Αρχική Ανακύκλωση Πόλεμος, καταγγελίες και μηνύσεις για παράβαση καθήκοντος για την ανακύκλωση συσκευασιών

Πόλεμος, καταγγελίες και μηνύσεις για παράβαση καθήκοντος για την ανακύκλωση συσκευασιών

0
Ανταποδοτική Ανακύκλωση σπιτάκι
Διαφήμιση

Πόλεμος ανακοινώσεων καταγγελίες και μηνύσεις (που μοιραία θα οδηγήσουν στις δικαστικές αίθουσες), μεταξύ του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ), και  του ενός εκ των δύο συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης συσκευασιών που ελέγχει και αδειοδοτεί ο ΕΟΑΝ (ως εποπτεύων δημόσιος φορέας) φέρει στο φως της δημοσιότητας  σοβαρά ερωτηματικά για τα οικονομικό όφελος που μοιραία παράγει η ανακύκλωση των συσκευασιών προϊόντων καιτοι όλοι οι εμπλεκόμενοι έχουν από τον νόμο την υποχρέωση να ενεργούν με μόνο στόχο το κοινωνικό όφελος και το δημόσιο συμφέρον. 

Μήλον της έριδος μοιάζει να είναι το μερίδιο στην πίτα της διαχείρισης των συσκευασιών τροφίμων, ποτών, απορρυπαντικών κ.α (https://www.eoan.gr/el/content/20/ti-ulika-anakuklonoume) που όλοι εμείς, με καλές προθέσεις και από αυξημένη ευαισθησία για την προστασία του περιβάλλοντος, απορρίπτουμε καθημερινά είτε στους «μπλε κάδους» που διαχειρίζεται η Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης  Ανακύκλωσης( ΕΕΑΑ)  είτε στους κάδους- «σπιτάκια» που διαχειρίζεται η «Ανταποδοτική Ανακύκλωση».

Πώς λειτουργεί το σύστημα ανακύκλωσης

antapodotiki anakiklosi spitaki 2

Και οι δύο, ΕΕΑΑ και Ανταποδοτική Ανακύκλωση, είναι Ανώνυμες Εταιρείες ειδικού σκοπού ΜΗ κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που εισπράττουν μέρος του φόρου που πληρώνουν οι εταιρείες που παράγουν ή εμπορεύονται προϊόντα σε γυάλινες πλαστικές ή χάρτινες συσκευασίες.

Τα δυο αυτά συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης συσκευασιών λειτουργούν σύμφωνα με το Νόμο 2939/2001 και έχουν την υποχρέωση τα κέρδη κάθε οικονομικής  χρήσης να επανεπενδύονται στην επόμενη χρήση, με αποκλειστικό στόχο την προώθηση της εναλλακτικής διαχείρισης συσκευασιών στην χώρα μας.
Τα  μέλη τους είναι (κατά πλειοψηφία) εταιρίες – διαχειριστές συσκευασιών (που χρηματοδοτούν την ανάπτυξη της ανακύκλωσης, σύμφωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», καταβάλλοντας χρηματικές εισφορές σύμφωνα με τον αριθμό και το βάρος των συσκευασιών που διαθέτουν στην ελληνική αγορά), αλλά και (κατά μειοψηφία) Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (που διαθέτουν τα σημεία τους για την τοποθέτηση των Κέντρων Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης).

Ποιος ελέγχει τους ελεγχόμενους

logo eoan

Μέχρι εδώ όλα καλά… Το ζήτημα που προκύπτει όμως (και από εκεί ξεκινάει και ο πόλεμος των τελευταίων24ώρων) είναι ένα: Ποιος ελέγχει τους ελεγχόμενους.  

Ο Δημόσιος φορέας ΕΟΑΝ (ΝΠΙΔ), που έχει αυτή την αρμοδιότητα, αποτελείται από ένα 11μελές Δ.Σ. , που συγκροτείται από εκπροσώπους του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, αιρετούς εκπροσώπους των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και εκπροσώπους συλλογικών φορέων και περιβαλλοντικών οργανώσεων. Υπάγεται δε στην εποπτεία και τον έλεγχο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (πρώην Υ.Π.Ε.Κ.Α.),  . Το πλαίσιο λειτουργίας του οργανισμού, οι στόχοι του και οι αρμοδιότητές του περιγράφονται αναλυτικά στον ίδιο νόμο 2939/2001, που λειτουργούν και τα δύο συστήματα. Το  νέο ΔΣ ορίστηκε για μια ακόμη 4ετία τον Δεκέμβριο του 2018  με τα 9 από τα 11 μέλη να παραμένουν τα ίδια.

