Αρχική Ενέργεια Economist: Η ΔΕΗ και οι εξελίξεις στον τομέα της Ενέργειας

Economist: Η ΔΕΗ και οι εξελίξεις στον τομέα της Ενέργειας

0
Παναγιωτάκης 

Τις εξελίξεις στον τομέα της Ενέργειας και το ρόλο της ΔΕΗ την επόμενη μέρα αποτύπωσε ο πρόεδρος και διευθ. σύμβουλος της επιχείρησης Εμμανουήλ Μ. Παναγιωτάκης μιλώντας σήμερα στο Συνέδριο του ECONOMIST: «A Compass for Europe – A Fair Wind for Greece».

Όπως είπε:  «Η έξοδος της Ελλάδας από τα μνημόνια βρίσκει τόσο το ρυθμιστικό πλαίσιο όσο και την αγορά, αλλά και τη ΔΕΗ, σε μεταβατικό στάδιο. Τα μνημόνια, τα τρία τελευταία χρόνια, ενεργοποίησαν εξελίξεις, συχνά με επώδυνο τρόπο. Χρειάζεται να διανυθεί ακόμη αρκετός δρόμος για την ολοκλήρωση των αλλαγών με θετικό πρόσημο για την ανάπτυξη, την οικονομία και την κοινωνία».

Αναφερόμενος στα καίρια ζητήματα, τόνισε:

Α) Για το ενεργειακό, ο κ Παναγιωτάκης εκτίμησε  ότι η Ελλάδα μετά το 2030-2035 διαθέτει όλα τα εχέγγυα για να απολαμβάνει ενεργειακή ασφάλεια, με ελεγχόμενο κόστος και πολύ καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ευθυγραμμιζόμενη επακριβώς με τις ευρωπαϊκές πολιτικές για την κλιματική αλλαγή.

Προϋποθέσεις γι’ αυτό είναι η πλήρης αξιοποίηση των ΑΠΕ, και ιδιαίτερα της ηλιακής ενέργειας σε συνδυασμό με την αποθήκευση, και η εφαρμογή δραστικών πολιτικών για την εξοικονόμηση και την αύξηση της ενεργειακής αποδοτικότητας.

Οι κλιματικές συνθήκες και το χαμηλό σημερινό επίπεδο ενεργειακής αποδοτικότητας αποτελούν την αντικειμενική βάση για την επίτευξη των στόχων. Κρίσιμο ωστόσο είναι το μεσοδιάστημα- τα επόμενα 15 περίπου χρόνια- και ειδικότερα η ασφάλεια εφοδιασμού και ο έλεγχος του κόστους. Ηδη τα μηνύματα είναι ανησυχητικά.

Η άνοδος των διεθνών τιμών πετρελαίου και συνεπακόλουθα του αερίου, σε συνδυασμό με την αλματώδη άνοδο της τιμής των πιστοποιητικών CO2, αυξάνουν σημαντικά το κόστος παραγωγής και πιέζουν ασφυκτικά για άνοδο των τιμών.

Δυστυχώς, επαληθεύονται με οδυνηρό τρόπο οι ανησυχίες που είχαμε διατυπώσει για την εξαίρεση της Ελλάδας από τη χορήγηση δωρεάν πιστοποιητικών CO 2 – θέμα για το οποίο η ΔΕΗ κατέβαλε μεγάλη προσπάθεια.

Καταγράφεται ως ιδιαίτερα θετικό γεγονός η θέση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού για τη σημασία της λιγνιτικής παραγωγής στην Ελλάδα, στην από 17.04.2018 Απόφασή της. Εν τούτοις η θέση αυτή, όπως και η ανάλογη που διατυπώνεται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης της Ελλάδας που κατέθεσε η ελληνική Κυβέρνηση, πρέπει με συγκεκριμένα μέτρα να αποκτήσει πρακτικό αντίκρισμα.

Το ενεργειακό κόστος είναι ζωτικής σημασίας για την ελληνική οικονομία, κυρίως για τη βιομηχανία. Σύμφωνα με μελέτες, η αύξηση της ανταγωνιστικότητας έως το 2014, συνεπεία της μείωσης του εργατικού κόστους με τις γνωστές επώδυνες πολιτικές, αντισταθμίστηκε από την αύξηση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας την ίδια περίοδο.

Η συμμετοχή της ελληνικής μεταποιητικής βιομηχανίας στο ΑΕΠ ανέρχεται σήμερα στο 9%, έναντι 15% στην Ευρώπη. Έχει τεθεί στόχος να φθάσουμε στο 12% τα επόμενα 3-5 χρόνια. Αυτό είναι εξαιρετικά αμφίβολο με αύξηση του ενεργειακού κόστους.

Υπάρχει ακόμη και μία άλλη, κρίσιμη διάσταση. Στόχος πανευρωπαϊκός είναι η αύξηση της συμμετοχής του ηλεκτρισμού στο ενεργειακό μίγμα (Electrification). Με αύξηση του κόστους, αυτός ο στόχος για την Ελλάδα απομακρύνεται.

