Μενού

Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή

Άφθονος άνθρακας ίσως η αιτία που ο Ερμής είναι ασυνήθιστα σκούρος

Η επιφάνεια του Ερμή είναι ασυνήθιστα σκούρα -πολύ περισσότερο από της Σελήνης- και τώρα οι επιστήμονες, μετά από πολύ προβληματισμό, πιστεύουν πως γνωρίζουν την αιτία. Ο πλανήτης διαθέτει άφθονο άνθρακα με τη μορφή του γραφίτη (του υλικού που χρησιμοποιείται στα μολύβια).

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Πάτρικ Πεπλόφσκι του Εργαστηρίου Εφαρμοσμένης Φυσικής του Πανεπιστημίου Τζον Χόπκινς, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό γεωεπιστημών "Nature Geoscience", ανέλυσαν τα στοιχεία που έστειλε το σκάφος "Messenger" (Αγγελιοφόρος) της NASA, λίγο πριν ολοκληρώσει την αποστολή του προσκρούοντας στον πλανήτη τον Απρίλιο του 2015.

Οι επιστήμονες θεωρούν πιθανό ότι κάποτε όλη η επιφάνεια του Ερμή ήταν καλυμμένη από ένα στρώμα γραφίτη, που μπορεί να έφθανε και το ένα χιλιόμετρο σε πάχος. Αλλά αργότερα η ηφαιστειακή δραστηριότητα ώθησε ένα μεγάλο μέρος αυτού του άνθρακα στα έγκατα του πλανήτη. Όμως η επιφάνειά του είναι ιδιαίτερα σκούρα ακόμη, καθώς ποσότητες γραφίτη παρέμειναν και ανακατεύτηκαν με πετρώματα.

Ένα ψηλό βουνό στη Δήμητρα

Ένα χρόνο κλείνει το σκάφος "Dawn" (Αυγή) της NASA σε τροχιά γύρω από το νάνο πλανήτη Δήμητρα, το μεγαλύτερο σώμα στη ζώνη των αστεροειδών μεταξύ 'Αρη και Δία.

Όπως ανακοίνωσε η Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία, η πιο εντυπωσιακή ανακάλυψη που ήλθε στο φως -καθώς καταφθάνουν συνεχώς νέες εικόνες στη Γη- είναι ότι η Δήμητρα διαθέτει ένα απρόσμενα ψηλό βουνό, το «Αχούνα Μονς», που φθάνει τα πέντε χιλιόμετρα σε ύψος. Πρόκειται για ένα βουνό με απότομες αλλά ομαλές πλαγιές.

«Κανένας δεν περίμενε στη Δήμητρα ένα βουνό σαν το Όρος Αχούνα. Ακόμη δεν έχουμε κάποια ικανοποιητική θεωρία για το πώς σχηματίσθηκε» δήλωσε ο Κρις Ράσελ του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια-Λος 'Αντζελες (UCLA), επικεφαλής επιστήμων της αποστολής του "Dawn".

Το σκάφος, πριν τη Δήμητρα, είχε τεθεί σε τροχιά γύρω από τον μεγάλο αστεροειδή Εστία.

Υλοποιείται η δημιουργία του Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού