Αρχική Τεχνολογία Το «βραχυκύκλωμα» που καθυστερεί την… ηλεκτροκίνηση

Το «βραχυκύκλωμα» που καθυστερεί την… ηλεκτροκίνηση

0
ηλεκτροκίνηση
Διαφήμιση

Σήμερα πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις επιδοτούν την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων προκειμένου να μειώσουν το υψηλό αρχικό κόστος απόκτησης. Όμως, το αρχικό κόστος απόκτησης ενός ηλεκτροκίνητου μοντέλου στην Ελλάδα παραμένει ακριβό, χωρίς προς το παρόν να έχουν δοθεί κίνητρα για την αγορά τους.

Επίσης, το μεγαλύτερο πρόβλημα σήμερα αποτελεί η έλλειψη χώρων φόρτισης

Το υπ’ αριθμόν 1 πρόβλημα, πέραν της οικονομικής κρίσης, είναι η μη ύπαρξη υποδομής υποστήριξης της ηλεκτροκίνησης σε εθνικό επίπεδο με δίκτυο ταχυφορτιστών. Σήμερα μπορεί να υπάρχουν ελάχιστα σημεία φόρτισης σε κάθε μεγάλη πόλη της Ελλάδας, όμως αυτά σύντομα θα αυξηθούν.

Πρόσφατα, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών παρέδωσε στον ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας) αναλυτική έκθεση για τις ελάχιστες υποδομές που απαιτούνται για τη δημιουργία εθνικού δικτύου σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Στην Ελλάδα οι σταθμοί φόρτισης, οι οποίοι αποτελούν στην πλειονότητά τους ιδιωτικές πρωτοβουλίες, είναι περίπου 70-80. Όμως σύντομα θα δούμε σταθμούς φόρτισης στα περισσότερα πάρκινγκ που θα δίνουν ένα επιπλέον κίνητρο στους κατόχους ηλεκτροκίνητων οχημάτων για να προτιμήσουν. Το ευρύτερο πλάνο ως το 2020 προβλέπει ότι στην Ελλάδα θα υπάρχουν πάνω από 6.000 σημεία φόρτισης. Στόχος που θα υλοποιηθεί άμεσα όταν δοθούν κίνητρα για την απόκτηση ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου.

Ο κάτοχος ενός ηλεκτροκίνητου μοντέλου για να διανύσει 100 χιλιόμετρα, δεν θα δαπανά -πλέον- από 8-12 ευρώ που χρειάζονται σήμερα τα περισσότερα βενζινοκίνητα μοντέλα, αλλά θα δαπανούν μόλις 1-2,5 ευρώ. Με χρόνο φόρτισης του 80% των μπαταριών να έρχεται σε μισή ώρα, δίνει το δικαίωμα στους κατόχους ηλεκτροκίνητων οχημάτων να το χρησιμοποιούν παντού.

Με αυτονομία να βρίσκεται από τα 100-300 πραγματικά χιλιόμετρα ανάλογα με το μοντέλο και την χρήση του, αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία απόκτησης ενός ηλεκτρικού οχήματος.

Ειδικά μετά τις έρευνες που έχουν κάνει ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, που αναφέρει ότι 8 στους 10 οδηγούς καθημερινά διανύουν λιγότερα από 60 χιλιόμετρα, καταλαβαίνουμε ότι η ηλεκτροκίνηση αποτελεί αφορμή για μεγάλη οικονομία, εκτός από την περιβαλλοντολογική συνείδηση που αποτελεί το πρώτο μέλημα.

Από την άλλη το κόστος συντήρησης ενός ηλεκτροκίνητου είναι πολύ χαμηλότερο από αυτό ενός συμβατικού οχήματος, ενώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ένα αυτοκίνητο αποτελείται από 7.500 ανταλλακτικά λιγότερα από αυτά ενός συμβατικού αυτοκινήτου.

