέπει
να διασφαλίζεται ότι τηρούνται οι προδιαγραφές και οι οδηγίες μελετών οδικών έργων,
με την όποια ευελιξία λόγω της πιλοτικής εφαρμογής.
Και σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να διασφαλίζεται το επίπεδο της οδικής ασφάλειας όλων των χρηστών.

Δεδομένων των έως τώρα δειγμάτων εφαρμογής της κυκλοφοριακής μελέτης ο ΣΕΣ επισημαίνει την ανάγκη υποστήριξης του Δήμου Αθηναίων από κατάλληλο μελετητικό επιστημονικό δυναμικό συγκοινωνιολόγων.
Που θα συνδράμουν τόσο στην πιλοτική, όσο και στην οριστική εφαρμογή της κυκλοφοριακής μελέτης που ήδη έχει εκπονηθεί.

Ο ρόλος των συγκοινωνιολόγων είναι ιδιαίτερα κρίσιμος. Και καθοριστικός στην κυκλοφοριακή μελέτη και στην μελέτη εφαρμογής της (ακόμα και αν πρόκειται για πιλοτική εφαρμογή).

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here