Αρχική Τουρισμός Οι έξι φυλές των τουριστών αλλάζουν όσα γνωρίζαμε για τον τουρισμό

Οι έξι φυλές των τουριστών αλλάζουν όσα γνωρίζαμε για τον τουρισμό

0

Μέχρι το 2030 περισσότερα από 1,8 δισ. άτομα, θα ταξιδεύουμε διεθνώς κάθε χρόνο και το τι θα μας κινητοποιεί και πώς θα συμπεριφερόμαστε θα είναι ριζικά διαφορετικό από το τι ισχύει σήμερα. Την ίδια ώρα η αυξανόμενη ζήτηση για εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως ο οικοτουρισμός, κάνει τις χώρες όπως η Ελλάδα πιο δημοφιλείς ως προορισμούς.

Η ουσία είναι ότι μέχρι το τέλος της επόμενης δεκαετίας κάποιοι ταξιδιώτες θα αγοράζουν και θα καταναλώνουν ταξιδιωτικές εμπειρίες σχεδόν αποκλειστικά βάσει της ικανότητας να μπορούν να μοιράζονται αυτές τις εμπειρίες ή του πόσο «κεφάλαιο» θα μπορούν να παραγάγουν στα κοινωνικά δίκτυα.

Κάτι που μπορεί να αποβεί προς όφελος των τουριστικών προορισμών και φυσικά των επαγγελματιών του κλάδου (σ.σ.: έρευνα της Amadeus, την οποία επιμελήθηκε η The Future Foundation).

Άλλωστε, όπως λέει και ο Nick Chiarelli, διευθυντής της Future Foundation, σχολίασε: «Στα επόμενα 15 χρόνια η επιθυμία να μοιραζόμαστε τις ταξιδιωτικές μας εμπειρίες θα είναι μεγάλη, με αποτέλεσμα να αυξηθεί η επίδραση που προκαλείται στις αγοραστικές τάσεις όταν μοιραζόμαστε στιγμιότυπα από τις διακοπές μας.

Καθώς οι καταναλωτές στις αναπτυσσόμενες αγορές προσεγγίζουν μια μετα-υλιστική εποχή αναμένουμε να υπάρχει μια πολύ μεγαλύτερη εστίαση, πρωταρχικά στην εμπειρία, και έπειτα στην ηθική, τόσο σε περιβαλλοντικό, όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, που θα επηρεάσει σημαντικά τις ταξιδιωτικές επιλογές και τις συμπεριφορές των ατόμων».

Αυτές είναι οι νέες… φυλές

Σύμφωνα με την έρευνα της Amadeus, την οποία επιμελήθηκε η The Future Foundation, εταιρεία συμβουλευτικής παγκόσμιων καταναλωτικών τάσεων, προκύπτουν τα εξής ενδιαφέροντα αποτελέσματα για τις ταξιδιωτικές προσωπικότητες και τις κατηγορίες που αναμένεται να προκύψουν στην ταξιδιωτική βιομηχανία και θα κυριαρχήσουν τα επόμενα 15 χρόνια.

Οι Social Capital Seekers θα σχεδιάσουν τις διακοπές τους έχοντας στο μυαλό τους σχεδόν αποκλειστικά τα online κοινά, βασιζόμενοι σημαντικά σε κριτικές και προτάσεις από άλλους για να προχωρήσουν στην τελική τους απόφαση. Μια ολόκληρη νέα αγορά μπορεί να ανοιχτεί βάσει “Klout – boosting breaks”, γεμάτη από feed – friendly στιγμές.

Οι Cultural Purists θα αντιμετωπίσουν τον σχεδιασμό των διακοπών τους ως μια ευκαιρία να εμβαθύνουν σε μια ξένη, ακόμη και «άβολη», κουλτούρα, όπου η απόλαυση των διακοπών εξαρτάται από την αυθεντικότητα της εμπειρίας.

Οι Ethical Travellers θα σχεδιάσουν το ταξίδι τους βάσει ηθικών κριτηρίων, όπως για παράδειγμα τη μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος ή τη βελτίωση της ζωής των άλλων. Συχνά θα αυτοσχεδιάσουν και θα προσθέσουν κάποια στοιχεία εθελοντισμού και ανάπτυξης των κοινοτήτων ή δραστηριότητες οικολογικής βιωσιμότητας στις διακοπές τους.

Οι Simplicity Searchers θα προτιμήσουν συλλογικές προσφορές θέλοντας να αποφύγουν να διαχειριστούν πολλές λεπτομέρειες του ταξιδιού οι ίδιοι. Οι διακοπές από αυτή τη φυλή αντιμετωπίζονται σαν μια σπάνια στιγμή, κατά την οποία πρέπει να κακομάθουν τον εαυτό τους με την απόλαυση και την ασφάλεια του ταξιδιού.

