Αρχική Περιβάλλον «Έγκλημα» η έλλειψη Εθνικού Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού

«Έγκλημα» η έλλειψη Εθνικού Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού

0
υδρογραφία

Η χθεσινή Παγκόσμια Ημέρα Υδρογραφίας ήταν μία ιδανική αφορμή για να επανέλθει στο προσκήνιο το ζήτημα του Εθνικού Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού που έχει θέσει επανειλημμένως στη δημόσια συζήτηση το Πράσινο Κίνημα.

Δυστυχώς τόσο οι προηγούμενες όσο και η σημερινή κυβέρνηση δεν έχουν προχωρήσει στην δημιουργία του όπως συμβαίνει σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου που έχουν θάλασσα.

Το θέμα του Εθνικού Θαλάσσιου Χωροταξικού είναι υψηλά στην ατζέντα του κόμματος και θα απασχολήσει και τις εργασίες του προσεχούς Συνεδρίου (10 – 11 Ιουλίου 2021) του Πράσινου Κινήματος.

Αξίζει να αναφέρουμε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των συνεπειών από την απουσία Εθνικού Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού. Πρόκειται για την δημιουργία βιομηχανικής Περιοχής Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (ΠΟΑΥ) στον Πόρο αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας.

ΠΟΑΥ

Οι ΠΟΑΥ αποτελούν περιοχές συγκέντρωσης και αποκλειστικής δραστηριοποίησης ιχθυοτροφείων, οι οποίες καταλαμβάνουν τεράστιες θαλάσσιες και χερσαίες εκτάσεις και διοικούνται από τις εταιρίες ιχθυοκαλλιέργειας χωρίς καμία εμπλοκή του Κράτους.

Πρόκειται δηλαδή για ένα ακραίο μοντέλο ιδιωτικοποίησης δημόσιου χώρου και βίαιης επιβολής περιβαλλοντικής υποβάθμισης σε σύγκρουση με τις επιθυμίες και επιλογές των τοπικών κοινωνιών.

Εδώ ακριβώς έρχεται το θέμα του Εθνικού Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού. Αντί αυτού εντελώς απροκάλυπτα προχώρησαν διαχρονικά στην νομιμοποίηση των Υδατοκαλλιεργειών παραχωρώντας μάλιστα στις ιδιωτικές εταιρίες τεράστιες εκτάσεις γης και θάλασσας, γεγονός που είναι πολιτικά ανήθικο.

Το ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι ότι με την συγκεκριμένη πολιτική έδωσαν το δικαίωμα οι ελεγχόμενοι να είναι και ελεγκτές, κάτι που δεν συμβαίνει ούτε σε τριτοκοσμικές χώρες.

Η θέση του Πράσινου Κινήματος

Το Πράσινο Κίνημα επαναλαμβάνει τις πάγιες θέσεις του που είναι οι εξής

  • Πρώτα να δημιουργηθεί ο Εθνικός Θαλάσσιος Χωρικός Σχεδιασμός και μετά να αδειοδοτηθούν οι επιμέρους δραστηριότητες.
  • Οι τοπικές κοινωνίες πρέπει να έχουν λόγο με τα θεσμικά τους εκλεγμένα όργανα σε όλες αυτές τις παρεμβάσεις.
  • Η όποια παραγωγική δραστηριότητα πρέπει να εντάσσεται στη φιλοσοφία της κυκλικής οικονομίας, της ανακύκλωσης , επανάκτησης και επαναχρησιμοποίησης.
  • Οι φορείς διαχείρισης που θα δημιουργηθούν πρέπει να είναι υπό κρατικό έλεγχο συμμετέχοντας υποχρεωτικά και εκπρόσωποι της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης.

Τι είναι η Υδρογραφία

Να… επανέλθουμε στη σημερινή Ημέρα και να αναφέρουμε ότι η Υδρογραφία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την σύνταξη και την παραγωγή χαρτών για τις περιοχές της επιφάνειας της Γης που καλύπτονται από νερά.

Το θέμα της φετινής επετείου (2021) είναι «100 χρόνια διεθνούς συνεργασίας στην Υδρογραφία» και αποσκοπεί στην παρουσίαση της προόδου που έχει επιτευχθεί αυτά τα 100 χρόνια στην Υδρογραφία σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της τεχνολογίας.

Κ. Καλογράνης: Αδήριτη ανάγκη η δημιουργία του Εθνικού Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού

Ο Συμπρόεδρος του Πρασίνου Κινήματος Κώστας Καλογράνης δήλωσε σχετικά: «Το Πράσινο Κίνημα έχει καταστήσει σαφές πως είναι αδήριτη ανάγκη η δημιουργία του Εθνικού Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού. Οι ευθύνες των κυβερνήσεων που δεν προχωρούν στην υλοποίησή του είναι τεράστιες.

Στο Συνέδριο του κόμματος στις 10 και 11 Ιουλίου 2021, το Εθνικό Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχέδιο, θα τεθεί από εμπειρογνώμονες και εκπροσώπους της επιστημονικής κοινότητας από την Ελλάδα και το εξωτερικό».

Διαφήμιση