Από το Μάιο του 2018 είχε ξεκινήσει ένας διάλογος  με τα δύο συστήματα (ΕΕΑΑ & Ανταποδοτική Ανακύκλωση) για την αξιολόγηση των Επιχειρησιακών τους Σχεδίων και την ανανέωση των αδειών λειτουργίας τους για έξι έτη.

Και ενώ έχει περάσει ένας χρόνος, τελικά μέσα στην προεκλογική περίοδο  ανακοινώθηκε η σύγκληση του ΔΣ για τις 18/6/19,  προκειμένου  να λάβει αποφάσεις για το επίμαχο θέμα.

Από τότε άρχισαν τα όργανα…

Επεισοδιακές συνεδριάσεις

Η Ανταποδοτική Ανακύκλωση ζήτησε στην πρώτη συνεδρίαση της 18ης Ιουνίου  την εξαίρεση 4 μελών με το επιχείρημα ότι «είτε συμμετέχουν σε εταιρίες που έχουν συμβληθεί με το ανταγωνιστικό σύστημα είτε λαμβάνουν για πολλά χρόνια χορηγίες από το σύστημα αυτό» (ΕΕΑΑ ). Η εν λόγω συνεδρίαση διακόπηκε  με την παρέμβαση της Αστυνομίας που την κάλεσαν εκπρόσωποι της Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης για να καταγράψει  «παράβαση μη νόμιμη απαρτίας» για την οποία και κατέθεσαν ακολούθως μήνυση. 

Για το θέμα ο ΕΟΑΝ έβγαλε σχετική   ανακοίνωση που καταγγέλλει το συμβάν και την οποία μπορείτε να δείτε εδώ: https://www.eoan.gr/el/content/671/deltio-typoy-viaii-diakopi-dioikitikoy-symvoylioy-eoan

Η δεύτερη συνεδρίαση ορίστηκε για την Τετάρτη 25 /06 όπου ετέθη νέο αίτημα εξαίρεσης και άλλων 2 μελών με το ίδιο επιχείρημα. Παρόλα αυτά το σώμα προχώρησε στο θέμα της ημερήσιας διάταξης δηλαδή της εξέτασης των Business Plan  των δύο συστημάτων / φορέων.

Καταγγελία και διάψευση

Ανταποδοτική Ανακύκλωση logo

Για την εξέλιξη αυτή, η «Ανταποδοτική Ανακύκλωση» εξέδωσε σήμερα μια λίαν μακροσκελή και νομικά διατυπωμένη ανακοίνωση την οποία όμως διαψεύδει με άλλη ανακοίνωση ο ΕΟΑΝ.

Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε τα πλήρη κείμενα των ανακοινώσεων των δύο αντιμαχόμενων πλευρών:

Α) «Παράβαση καθήκοντος από Μέλη Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης

Ιδιαίτερη έκπληξη προκαλεί η επαναλαμβανόμενη παραβίαση των κανόνων διοικητικής διαδικασίας, αλλά και η παραβίαση άρθρων του Ποινικού Κώδικα από το Διοικητικό Συμβούλιο του Εθνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ), που εποπτεύεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Χθες υπήρξε μια νέα πολλαπλή παραβίαση των νόμων, καθόσον έγινε συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΟΑΝ χωρίς τη νόμιμη απαρτία, αλλά και παράνομη εξέταση βάσιμων αιτημάτων εξαίρεσης για 6 μέλη του ΔΣ του ΕΟΑΝ, που είχαν υποβληθεί από το συλλογικό σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης της Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης.

Πιο συγκεκριμένα, το ενδεκαμελές Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΟΑΝ συνεδριάζει νομίμως και έχει τη νόμιμη απαρτία όταν μετέχουν στην σύνθεσή του τουλάχιστον 7 μέλη (βάσει του Νόμου, που επιβεβαιώνεται από πολλές αποφάσεις του Ανωτάτου Δικαστηρίου της χώρας, όπως ενδεικτικά ΣτΕ 4647/2012). Παρόλα αυτά, το χθεσινό Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΟΑΝ ξεκίνησε τη συνεδρίασή του με 6 μέλη, ενώ στη συνέχεια συνεδρίαζε με 5 μέλη, κατά παράβαση κάθε νομιμότητας. Μάλιστα, σύμφωνα με το Νόμο (άρθρο 14, παράγραφος 1, εδάφιο β’ του ν. 2690/1999 και ενδεικτικά ΣτΕ 3905/1983), η απαρτία πρέπει να υπάρχει καθ’ όλη τη διάρκεια της συνεδρίασης  πράγμα το οποίο, προφανώς, δεν τηρήθηκε.

