Αρχική Καταστροφές Το 60% των ναυτικών ατυχημάτων με ρύπανση οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα

Το 60% των ναυτικών ατυχημάτων με ρύπανση οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα

0
ρύπανση
Διαφήμιση

Πάνω από το 60% των ναυτικών ατυχημάτων οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα και περίπου 30% σε αστοχία υλικού ή εξοπλισμού που σχετίζεται με τη σωστή συντήρηση και χρήση.

Τα παραπάνω τόνισε  ο Γιώργος Ρεμούνδος προϊστάμενος Τμήματος Πρόληψης Ρύπανσης & Φορτίων Υ.ΝΑ.Ν.Π κατά την ομιλία του στην εκδήλωση του ΤΕΕ με θέμα «Μέτρα πρόληψης της ρύπανσης του θαλασσίου περιβάλλοντος από πετρέλαιο σε περιαστικές περιοχές».

Ο κ. Ρεμούνδος σημείωσε ότι περιστατικά πετρελαϊκής ρύπανσης με απορρίψεις ποσοτήτων μικρότερες των 7 τόνων είναι συχνές και καλύπτουν το 84% των περιπτώσεων, ενώ ανάλογες απορρίψεις πετρελαιοειδών συμβαίνουν σε ποσοστό 14% από ναυτικά ατυχήματα και από λειτουργικά αίτια σε ποσοστό 58%.

Εστιάζοντας στο πρόσφατο περιστατικό ρύπανσης του Σαρωνικού από το πλοίο «Αγίας Ζώνης 2», με ποσότητα που έπεσε τη θάλασσα άνω των 700 τόνων πετρελαιοειδών ο κ Ρεμούνδος είπε ότι «αυτό κατατάσσεται στις σπάνιες περιπτώσεις», ενώ πρόσθεσε ότι «το συγκεκριμένο πλοίο που βυθίστηκε στον Σαρωνικό και πρόσφατα ανελκύστηκε παρά την μεγάλη ηλικία του ήταν διπλού κύτους και πλήρως συμμορφωμένο με την πρόσφατη Οδηγία της ΕΕ».

Ο κ. Ρεμούνδος αναφέρθηκε στις μεγάλες περιβαλλοντικές καταστροφές (Prestige, Exxon Valdez), που «πλέον συμβαίνουν σπάνια και έχουν μειωθεί σχεδόν στο στο 1/3 σε σχέση με δεκαετία ’80» σημειώνοντας ότι αυτά τα περιστατικά «ιστορικά έχουν οδηγήσει στην εισαγωγή νέων κανονισμών».

Ο ομιλητής έκανε εκτενή αναφορά στη ελληνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία  και τις διεθνείς συμβάσεις,  με αναλυτική παρουσίαση της σύμβασης MARPOL που διέπουν την πρόληψη ρύπανσης από πλοία.

Ο κ. Ρεμούνδος είπε ότι από πλοία έχουμε λειτουργικές ρυπάνσεις, όπως από λειτουργίες ρουτίνας (φόρτωση, πετρέλευση, κ.α.), παράνομες μικρού όγκου απορρίψεις (συνήθως μίγματα πετρελαίου – νερού) και από καυσαέρια, σκουπίδια, λύματα κτλ.

Ο ίδιος σημείωσε ότι οι βασικές κατηγορίες ρύπανσης από πλοία, για τις οποίες υπάρχει αυστηρό θεσμικό πλαίσιο κανόνων και μέτρων ελέγχου και πρόληψης είναι οι εξής:

  • Πετρέλαιο και Πετρελαιοειδή μίγματα και κατάλοιπα.
  • Επιβλαβείς υγρές ουσίες χύδην.
  • Επικίνδυνα συσκευασμένα φορτία.
  • Λύματα και αποχετευτικά ύδατα.
  • Απόβλητα/σκουπίδια.
  • Αέριοι ρυπαντές (SOx, NOx, VOCs, GHGs).
  • Θαλάσσιο  έρμα.
  • Συστήματα υφαλοχρωματισμού.
  • Ανακύκλωση πλοίων.

Ο Καθηγητής ΕΜΠ Φανούριος Ζαννίκος μίλησε αναλυτικά για την ταυτοποίηση των πετρελαιοκηλίδων για τον εντοπισμό της προέλευσής τους.

Αφού παρουσίασε το ρόλο και το έργο του Εργαστηρίου Τεχνολογίας Καυσίμων και Λιπαντικών του ΕΜΠ, τόνισε ότι η θαλάσσια ρύπανση από υδρογονάνθρακες (σε μέγεθος τόνων) γενικά σε παγκόσμιο επίπεδο οφείλεται κατά το ήμισυ σε φυσικά αίτια, ενώ το άλλο μισό συγκεντρωτικά σε ρύπανση από εξορυκτικές δραστηριότητες, σε μεταφορά και κατανάλωση πετρελαίου.

Από τα συμβάντα ρύπανσης από τα πετρελαιοειδή των πλοίων σε ατυχήματα οφείλεται το 10% των συμβάντων και σε δραστηριότητες πάνω στα σκάφη το 35%.

Πέρα από τα ατυχήματα, οι δραστηριότητες πλοίων που ρυπαίνουν είναι τα Ελαιώδη Κατάλοιπα (Sludge-Slops) από Καύσιμα – Λιπαντικά πλοίων, οι Σεντίνες (bilge water from machinery spaces) και το Έρμα (oily ballast water) για τα οποία υπάρχουν υποχρεώσεις και τεχνολογίες περιορισμού των επιπτώσεων ώστε να αποβάλλεται από τα πλοία στη θάλασσα το κατά το δυνατόν πιο καθαρό νερό.

Διαφήμιση