Ενώ εδώ στην Αθήνα –και σε ολόκληρη τη χώρα δηλαδή- αναλωνόμαστε ακόμη σε συζητήσεις για το πότε, το γιατί και κυρίως το πώς μπορεί μια πλατεία να γίνει φιλική προς τους πολίτες της ή για το αν ένας ελεύθερος χώρος πρέπει να γίνει πάρκο, ένα πρώην αεροδρόμιο …καζίνο κι ένα σφραγισμένο κτίριο χώρος πολιτισμού ή ό,τι άλλο, κάπου, όχι και τόσο μακριά, αυτά τα …διλήμματα έχουν προ πολλού ξεπεραστεί.
Μηχανικός Κήπος
Ο λόγος για το Παρίσι, όπου δυο αρχιτεκτονικά γραφεία, το δανέζικο SLA και το γαλλικό BIECHER ARCHITECTES, αναλαμβάνουν να μετατρέψουν τον χώρο του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού Ordener-Poissonniers σε μια «οικολογική γειτονιά», 9 περίπου στρεμμάτων. Τα δύο γραφεία κέρδισαν σε διεθνή διαγωνισμό με την πρότασή τους «Μηχανικός Κήπος» που περιλαμβάνει την ανάπλαση μιας αστικής περιοχής με βάση τον βιοκλιματικό σχεδιασμό.
Αστικό οικοσύστημα
Η νέα «οικο-γειτονιά» που θα αναδυθεί στο 18ο διαμέρισμα της γαλλικής πρωτεύουσας, θα σέβεται μεν τη βιομηχανική κληρονομιά της περιοχής αλλά ταυτόχρονα θα είναι σύγχρονη και λειτουργική για τους πολίτες της.
Εκτός από τη δημιουργία μεγάλων ελεύθερων χώρων άθλησης και αναψυχής, στην περιοχή θα εφαρμοστούν οι αρχές της κλιματικά ουδέτερης αρχιτεκτονικής και θα χρησιμοποιηθούν ευρέως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Μάλιστα, για τη μακροπρόθεσμη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος των κτιρίων που θα ανεγερθούν, προβλέπεται η χρήση οικολογικών, φυσικών υλικών, ενώ στα πατώματα θα τοποθετηθεί προκάτ σκυρόδεμα χαμηλού άνθρακα. Επιπλέον, στις ταράτσες θα εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά πάνελ και θα γίνουν εκτενείς φυτεύσεις.
Σύγχρονες προδιαγραφές
Το σχέδιο περιλαμβάνει όμως και κατοικίες που θα μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες 1.000 ατόμων: οι μισές θα ενταχθούν στην κοινωνική στέγη, το 20% θα αφορά τα μεσαία εισοδήματα και οι υπόλοιπες θα πουληθούν σε ιδιώτες. Επίσης, θα δημιουργηθούν 13.800 τετραγωνικά μέτρα γραφείων, καινούργια σχολεία, ένα hub για μικρομεσαίες επιχειρήσεις, σινεμά με 9 αίθουσες, καλλιεργήσιμες εκτάσεις και πολλά καταστήματα και χώροι εστίασης.
Πρότυπο για το Παρίσι
Το έργο, υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί το 2024.