Δυστυχώς όμως, υπήρξε και δεύτερη παραβατική συμπεριφορά των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΟΑΝ, στην ίδια συνεδρίαση, καθόσον η εξέταση των αιτημάτων εξαίρεσης των 6 μελών του Συμβουλίου έγινε με την παρουσία 2 εκ των λόγω μελών του Συμβουλίου. Με βάση τα αποδεικτικά στοιχεία που προσκόμισε η Ανταποδοτική Ανακύκλωση, τα συγκεκριμένα μέλη του ΕΟΑΝ σχετίζονται άμεσα με το έτερο συλλογικό σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης συσκευασιών, καθόσον είτε συμμετέχουν σε εταιρίες που έχουν συμβληθεί με το συγκεκριμένο σύστημα είτε λαμβάνουν για πολλά χρόνια χορηγίες από το σύστημα αυτό. Άρα, μόνο αμερόληπτα δεν μπορούν να είναι σε σχέση με την κρίση τους για την Ανταποδοτική Ανακύκλωση. Τονίζεται, ότι μόνο ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου αναγνώρισε φανερά την έλλειψη αμεροληψίας του, καθόσον ζήτησε να προεδρεύσει, για πρώτη φορά μετά από 4 χρόνια, ο Αναπληρωτής Πρόεδρος.

Δηλαδή, πέραν του γεγονότος ότι το συλλογικό όργανο δεν είχε τη νόμιμη απαρτία, στην εν λόγω συνεδρίαση συμμετείχαν και 2 μέλη, για τα οποία είχαν υποβληθεί σχετικά αιτήματα για την εξαίρεσή τους. Ωστόσο, έχει κριθεί νομολογιακά ότι, εάν ο διοικούμενος αμφισβητήσει με συγκεκριμένους ισχυρισμούς την αμεροληψία μέλους συλλογικού οργάνου που έχει αρμοδιότητα να κρίνει την υπόθεσή του και ζητήσει για το λόγο αυτό την εξαίρεση μέλους του, το συλλογικό όργανο ενώπιον του οποίου φέρεται η αμφισβήτηση αυτή, οφείλει, πριν επιληφθεί της υπόθεσης και κατόπιν της αποχώρησης του μέλους για το οποίο έχει υποβληθεί το αίτημα εξαίρεσης, να αποφανθεί αιτιολογημένα επί του ζητήματος απορρίπτοντας ή δεχόμενο την αίτηση εξαίρεσης (ΣτΕ 1409/2018, 1666/2002, 954/2002, 2289/2001, 4579/1998, κ.ά.).

Επειδή η παραβατική συμπεριφορά του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΟΑΝ συνεχίστηκε για περισσότερες από 3 ώρες, παρά τις συνεχείς επισημάνσεις των παρευρισκομένων νομικών συμβούλων, που τυγχάνει να είναι διακεκριμένοι Καθηγητές Πανεπιστημίου στο Διοικητικό Δίκαιο, ο Εκπρόσωπος της Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης κάλεσε την Αστυνομία ώστε να καταγραφεί η παράνομη σύνθεση του συγκεκριμένου συλλογικού οργάνου, όπως και συνέβη.

Ακολούθως, υποβλήθηκε μήνυση, στο οικείο Αστυνομικό Τμήμα, προς τα 5 μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΟΑΝ που συνεδρίαζαν κατά παράνομη σύνθεση και με έλλειψη απαρτίας για το έγκλημα της παράβασης καθήκοντος (άρθρο 259 του ποινικού κώδικα).

Κατόπιν αυτών, τα παρευρισκόμενα μέλη του ΕΟΑΝ αποφάσισαν τη διακοπή της συνεδρίασης του ΕΟΑΝ.

Για ποιο λόγο άραγε τα μέλη του Δημοσίου Οργανισμού ΕΟΑΝ διαπράττουν παράβαση καθήκοντος λίγες ημέρες πριν τις εκλογές;

Για ποιο λόγο άραγε μέλη του Δημοσίου Οργανισμού ΕΟΑΝ δεν ακολουθούν το παράδειγμα του Προέδρου του Οργανισμού και δεν εξαιρούνται αφού έχουν άμεση σχέση με συγκεκριμένο σύστημα ;

Μετά και από όλα αυτά δημιουργούνται σοβαρά ερωτηματικά για το σκοπό που εξυπηρετείται από την επαναλαμβανόμενη παραβίαση των κανόνων διοικητικής διαδικασίας, αλλά και η παραβίαση άρθρων του Ποινικού Κώδικα από το Διοικητικό Συμβούλιο του Εθνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης.

