Αρχική Ειδήσεις Οι εκπομπές ρύπων από μεγάλα πλοία στο “στόχαστρο” της Κομισιόν

Οι εκπομπές ρύπων από μεγάλα πλοία στο “στόχαστρο” της Κομισιόν

0

Στο στόχαστρο της Κομισιόν μπαίνει η ναυτιλία και η μείωση των εκπομπών ρύπων που προέρχονται από τα μεγάλα πλοία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί νομοθεσία βάσει της οποία οι ιδιοκτήτες μεγάλων πλοίων που χρησιμοποιούν τους ευρωπαϊκούς λιμένες, θα πρέπει να παρακολουθούν και να αναφέρουν τις ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2).

Μάλιστα, η λήψη συγκεκριμένων μέτρων προτείνεται να υιοθετηθεί σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ εντός Ε.Ε. οι κανόνες παρακολούθησης και δημοσίευσης των εκπομπών θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου του 2018.

Ειδικότερα, η πρόταση θα δημιουργήσει ένα νομικό πλαίσιο σε επίπεδο Ένωσης για τη συλλογή και τη δημοσίευση εξακριβωμένων ετήσιων δεδομένων σχετικά με τις εκπομπές CO2 από όλα τα μεγάλα πλοία (ολικής χωρητικότητας άνω των 5.000 κόρων), τα οποία χρησιμοποιούν λιμένες της ΕΕ, ανεξάρτητα από τη χώρα νηολόγησης του πλοίου.

Οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να παρακολουθούν και να αναφέρουν τις εξακριβωμένες ποσότητες CO2 που εκπέμπονται από τα μεγάλα πλοία που εκτελούν διαδρομές από, προς και μεταξύ λιμένων της ΕΕ, καθώς και να παρέχουν πληροφορίες, όπως στοιχεία για τον προσδιορισμό της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων.

Έγγραφο συμμόρφωσης που εκδίδεται από ανεξάρτητο ελεγκτή θα πρέπει να φυλάσσεται επί των πλοίων, τα οποία θα υπόκεινται σε επιθεώρηση από τις αρχές των κρατών μελών.      

Το ευρωπαϊκό σύστημα προορίζεται να ανοίξει το δρόμο προς ένα παγκόσμιο σύστημα και τη θέσπιση παγκόσμιων προτύπων ενεργειακής απόδοσης για τα υπάρχοντα πλοία, όπως προτείνεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες και υποστηρίζεται από άλλα μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.

Μειωμένες εκπομπές και κόστος

Το προτεινόμενο σύστημα για την παρακολούθηση, την υποβολή εκθέσεων και τους ελέγχους («monitoring, reporting and verification»: MRV) στο πλαίσιο της ΕΕ, αναμένεται να οδηγήσει σε μείωση των εκπομπών CO2 από τις διαδρομές που καλύπτουν έως το 2 %, σε σύγκριση με ένα σενάριο «διατήρησης της υφιστάμενης κατάστασης», σύμφωνα με την εκτίμηση των επιπτώσεων της Επιτροπής. Το σύστημα αναμένεται επίσης ότι θα οδηγήσει σε μείωση του καθαρού κόστους για τους ιδιοκτήτες έως και 1,2 δισεκ. ευρώ ετησίως το 2030.

Επιπλέον, θα προσφέρει χρήσιμες ενδείξεις ως προς τις επιδόσεις των μεμονωμένων πλοίων, τις αντίστοιχες λειτουργικές δαπάνες τους και τη δυνητική αξία μεταπώλησής τους. Αυτό θα ωφελήσει τους πλοιοκτήτες, οι οποίοι θα είναι καλύτερα εξοπλισμένοι για να λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με σημαντικές επενδύσεις και να επιτύχουν την αντίστοιχη χρηματοδότηση.

Σημειώνεται ότι, οι εκπομπές από τον κλάδο των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών αντιπροσωπεύουν σήμερα το 3 % των παγκόσμιων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) και 4 % των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ. Εάν δεν αναλάβουμε δράση, αυτές αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά στο μέλλον, σύμφωνα με τις αναμενόμενες αυξήσεις των όγκων εμπορικών συναλλαγών μεταξύ όλων των ηπείρων. Η αύξηση αυτή θα υπονόμευε τις προσπάθειες που αναπτύσσονται σε άλλους τομείς με στόχο τη μείωση των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην ΕΕ.

Η πρόταση εξετάζεται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, καθώς απαιτείται έγκρισή τους προκειμένου να γίνει νόμος της Ε.Ε.

Η Επίτροπος κα Connie Hedegaard, αρμόδια σε θέματα δράσης για το κλίμα, δήλωσε ότι το σύστημα εποπτείας της ΕΕ θα αποφέρει περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη για τον ναυτιλιακό κλάδο, με την αύξηση της διαφάνειας όσον αφορά τις εκπομπές και τη δημιουργία κινήτρων για τη μείωσή τους από τους πλοιοκτήτες. «Η παρούσα πρωτοβουλία ευθυγραμμίζεται πλήρως με τις πρόσφατες προτάσεις για τα παγκόσμια πρότυπα απόδοσης των καυσίμων και για μέτρα βασιζόμενα στην αγορά, που συζητούνται στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό» ανέφερε η ίδια.

Ε. Δρίβα

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here