Ευρωπαϊκή Ημέρα Μετακινήσεων (Ευρωπαϊκή Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο)

Άγνωστος ο τρίτος μεγαλύτερος νάνος πλανήτης στο ηλιακό μας σύστημα

Επιστήμονες ανακοίνωσαν ότι, έπειτα από νέες αστρονομικές παρατηρήσεις, ανακάλυψαν πως ο νάνος πλανήτης 2007 OR10 -ο οποίος ακόμη δεν έχει «βαφτισθεί»- είναι πολύ μεγαλύτερος από ό,τι πίστευαν έως τώρα.

Στην πραγματικότητα, είναι ο τρίτος μεγαλύτερος νάνος πλανήτης του ηλιακού μας συστήματος μετά τον Πλούτωνα και την Έριν. Ακολουθούν σε μέγεθος οι νάνοι πλανήτες Μακεμάκε και Χαουμέα.

Με την εξαίρεση της Δήμητρας, που βρίσκεται στη ζώνη των αστεροειδών μεταξύ 'Αρη και Δία, όλοι οι άλλοι νάνοι πλανήτες κινούνται πέρα από τον Ποσειδώνα. Πρόκειται για μακρινούς, μικρούς και παγωμένους κόσμους, δύσκολο να παρατηρηθούν με τα τηλεσκόπια, γι' αυτό, άλλωστε, οι περισσότεροι έχουν ανακαλυφθεί μόλις την τελευταία δεκαετία.

Οι νέες παρατηρήσεις από τα διαστημικά τηλεσκόπια «Κέπλερ» και «Χέρσελ» δείχνουν ότι ο 2007 OR10 έχει διάμετρο 1.535 χιλιομέτρων (η προηγούμενη εκτίμηση ήταν 1.280 χλμ.), περίπου 100 χλμ. μεγαλύτερη από τον Μακεμάκε και κατά το ένα τρίτο μικρότερη από τον Πλούτωνα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον 'Αντρας Παλ του Κέντρου Ερευνών Αστρονομίας της Ουγγρικής Ακαδημίας Επιστημών, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό αστονομίας "The Astronomical Journal".

Σε αντίθεση με τους άλλους νάνους πλανήτες που είναι πολύ πιο φωτεινοί, ο 2007 OR10 είναι αρκετά σκούρος έχοντας μια ερυθρωπή απόχρωση, πράγμα που πιθανώς οφείλεται στο ότι καλύπτεται από πάγους μεθανίου, μονοξειδίου του άνθρακα και αζώτου.

Περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό του πιο αργά σχεδόν από κάθε άλλο ουράνιο σώμα του ηλιακού μας συαστήματος, καθώς χρειάζεται περίπου 45 ώρες για μια πλήρη περιστροφή (η διάρκεια της μέρας του).

Κινείται σε ελλειπτική τροχιά, που τον φέρνει τόσο κοντά στον Ήλιο όσο ο Ποσειδώνας, ενώ σήμερα βρίσκεται σε διπλάσια απόσταση από το μητρικό μας άστρο από τον Πλούτωνα.

Ο 2007 OR10 ανακαλύφθηκε το 2007 από τους αστρονόμους Μεγκ Σβαμπ, Μάικ Μπράουν και Ντέηβιντ Ραμπίνοβιτς με τη βοήθεια του τηλεσκοπίου Σάμιουελ Όσκιν στο Παρατηρητήριο Πάλομαρ κοντά στο Σαν Ντιέγκο της Καλιφόρνια.

Οι τρεις αυτοί επιστήμονες θα έχουν και την τιμή να «βαφτίσουν» τον νάνο πλανήτη σύντομα.

Επιστήμη