Πάνω από όλα όμως, αυτή η συμπεριφορά του ΕΟΑΝ δημιουργεί πολλαπλά προβλήματα στην προώθηση της ανακύκλωσης στη χώρα μας (που είναι τελευταία στην ανακύκλωση σε όλη την Ευρώπη), στην επίτευξη των εθνικών ποσοτικών στόχων, στη ζωή χιλιάδων ανακυκλωτών που καθημερινά κερδίζουν την αξία του προσφερόμενου ανταποδοτικού κινήτρου αυξάνοντας την αγοραστική τους δύναμη σε μια περίοδο παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, στη λειτουργία των περισσοτέρων από 20 Κοινωνικών Επιχειρήσεων που ασχολούνται με την ανταποδοτική ανακύκλωση, αλλά και στο φιλανθρωπικό έργο Δομών της Εκκλησίας οι οποίες ενισχύουν τις ενέργειές τους από τα έσοδα από το προσφερόμενο ανταποδοτικό αντίτιμο.

Β) O EOAN ΔΙΑΨΕΥΔΕΙ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ

Ο Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) διαψεύδει κατηγορηματικά τις αναφορές του Συλλογικού Συστήματος «Ανταποδοτική Ανακύκλωση» για παραβίαση κανόνων κατά τη λειτουργία του Οργανισμού και του Διοικητικού του Συμβουλίου. 

Ο Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης,  ο οποίος αποτελεί το αρμόδιο όργανο της πολιτείας που εποπτεύει και ελέγχει όλα τα Συλλογικά Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης της χώρας μας για τη λειτουργία τους, κάνει γνωστό ότι όλα τα μέλη του ΔΣ του ΕΟΑΝ ασκούν τα καθήκοντά τους απολύτως αμερόληπτα. 

Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΝΠΙΔ ΕΟΑΝ ουδέποτε συνεδρίασε με πέντε μέλη και χωρίς την απαραίτητη απαρτία, η δε αντικατάσταση του Προέδρου του ΔΣ για την εξέταση της αίτησης εξαίρεσής του αποδεικνύει την τήρηση της διαδικασίας. Ο Πρόεδρος του ΔΣ, κ. Δημήτρης Πολιτόπουλος, ουδέποτε αναγνώρισε καθ’ οιονδήποτε τρόπο την δήθεν «έλλειψη αμεροληψίας» κατά την εξέταση των θεμάτων που αφορούν στο ανωτέρω Συλλογικό Σύστημα. Απείχε δε από το ΔΣ λόγω δηλωθέντος προσωπικού κωλύματος  που είχε κοινοποιήσει προγενέστερα στον Οργανισμό. 

Είναι προφανές ότι το Συλλογικό Σύστημα «Ανταποδοτική Ανακύκλωση» επιλέγει με κάθε μέσο να διακόψει τη συζήτηση για την εξέταση του εξαετούς επιχειρησιακού του σχεδίου το οποίο βρίσκεται υπό κρίση κατά τα δύο τελευταία Διοικητικά Συμβούλια του Οργανισμού. Η προσαρμογή του Συστήματος «Ανταποδοτική Ανακύκλωση» στις θεσμικές απαιτήσεις που πρέπει να εφαρμόσει, βάσει του νόμου 4496/2017 και η επίτευξη των στόχων που του έχουν τεθεί για την ανακύκλωση δεν μεταβάλλονται από οποιουσδήποτε πολιτικούς συσχετισμούς.

Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι το Συλλογικό Σύστημα της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης» οφείλει να εγγυάται για λογαριασμό των συμβεβλημένων παραγωγών του την επίτευξη των στόχων του μέσα από την περιβαλλοντικά ορθή διαχείριση των αποβλήτων συσκευασιών τους, αλλά και την απεικόνιση των απολογιστικών αποτελεσμάτων διασφαλίζοντας τη διαφάνεια στη διαχείριση του κοινωνικού πόρου λόγω της ιδιότητας του και εφ’ όσον εισπράττει χρήματα από τους εν λόγω παραγωγούς. 

Για όλα όσα έχουν διαπραχθεί δε σε βάρος του ΕΟΑΝ και των νόμιμων οργάνων του το τελευταίο διάστημα από το Συλλογικό Σύστημα της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης» με σκοπό την παρεμπόδιση της νόμιμης λειτουργίας του, αλλά και τον εκφοβισμό των μελών του Δ.Σ., ο ΕΟΑΝ επιφυλάσσεται να ασκήσει κάθε νόμιμο μέσο για την προστασία του κύρους του, αλλά και για την διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των οργάνων του επ’ ωφέλεια του κοινωνικού αγαθού της ανακύκλωσης, το οποίο αποτελεί το μοναδικό γνώμονα δράσης και λειτουργίας του, μη υποκύπτοντας σε καμία έκνομη ή αθέμιτη ενέργεια σε βάρος του».

Διαφήμιση