Αρχική Περιβάλλον Οικολογικό Δίκτυο: Βουλιάζει στο πετρέλαιο η κυβερνητική πολιτική!

Οικολογικό Δίκτυο: Βουλιάζει στο πετρέλαιο η κυβερνητική πολιτική!

0
Διαφήμιση

Το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιο ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ II, με το πετρέλαιο να καταστρέφει τον Σαρωνικό και τις ακτές της Αττικής, ανέδειξε με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο τις διαχρονικές ευθύνες ελληνικών κυβερνήσεων και αρχών. Απέδειξε πως δεν υπάρχει σχέδιο για την προστασία της θάλασσας από περιστατικά ρύπανσης ακόμη και σε καλές καιρικές συνθήκες αλλά και την ανοχή των εκάστοτε κυβερνώντων απέναντι στην ασυδοσία των εφοπλιστών.

 

Συγκεκριμένες ευθύνες, όμως, υπάρχουν για το συγκεκριμένο περιστατικό, ποινικές και πολιτικές, που αποκαλύπτουν περίτρανα τη διάλυση που υπάρχει στις σχετικές υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας αλλά και την αδιαφορία της πολιτικής του ηγεσίας:

  • Γιατί επί τέσσερις ώρες το απόγευμα της Κυριακής δεν εκδηλώθηκε η παραμικρή αντίδραση;
  • Γιατί δεν υπήρξε φροντίδα να στηθούν άμεσα τα φράγματα πριν εξαπλωθεί η ρύπανση;
  • Το υπουργείο έστειλε, έστω και με καθυστέρηση, δυο απορρυπαντικά σκάφη. Υπάρχουν άλλα ή όχι; Αν υπάρχουν, γιατί δεν αξιοποιήθηκαν;
  • Ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας, γιατί δεν κλήθηκε να διακόψει την επίσκεψή του στο Λονδίνο και να έρθει να συντονίσει τις επιχειρήσεις;

Γιατί το ΚΕΕΛΠΝΟ, μόλις 5 μέρες μετά το ναυάγιο, εξέδωσε ανακοίνωση ότι απαγορεύεται το κολύμπι στις δυτικές ακτές της Αττικής, ενώ ο κ. Κουρουμπλής το προηγούμενο διήμερο ισχυριζόταν ότι δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα;

Είναι προφανές ότι οι αρμόδιες αρχές δεν ανταποκρίθηκαν στην ευθύνη τους να μη διαχυθεί το πετρέλαιο. Ακόμη και σήμερα δεν μπορεί να εγγυηθεί την εφαρμογή του νόμου, την ισονομία και την προστασία της θάλασσας και των ακτών.

Η ιδιαίτερα καθυστερημένη -5 μέρες μετά το ναυάγιο- σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, έδειξε την παραδοχή της κυβέρνησης για τις δικές της ευθύνες. Κυρίως του υπουργείου Ναυτιλίας για την παράταση κάθε μήνα του πιστοποιητικού αξιοπλοΐας ενός τόσο κακοσυντηρημένου, παλιού κι επικίνδυνου πλοίου.

Με τέτοιες συνθήκες, ήταν θέμα χρόνου να συμβεί ένα ατύχημα στη συγκεκριμένη περιοχή, που είναι μία από τις πιο πολυσύχναστες της Μεσογείου, όπου καθημερινά κινούνται δεκάδες εμπορικά πλοία, ενώ ταυτόχρονα στον Σαρωνικό υπάρχουν παραλίες για κολύμβηση.

Ωστόσο ο πρωθυπουργός απέφυγε να ζητήσει την παραίτηση των αρμοδίων, πολιτικών και υπηρεσιακών, τους οποίους ουσιαστικά συγκάλυψε. Γιατί άραγε; Εκτός κι αν οι εξελίξεις οδηγήσουν σε ανασχηματισμό, αλλά τότε θα βαρύνει τον πρωθυπουργό η καθυστερημένη αντίδραση.

Το ναυάγιο προκαλώντας κολοσσιαίο οικολογικό πρόβλημα, έρχεται να προστεθεί στην αλυσίδα προηγούμενων, που δείχνουν ότι η κυβέρνηση έχει πολύ χαμηλά στην ατζέντα της την πολιτική για το περιβάλλον. Η επιμονή της, κόντρα και στις ευρωπαϊκές οδηγίες, να προχωρήσει σε πολιτική εξορύξεων, είτε λιγνίτη στο υπέδαφος με την «Πτολεμαΐδα 5», είτε υποθαλάσσια, παρά το φιάσκο στο «οικόπεδο 11» της κυπριακής ΑΟΖ, εγκυμονούν και νέους κινδύνους για τη δημόσια Υγεία, τον τουρισμό και το περιβάλλον. 

Οι επιπτώσεις από ένα μεγαλύτερο ατύχημα ή διαρροή από τις εξορύξεις υδρογονανθράκων, που προγραμματίζουν για το Ιόνιο και την Κρήτη, θα είναι καταστροφικές και για τη φύση και για την οικονομία.

Κι όλα αυτά, όταν ουσιαστικά οδηγείται σε αποδοχή των εκβιασμών των επενδυτών της «Eldorado Gold», που καταστρέφει ανεπανόρθωτα το σπάνιο φυσικό κάλλος της Χαλκιδικής, αλλά και όταν προχωρά στην ολοκλήρωση του ξεπουλήματος του «Ελληνικού», παρά την έντονη αντίδραση του Δασαρχείου και των αρχαιολόγων, που επικαλούνται σοβαρά περιβαλλοντικά και αρχαιολογικά ζητήματα.

Για τους πολίτες που μετέχουμε στο Οικολογικό Δίκτυο, είναι προφανές ότι χρειάζεται η αντίσταση πολιτών και κινημάτων, στην κατεύθυνση της διαμόρφωσης μιας πολιτικής, που να θέτει σε πρώτη προτεραιότητα  τον άνθρωπο και τη φύση. Αλλά και για την προστασία της νομιμότητας και της ισονομίας.

Διαφήμιση