Αρχική Προστασία - Αναπλάσεις Το Όσλο δείχνει το δρόμο σε όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες

Το Όσλο δείχνει το δρόμο σε όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες

0
oslo
Διαφήμιση

Ο δήμος του Όσλο, (πρωτεύουσα της Νορβηγίας), προχώρησε ακόμα περισσότερο την απόφαση του για πλήρη κατάργηση της κυκλοφορίας οχημάτων στο κέντρο της πόλης, καταργώντας και τις τελευταίες 700 θέσεις πάρκινγκ.

Σύμφωνα με το δήμο, οι θέσεις στάθμευσης, θα αντικατασταθούν από ποδηλατοδρόμους, παρτέρια λουλουδιών, «μικροπάρκα» και παγκάκια, με στόχο τη δημιουργία μιας πρωτεύουσας εντελώς απαλλαγμένης από αυτοκίνητα.

Oslo 3

Το Όσλο ήδη από τη δεκαετία του 1970, είχε προχωρήσει σε μερική απαγόρευση της κυκλοφορίας αυτοκινήτων, επενδύοντας μεγάλα κεφάλαια στην ενίσχυση των συγκοινωνιών κατά τη δεκαετία του 1980. Το 2015,ο δήμος επέβαλε αρχικά πλήρη απαγόρευση κυκλοφορίας αυτοκινήτων στο εμπορικό κέντρο της πόλης, καθώς η πλειονότητα των κατοίκων δεν διέθετε αυτοκίνητα.

Οι διαμαρτυρίες των εμπόρων όμως, που εξέφρασαν φόβους για μείωση της πελατείας τους, οδήγησαν τον δήμο στην υιοθέτηση σταδιακής προσέγγισης, που άρχισε με την κατάργηση θέσεων στάθμευσης. Οι ελάχιστες θέσεις πάρκινγκ που απέμειναν ήταν για την αποκλειστική χρήση ανάπηρων οδηγών ή τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων, με ορισμένους εμπορικούς δρόμους να είναι ανοικτοί για δύο ώρες κάθε πρωί για την τροφοδοσία καταστημάτων.

Οι υπόλοιποι οδηγοί που επισκέπτονται το Όσλο θα πρέπει τώρα να σταθμεύουν σε πάρκινγκ στην περιφέρεια της πρωτεύουσας και να μετακινούνται με συγκοινωνία.

«Πόλεις όπως το Όσλο ήταν χτισμένες για να ευνοούν την οδήγηση εδώ και δεκαετίες. Ήρθε η ώρα να αλλάξουν τα πράγματα», λέει η αντιδήμαρχος της πρωτεύουσας Χάνε Μαρκούζε.

Για να στηρίξει την πρωτοβουλία αυτή, ο δήμος του Όσλο πραγματοποίησε μεγάλες επενδύσεις στις δημόσιες συγκοινωνίες πριμοδοτώντας την ασφάλεια των ποδηλατών. «Η πόλη πρέπει να καταστεί ασφαλής και άνετη για τους ποδηλάτες. Προσθέσαμε νέες γραμμές τραμ και μετρό, ενώ αυξήσαμε τα δρομολόγια και μειώσαμε τις τιμές των εισιτηρίων. Το δίκτυο ποδηλατοδρόμων έγινε πυκνότερο και οι κάτοικοι λαμβάνουν επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων. Το σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων κατέγραψε το 2018 πάνω από τρία εκατομμύρια μετακινήσεις», λέει ο Ρούνε Γκιές, επικεφαλής ποδηλατικών υπηρεσιών του Όσλο.

oslo 2
Η προτεινόμενη ζώνη χωρίς αυτοκίνητα του δήμου

Οι αλλαγές αυτές συνοδεύθηκαν, όπως ήταν φυσικό, από κάποιες αντιδράσεις, κυρίως από κατόχους οχημάτων και καταστηματάρχες. Οι ανησυχίες των εμπόρων για ερήμωση του κέντρου διαψεύσθηκαν όμως καθώς οι δρόμοι που πεζοδρομήθηκαν, γέμισαν κόσμο και έγιναν από τους πλέον δημοφιλείς της πόλης.

Ωστόσο, το περασμένο φθινόπωρο, η κατάργηση εκατοντάδων θέσεων στάθμευσης οδήγησε σε αύξηση της τάξης του 10% στον αριθμό των πεζών στο κέντρο σε σχέση με το 2014. Το παράδειγμα του Όσλο ακολουθούν και άλλες πόλεις, όπως η Μαδρίτη, η οποία περιορίζει πλέον την πρόσβαση αυτοκινήτων στο κέντρο.

Να υπενθυμίσουμε πως το Όσλο έχει απαγορεύσει ολοκληρωτικά την κυκλοφορία diesel οχημάτων στους δρόμους του κέντρου της πόλης. Και έως το 2030 η νορβηγική κυβέρνηση έχει βάλει στόχο να είναι «carbon neutral» δηλαδή να έχει ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα. Σύμφωνα με την κυβέρνηση μέχρι το 2020 το Όσλο θα έχει μειώσει στο μισό, σε σχέση με το 1990, τις εκπομπές των αερίων που θεωρούνται υπεύθυνα για το «φαινόμενο του θερμοκηπίου».

Με άλλα λόγια, ένα παράδειγμα προς μίμηση για όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες!

oslo 1

Πηγές: Καθημερινή, REUTERS

Διαφήμιση