Γενικά, το ζήτημα που τίθεται για την κρίσιμη μεταβατική 15ετία είναι το μίγμα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας βάσεως. Η βεβιασμένη αντικατάσταση της λιγνιτικής παραγωγής από φυσικό αέριο θα αυξήσει το κόστος λόγω των κοστοβόρων υποδομών που απαιτούνται αλλά και των κεφαλαίων για την κατασκευή νέων μονάδων.

Πρέπει ακόμη να προσμετρηθούν τα θέματα της ασφάλειας εφοδιασμού, της έκθεσης της χώρας στις διακυμάνσεις των διεθνών τιμών και του εμπορικού ισοζυγίου.

Συνάγεται, σύμφωνα και με τις θέσεις της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού και της ελληνικής Κυβέρνησης που προαναφέρθηκαν, ότι επιβάλλεται η στήριξη της λιγνιτικής παραγωγής για τη βέλτιστη αξιοποίηση των υφιστάμενων μονάδων, των ήδη επενδεδυμένων κεφαλαίων.

Β) Για την απελευθέρωση της αγοράς

«Στη χονδρική αγορά πρόκειται να θεσπισθεί επί τέλους το Target Model, που θα αντικαταστήσει το ξεπερασμένο και με παθογένειες σημερινό μοντέλο. Με τη νέα πραγματικότητα η ΔΕΗ δεν θα είναι πια -μετά την αποεπένδυση -δεσπόζων παίχτης. Το μερίδιό της στη χονδρική θα συρρικνωθεί περίπου στο 40%. Παράλληλα θα υπάρχουν και άλλοι, μεγάλοι παραγωγοί.

Σε ό,τι αφορά στη λιανική αγορά, τα αποτελέσματα από τα μέχρι σήμερα μέτρα, τα ΝΟΜΕ, κάθε άλλο παρά ικανοποιητικά είναι. Το μερίδιο της ΔΕΗ σε όρους προϊόντος έχει περιοριστεί στο 82%, αλλά σε όρους πελατείας είναι πάνω από 95%.

Η λιανική αγορά χρειάζεται ριζική επανεξέταση, με αντικειμενικότητα και χωρίς τη σκιά της δημοσιονομικής προσαρμογής. Σήμερα, , μόνο το 50% είναι στην αγορά.

Το υπόλοιπο -και κατ’ εξοχήν ζημιογόνο- βρίσκεται εκτός αγοράς, προσκολλημένο στη ΔΕΗ. Επί πλέον, είναι ασυμβίβαστο με τους όρους της αγοράς και πρέπει να τερματιστεί η ανάθεση στη ΔΕΗ από την Πολιτεία υλοποίησης πολιτικών δικής της ευθύνης

Καταλήγοντας ο κ Μανώλης Παναγιωτάκης τόνισε:Στη νέα εποχή που μεταβαίνει η χώρα μας, η ΔΕΗ εισέρχεται με εκκρεμότητες μεν, αλλά προετοιμασμένη να αντιμετωπίσει τις μεγάλες προκλήσεις με επιτυχία. Βασικός της εξοπλισμός και γνώμονας δράσης θα είναι το Στρατηγικό και Επιχειρησιακό της Πρόγραμμα, που έχει ολοκληρωθεί..

Η ΔΕΗ, ως Ομιλος επιχειρήσεων με διεθνή παρουσία, επεκτείνεται σε άλλες αγορές και  υπηρεσίες. Εισέρχεται δυναμικά στο φυσικό αέριο και στις ενεργειακές υπηρεσίες, στοχεύοντας να καταστεί ηγέτης στην αγορά των Βαλκανίων.

Σε ό,τι αφορά στον ενεργειακό της στόλο, η στροφή στις ανανεώσιμες πηγές θα είναι ριζική. Το Στρατηγικό μας Σχέδιο προβλέπει ότι την επόμενη δεκαετία πρέπει να 15πλασιάσουμε την ισχύ μας στις ΑΠΕ.

Θα είναι η νέα ατμομηχανή ανάπτυξης της ΔΕΗ, όπως τις προηγούμενες δεκαετίες η ατμομηχανή ήταν οι θερμικοί και υδροηλεκτρικοί σταθμοί παραγωγής, τα δίκτυα μεταφοράς και διανομής, που εξασφάλισαν φθηνή και αξιόπιστη ηλεκτρική ενέργεια και στο πιο απομακρυσμένο σημείο της χώρας.

Όραμά μας, μια αποδοτική, ανταγωνιστική και έντονα εξωστρεφής επιχείρηση, με επενδύσεις στην καινοτομία, με στρατηγικές συνέργειες εντός και εκτός συνόρων, με δυναμική διείσδυση σε νέες αγορές»

Διαφήμιση

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here