Οι Obligation Meeters καθοδηγούνται από έναν συγκεκριμένο σκοπό για το ταξίδι τους, είτε αυτός είναι επαγγελματικός είτε αναψυχής, και κατά συνέπεια έχουν περιορισμούς σε χρόνο και χρήματα. Θα αναζητήσουν πρωτίστως έξυπνες τεχνολογίες αλγορίθμων που θα είναι σε θέση να απομακρύνουν την ταλαιπωρία των ταξιδιών.

Οι Reward Hunters ενδιαφέρονται μόνο για ταξίδια ανταμοιβής. Οι ταξιδιώτες σε αυτή τη “φυλή” λαχταρούν κάτι που αντιπροσωπεύει μια εξαιρετική ανταμοιβή ή μια ανώτερης ποιότητας ταξιδιωτική εμπειρία, ως αποτέλεσμα της σκληρής επένδυσης χρόνου και ενέργειας στην εργασιακή τους ζωή.

Ψηφίζοντας τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού

Την ίδια ώρα ο οικοτουρισμός αναδεικνύεται ως μια από τις ταχέως αναπτυσσόμενες μορφές τουρισμούς. Άλλωστε όπως αναφέρεται σε έρευνα του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, η προστασία του περιβάλλοντος από τις οικολογικές ζημιές δεν αποτελεί σπατάλη, αλλά μία επένδυση που αποδίδει τεράστια οικονομικά οφέλη στις χώρες που φιλοξενούν τους απειλούμενους βιοτόπους.

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα οι προστατευόμενες περιοχές του πλανήτη δέχονται 8 δισεκατομμύρια επισκέψεις ετησίως, 80% εκ των οποίων στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.

Ο αριθμός των 8 δισεκατομμυρίων επισκέψεων παγκοσμίως φαίνεται ιλιγγιώδης, μιας και είναι υψηλότερος από τον συνολικό πληθυσμό του πλανήτη, όμως στην πραγματικότητα ίσως να αποτελεί μία συντηρητική εκτίμηση.

Μόνο στις ΗΠΑ ο οικοτουρισμός παράγει περίπου 600 δισ. δολ. ετησίως. Τα νούμερα αυτά αποτελούν το καλύτερο επιχείρημα για την αντίκρουση των προθέσεων οικονομικής εκμετάλλευσης προστατευόμενων περιοχών μέσω υλοτομίας, εξόρυξης ή γεώτρησης.

Πάντως ο Ρόμπιν Ναϊντού, μέλος της ερευνητικής ομάδας και της περιβαλλοντικής οργάνωσης WWF έχει δηλώσει: «Τα 600 δισ. δολ. ετησίως αποτελούν πιθανώς μία αρκετά χαμηλή εκτίμηση της πραγματικής αξίας που παράγει ο τουρισμός σε προστατευόμενες περιοχές στις Ηνωμένες Πολιτείες, ωστόσο παραμένει εξαιρετικά μεγαλύτερη από τα 10 δισεκατομμύρια που δαπανώνται ετησίως για την προστασία και διαχείριση των περιοχών αυτών».

Τι λένε οι τουρίστες

Ποσοστό 96% των αναγνωστών του “Condé Nast Traveler” ανέφεραν πως τα ξενοδοχεία και τα θέρετρα θα πρέπει να είναι υπεύθυνα για την προστασία του περιβάλλοντος.

Το 74,5% δηλώνει πως οι περιβαλλοντικές πολιτικές ενός ξενοδοχείου μπορεί να επηρεάσουν την απόφασή τους να παραμείνουν εκεί.

Το 2005 σχετική ανάλυση έδειξε ότι περισσότερα από τα δύο τρίτα των ταξιδιωτών από τις ΗΠΑ και την Αυστραλία και το 90% των τουριστών του Ηνωμένου Βασιλείου θεωρούν ότι στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του ξενοδοχείου θα πρέπει να είναι και η προστασία του περιβάλλοντος και η υποστήριξη των τοπικών κοινωνιών.

Το 46% των Γερμανών αναφέρει πως είναι προστιθέμενη αξία να διαμένει σε ένα φιλικό προς το περιβάλλον κατάλυμα.

Το 80% των Ολλανδών αναζητά πληροφορίες σχετικά με ηθικά ζητήματα.

Πού πρέπει να εστιάσει η “βιομηχανία” της φιλοξενίας

Η βιομηχανία της φιλοξενίας, για να καλύψει τις ανάγκες των τουριστών, θα πρέπει, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, να εστιάσει στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, στην παροχή κινήτρων για την ανασυγκρότηση των μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς και στην προώθηση των αυθεντικών αναμνηστικών.

Τα ξενοδοχεία θα πρέπει να αποκτήσουν τίτλους που προωθούν το φιλικό προς το περιβάλλον προφίλ τους με το να υπάρχει οικολογική σήμανση. Επίσης θα πρέπει να υπάρχει συνεργασία με τον δημόσιο τομέα προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τα ξενοδοχεία διατηρούν τα υψηλά πρότυπα που έχουν οριστεί για τους ταξιδιώτες τους.

 

Πηγή: Αυγή

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here