Αρχική Ειδήσεις Το πάτημα στα πεντάλ του ποδηλάτου

Το πάτημα στα πεντάλ του ποδηλάτου

0
Διαφήμιση

Συνεχίζοντας την παρουσίαση χρηστικών συμβουλών και οδηγιών για την ποδηλασία, με το άρθρο αυτό περνάμε στο κεφάλαιο «πεντάλ».

Η πίεση που ασκεί το πόδι πατώντας τα προκαλεί την κίνηση προς τα εμπρός. Δυστυχώς, ωστόσο, η φάση κατά την οποία ο μηρός κινείται προς τα κάτω και αποδίδει τη μεγαλύτερη κίνηση, δεν είναι παρά τα 2/5 μιας ολόκληρης περιστροφής.

Όταν το πεντάλ, μετά από αυτή τη φάση, βρεθεί στο κάτω «νεκρό» σημείο, θα πρέπει να ξαναγυρίσει επάνω. Αυτό γίνεται αυτόματα από το άλλο πεντάλ, το οποίο ταυτόχρονα πιέζει προς τα κάτω.

Η κίνηση αυτή, όμως, είναι σχηματικά «τετράγωνη» και γι’ αυτό θα πρέπει να προσπαθήσετε να την κάνετε με το πέλμα σας «στρογγυλή».

Όλη η διαδικασία χωρίζεται σε τέσσερις φάσεις:

1. Η επάνω κρίσιμη φάση

Στη φάση αυτή πρέπει να ασκηθεί μια ώθηση προς τα εμπρός στο πεντάλ που βρίσκεται σε οριζόντια θέση.

2. Η φάση της πίεσης (μεγαλύτερη μεταφορά δύναμης)

Στη φάση αυτή ο μηρός κινείται προς τα κάτω, ενώ ξεδιπλώνεται η ποδοκνημική άρθρωση. Εδώ εφαρμόζεται η μεγαλύτερη μυική δύναμη.

3. Η κάτω κρίσιμη φάση

Η μετάβαση από τη φάση της πίεσης (το πεντάλ) στη φάση της έλξης (του πεντάλ) πετυχαίνεται μόνο με έκταση του άκρου του ποδιού, όπου η μύτη του στρέφεται προς τα κάτω και λειτουργεί περίπου σαν …γάντζος. Η κίνηση αυτή είναι πολύ σημαντική και πρέπει να την προσέξουν ιδιαίτερα όσοι ξεκινούν να ασχολούνται τώρα με την ποδηλασία.

4. Η φάση της έλξης (μικρότερη μεταφορά δύναμης)

Το πόδι δεν ανέρχεται «παθητικά», αλλά συνεχίζοντας να ασκεί πίεση τραβά το πεντάλ προς τα πάνω. Έτσι υποβοηθείται και πετυχαίνεται η κίνηση που γίνεται με το άλλο πόδι προς τα κάτω στη φάση της πίεσης.

Γλουτιαίοι, τετρακέφαλοι, γαστροκνήμιοι, δικέφαλοι

Ο ρυθμικός και κυκλικός τρόπος κίνησης είναι εύκολος όταν η ταχύτητα είναι μικρή. Αντίθετα όταν οι κινήσεις γίνονται γρήγορα, τότε παρατηρούνται δυσκολίες. Δημιουργείται μεγάλη ένταση στις αρθρώσεις. Με την κατάλληλη προπόνηση, όμως, η ρυθμικότητα των ασκήσεων μπορεί να διατηρηθεί ακόμα και στις μεγάλες ταχύτητες.

Ο ποδηλάτης μαθαίνει με την προπόνηση να επιστρατεύει τους κατάλληλους μυς τη δεδομένη στιγμή και έτσι παρατηρείται μια αρμονική αλληλουχία των διαφόρων φάσεων με αποτέλεσμα την οικονομία ενέργειας κατά την ποδηλασία.

Σχηματικά, αν το δεξί πόδι πιέζει το πεντάλ προς τα κάτω ενεργοποιούνται διαδοχικά ο μεγάλος γλουτιαίος μυς, ο τετρακέφαλος μηριαίος μυς, και στην φάση όπου ξεδιπλώνεται η ποδοκνημική άρθρωση ενεργούν μαζί ο τετρακέφαλος μηριαίος μυς και ο γαστροκνήμιος μυς.

Αντίστοιχα, καθώς το αριστερό πόδι τραβά το άλλο πεντάλ προς τα πάνω, ενεργοποιείται ο δικέφαλος μηριαίος μυς.

Έχουμε δηλαδή μία συγχρονισμένη ενεργοποίηση και πολύ καλή άσκηση των μυών του ποδιού.

 

Θ. Μπ.

Διαφήμιση

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here