Αρχική Επιστήμη Μεξικό: Τι αποκαλύπτει το DNA και τα οστά τριών ανδρών που θάφτηκαν...

Μεξικό: Τι αποκαλύπτει το DNA και τα οστά τριών ανδρών που θάφτηκαν πριν από 500 χρόνια

Κρανίο

Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, εργάτες που ανασκάπτουν μια νέα γραμμή του μετρό στο κέντρο της Πόλης του Μεξικού σκόνταψαν σε ένα μακρύ χαμένο νεκροταφείο.

Τα έγγραφα έδειξαν ότι κάποτε είχε συνδεθεί με ένα αποικιακό νοσοκομείο που χτίστηκε μεταξύ 1529 και 1531 – μόνο περίπου 10 χρόνια μετά την ισπανική κατάκτηση του Μεξικού – για αυτόχθονες ασθενείς. Καθώς οι αρχαιολόγοι έσκαψαν τους θαμμένους σκελετούς, τρεις ξεχώρισαν. Τα δόντια τους αρχειοθετήθηκαν σε σχήματα παρόμοια με αυτά των σκλαβωμένων Αφρικανών από την Πορτογαλία και των ανθρώπων που ζούσαν σε περιοχές της Δυτικής Αφρικής. Τώρα, χημικές και γενετικές αναλύσεις επιβεβαιώνουν ότι αυτά τα άτομα ήταν μεταξύ της πρώτης γενιάς Αφρικανών που έφτασαν στην Αμερική, πιθανώς ως πρώιμα θύματα του αυξανόμενου διατλαντικού εμπορίου σκλάβων.

Η μεγάλη αποκάλυψη

Κατά τη διάρκεια του 16ου και του 17ου αιώνα, δεκάδες χιλιάδες υποδουλωμένοι και ελεύθεροι Αφρικανοί έζησαν στο Μεξικό. Σήμερα, σχεδόν όλοι οι Μεξικανοί έχουν μια μικρή ποσότητα αφρικανικής καταγωγής. Ο Rodrigo Barquera, απόφοιτος αρχαιογενετικής στο Ινστιτούτο Max Planck για την Επιστήμη της Ανθρώπινης Ιστορίας, υποψιάστηκε ότι τα ερείπια μπορεί να προσφέρουν ένα παράθυρο σε ζωές που συχνά δεν έχουν ιστορικά αρχεία. Για να επιβεβαιώσει την προέλευσή τους, αυτός και ο σύμβουλός του Johannes Krause εξήγαγαν DNA και ανέλυσαν χημικά ισότοπα, συμπεριλαμβανομένων στροντίου, άνθρακα και αζώτου, από τα δόντια τους.

Το DNA τους αποκάλυψε ότι και οι τρεις ήταν άνδρες με καταγωγή από τη Δυτική Αφρική. (Οι ερευνητές δεν μπορούσαν να τα συνδέσουν με συγκεκριμένες χώρες ή ομάδες.) Και οι αναλογίες των χημικών ουσιών στα δόντια τους, που διατηρούν την υπογραφή του φαγητού και του νερού που κατανάλωναν ως παιδιά, ήταν συνεπείς με τα οικοσυστήματα της Δυτικής Αφρικής, ανέφεραν οι ερευνητές. «Είναι πολύ ωραίο να βλέπουμε πόσο καλά συναντώνται οι διάφορες ενδείξεις», λέει η Anne Stone, μια ανθρωπολογική γενετιστής στο κρατικό πανεπιστήμιο της Αριζόνα, Tempe, η οποία δεν συμμετείχε στην έρευνα.

Τι έδειξε η έρευνα στους τρεις σκελετούς

Και οι τρεις σκελετοί, που είναι στην Εθνική Σχολή Ανθρωπολογίας και Ιστορίας στην Πόλη του Μεξικού, δείχνουν σημάδια τραύματος και βίαςΟι άντρες ήταν πιθανότατα στα τέλη της δεκαετίας του ’20 ή στις αρχές της δεκαετίας του ’30 όταν πέθαναν. Πριν από αυτό, ένας άντρας επέζησε από πολλές πληγές από πυροβολισμούς και αυτός και ένας άλλος έδειξαν αραίωση των οστών του κρανίου που σχετίζονται με υποσιτισμό και αναιμία.

Ο σκελετός του τρίτου άνδρα έδειξε υπογραφές άγχους από εξαντλητική σωματική εργασία, συμπεριλαμβανομένου ενός σπασμένου ποδιού που δεν είχε επαρκώς θεραπευτεί. Αυτά τα σημάδια κακοποίησης καθιστούν πιθανό ότι οι άνδρες υποδουλώθηκαν και δεν ήταν ελεύθεροι, λέει ο Krause.

Οι δύο άνδρες με υποσιτισμό έφεραν επίσης παθογόνα που συνδέονται με χρόνιες παθήσεις, σύμφωνα με μια γενετική ανάλυση των μικροβίων που διατηρούνται στα δόντια τους. Ο ένας είχε τον ιό της ηπατίτιδας Β και ο άλλος έφερε το βακτήριο που προκαλεί χασμουρητό, μια ασθένεια στην ίδια οικογένεια με τη σύφιλη. Και τα δύο μικρόβια είχαν στενότερη σχέση με τα αφρικανικά στελέχη, καθιστώντας πιθανό ότι οι άντρες έπιασαν αυτά τα παθογόνα στην Αφρική.

Ή ίσως πήραν τα μικρόβια σε ένα υπερπληθυσμένο  μέρος γεμάτο σκλάβους που ταξίδευε στην Αμερική, πρότεινε η Ayana Omilade Flewellen, αρχαιολόγος στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ, η οποία μελετά τις εμπειρίες των σκλαβωμένων Αφρικανών και δεν συμμετείχε στη μελέτη. Τέτοια ταξίδια σκότωσαν εκατομμύρια ανθρώπους μεταξύ του 16ου και του 19ου αιώνα. Είτε έτσι είτε αλλιώς, αυτό είναι άμεση απόδειξη ότι το διατλαντικό εμπόριο σκλάβων εισήγαγε νέα παθογόνα στην Αμερική, λέει ο Krause, όπως έκανε και ο ευρωπαϊκός αποικισμός.

Μυστήριο ο θάνατός τους

Οι τρεις άντρες επέζησαν από όλες αυτές τις δυσκολίες. Στην πραγματικότητα, οι ερευνητές εξακολουθούν να μην είναι σίγουροι τι τους σκότωσε. Τάφηκαν σε μαζικό τάφο στο νεκροταφείο του νοσοκομείου που θα μπορούσε να συνδεθεί με επιδημία, ίσως από ευλογιά ή ιλαρά. Αλλά οι ερευνητές δεν βρήκαν DNA από θανατηφόρες μολυσματικές ασθένειες στα ερείπια τους.

Η παρουσία των ανδρών σε νοσοκομείο για αυτόχθονες ανθρώπους υπογραμμίζει τη σε μεγάλο βαθμό ξεχασμένη ποικιλία των πρώτων αποικιών στην Αμερική, λέει ο Flewellen. «Πρέπει να ξεφύγουμε από το δυαδικό από μόνο Εγγενείς [Αμερικάνικες] και ευρωπαϊκές εμπειρίες» και να θυμόμαστε ότι οι Αφρικανοί ήταν επίσης μέρος της ιστορίας.

ΠΗΓΗ: sciencemag.org