Ευρωπαϊκή Ημέρα Μετακινήσεων (Ευρωπαϊκή Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο)

Εντυπωσιακές οροσειρές και θεαματικά ηλιοβασιλέματα στον Πλούτωνα

Προφίλ απρόσμενα …γήινο δείχνουν οι τελευταίες φωτογραφίες του Πλούτωνα που έστειλε το σκάφος "New Horizons" (Νέοι Ορίζοντες) της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA).

Εντυπωσιακές παγωμένες οροσειρές ύψους 3,5 χιλιομέτρων, μεγάλες πεδιάδες σκεπασμένες από χαμηλή ομίχλη, θεαματικά ηλιοβασιλέματα και εκτεταμένοι «εξωτικοί» παγετώνες από άζωτο είναι μερικά από αυτά που προστέθηκαν στις γνώσεις μας για τον μακρινό νάνο πλανήτη - και έπεται συνέχεια.

«Οι εικόνες σε κάνουν πράγματι να αισθάνεσαι ότι βρίσκεσαι εκεί, στον Πλούτωνα, επιθεωρώντας το τοπίο από μόνος σου» δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής της αποστολής καθηγητής 'Αλαν Στερν, σύμφωνα με το BBC και το "New Scientist".

Το πανόραμα του Πλούτωνα, που καλύπτει μια έκταση ξηράς 1.250 χιλιομέτρων, σχεδόν τον μισό πλανήτη, τραβήχτηκε από την κάμερα της διαστημοσυσκευής σε απόσταση 18.000 χλιομέτρων από την επιφάνειά του.

Οι επιστήμονες μπορούν πλέον να δουν για πρώτη φορά από πιο κοντά δύο μεγάλες οροσειρές, που βάφτισαν «Νοργκέι» και «Χίλαρι», καθώς και την παγωμένη πεδιάδα «Σπούτνικ». Μπορούν επίσης να πάρουν μια ιδέα για την αραιή και γεμάτη άζωτο ατμόσφαιρα του Πλούτωνα, στην οποία διακρίνονται αρκετά διαδοχικά στρώματα, τα οποία ξεκινούν από την ομίχλη κοντά στην επιφάνεια και φθάνουν σε ύψος έως 100 χιλιομέτρων.

Οι επιστήμονες της NASΑ δήλωσαν ότι η κατ' αρχήν μελέτη της πλουτώνειας ατμόσφαιρας δείχνει περιοδικές αλλαγές του καιρού όπως στον δικό μας πλανήτη. Αντίθετα όμως με τη Γη, οι πάγοι του Πλούτωνα πιθανότατα αποτελούνται σε μεγάλο βαθμό από άζωτο και άλλα «εξωτικά» υλικά, παρά από νερό.

Πάντως, αν και έχουν άλλη σύνθεση, οι εκτεταμένοι παγετώνες του μακρινού νάνου πλανήτη μοιάζουν εξωτερικά πολύ με αυτούς της Γροιλανδίας και της Ανταρκτικής. Φαίνεται να τροφοδοτούνται συνεχώς από έναν κύκλο αζώτου, ανάλογο του υδρολογικού κύκλου στη Γη.

Μόνο που αντί να εξατμίζεται το νερό των ωκεανών, να ανεβαίνει στην ατμόσφαιρα και μετά να επιστρέφει με την μορφή βροχής, η οποία τελικά γίνεται πάγος, στην περίπτωση του Πλούτωνα κάτι παρόμοιο συμβαίνει με το άζωτο. «Ο Πλούτων μοιάζει εκπληκτικά με τη Γη σε αυτό και κανείς δεν το είχε προβλέψει», δήλωσε ο Στερν.

Θα ακολουθήσουν και άλλες εντυπωσιακές φωτογραφίες του Πλούτωνα στο μέλλον, καθώς το σκάφος έχει στείλει στη Γη μόνο το 5% των φωτογραφιών που τράβηξε κατά το κοντινότερο πέρασμά του στα μέσα Ιουλίου, όταν έφθασε σε απόσταση έως 12.550 χιλιομέτρων. Η αποστολή όλων των φωτογραφιών θα πάρει περίπου έναν χρόνο.

Το σκάφος «Νέοι Ορίζοντες» απομακρύνεται πλέον από τον Πλούτωνα και έχει «βάλει πλώρη» για ένα ακόμη πιο μακρινό παγωμένο σώμα στη Ζώνη Κούιπερ, στις εσχατιές του ηλιακού μας συστήματος. Ως πιθανότερος στόχος θεωρείται το διαστημικό αντικείμενο MU69, που μοιάζει με κομήτη, αλλά ακόμη η NASA δεν έχει πάρει την οριστική απόφασή της.

Επιστήμη