 Ο χάρτης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων 

Καταγράφοντας τον χάρτη των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2017, βλέπουμε ότι πωλήθηκαν 331.971 οχήματα εναλλακτικών καυσίμων (ηλεκτρικά-υβριδικά) που ήταν αυξημένα κατά 54,8% σε σύγκριση με το 2016.

Συγκεκριμένα, πωλήθηκαν 115.405 ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 216.566 υβριδικά οχήματα σε όλη την Ε.Ε. Όσον αφορά τα ηλεκτρικά οχήματα, τη μεγαλύτερη αύξηση σημείωσε η Βουλγαρία όπου πωλήθηκαν 68 συνολικά αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ακολούθησαν η Ουγγαρία με 749 οχήματα, η Πολωνία με 439 οχήματα και η Σλοβακία με 209 οχήματα.

Οι μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτου της Ευρώπης σημείωσαν μεγάλη αύξηση. Έτσι, στην Γερμανία υπήρξαν 25.056 πωλήσεις (+119,6%), στην Γαλλία 24.910 οχήματα (+ 14,5%) και στη Μεγάλη Βρετανία με 13.597 οχήματα (+32,5%).

Από την άλλη είναι γνωστό ότι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες υλοποιούν ένα ευρύ πρόγραμμα αναβάθμισης των μονάδων κατασκευής αυτοκινήτων και ανταλλακτικών για να προλάβουν τις εξελίξεις.

Έως τα μέσα του 2017, υπήρχαν 96 εργοστάσια σε τοποθεσίες της Ευρώπης, ενώ το 2016 ήταν 91. Στα καινούρια εργοστάσια κατασκευάζονται κινητήρες, μεταδόσεις και ανταλλακτικά για ηλεκτροκινητήρες, ενώ πολλά εργοστάσια που σήμερα συναρμολογούν συμβατικά οχήματα έχουν προγραμματιστεί τους επόμενους μήνες να κατασκευάζουν ηλεκτρικά οχήματα.

Κατασκευάζονται και οι μπαταρίες ιόντων λιθίου που εξοπλίζουν τα υβριδικά μοντέλα του γερμανικού ομίλου.

Η ηλεκτροκίνηση έχει χτυπήσει την πόρτα των αυτοκινητοβιομηχανιών, αλλά και των αντιπροσωπειών σε όλη την Ευρώπη. Επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας Skoda αναφέρει πως: «σύντομα οι μπαταρίες θα γίνουν ελαφρύτερες και θα κρατούν περισσότερο, ενώ όσον αφορά τη ταχυφόρτιση αυτή θα πραγματοποιείται μέσα σε 20 λεπτά και θα εξασφαλίζεται το 80% της συνολικής ενέργειας των μπαταριών. Σύντομα σε όλες τις μάρκες, αλλά και στην Skoda που εκπροσωπώ θα υπάρξουν πολλά νέα ηλεκτρικά μοντέλα».

Εν κατακλείδι, τα τελευταία δύο χρόνια η ηλεκτροκίνηση μας χτύπησε την πόρτα. Κάποιοι στην Ελλάδα την έχουν ανοίξει παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Μα το σημαντικότερο είναι ότι υπάρχουν αρκετές εκατοντάδες ακόμη που περιμένουν να την ανοίξουν. Απομένουν να δοθούν κίνητρα, τα οποία θα δώσουν ώθηση στις πωλήσεις.

Στο εξωτερικό, η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο, ακολουθώντας ανοδική πορεία. Στην Ελλάδα -ακόμη- βρισκόμαστε σε νηπιακό στάδιο. Τα πρώτα πλάνα για μείωση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας που προορίζονται για ηλεκτρικά αυτοκίνητα δείχνουν και την σπουδαιότητα του εγχειρήματος. Όσο οι έρευνες δίνουν προβάδισμα στην ηλεκτροκίνηση, τόσο τα βήματα θα αυξάνονται και οι κινήσεις των ανθρώπων που κινούν τα νήματα της ηλεκτροκίνησης θα γίνονται πιο γρήγορες.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Διαφήμιση