Ολυμπιακή Ημέρα

Οι θεμέλιοι λίθοι της ζωής στον κομήτη Ροζέτα

Την πιθανότητα οι κομήτες να μετέφεραν κάποτε τους σπόρους της ζωής στη Γη, κάτι που μπορεί να έχουν κάνει και οπουδήποτε αλλού στο σύμπαν, επιβεβαιώνει η ανακάλυψη πληθώρας οργανικών στοιχείων, που αποτελούν θεμέλιους λίθους της ζωής στον γνωστό και ως κομήτη Ροζέτα.

Την ανακάλυψη έκαναν επιστήμονες αναλύοντας τα δεδομένα που συνέλλεξαν τα δέκα όργανα του ρομπότ «Φίλαι» στον κομήτη Τσουριούμοφ-Γκερασιμένκο 67Ρ, γνωστό και ως κομήτη της Ροζέτα (του μητρικού σκάφους του «Φίλαι»).

Η ανακάλυψη ενισχύει την πιθανότητα ότι κάποτε οι κομήτες μετέφεραν τους σπόρους της ζωής στη Γη και κάτι ανάλογο μπορεί κάλλιστα να έχουν ήδη κάνει οπουδήποτε αλλού στο σύμπαν. Τα νέα στοιχεία παρουσιάσθηκαν από διάφορες επιστημονικές ομάδες σε μια σειρά επτά δημοσιεύσεων στο περιοδικό "Science".

Τέσσερα από τα οργανικά χημικά στοιχεία (με βάση τον άνθρακα) δεν έχουν ποτέ έως τώρα ανιχνευθεί σε κομήτες. Οι επιστήμονες χαρακτήρισαν όλα αυτά τα στοιχεία πάνω στον παγωμένο κομήτη έως μια «πρωταρχική παγωμένη σούπα», από την οποία, υπό κατάλληλες συνθήκες, θα μπορούσε να ξεπηδήσει η ζωή.

Πάντως καμία από τις επιστημονικές εργασίες δεν αναφέρει ότι ανιχνεύθηκαν πιο πολύπλοκα μόρια πρόδρομα της ζωής, όπως τα αμινοξέα (από όπου προέρχονται οι πρωτεϊνες), αλλά μελλοντικές αναλύσεις μπορεί να τα εντοπίσουν κι αυτά.

Ερώτημα παραμένει αν τα οργανικά συστατικά δημιουργήθηκαν πάνω στον ίδιο τον κομήτη ή κάπου αλλού στο διάστημα και μετά ενσωματώθηκαν σε αυτόν. Πιθανότατα πάντως, οι κομήτες αποτελούν κοσμικά εργαστήρια για τη «συναρμολόγηση» των αρχικών συστατικών της ζωής.

Παραμένει αβέβαιο κατά πόσο το «Φίλαι» θα μπορέσει να στείλει άλλα επιστημονικά δεδομένα, καθώς μετά από την μακρόχρονη νάρκη του, «ξύπνησε» μεν στις 13 Ιουνίου, αλλά η επαφή του με τη Γη ήταν στη συνέχεια σποραδική και προβληματική. Η τελευταία επικοινωνία του έγινε στις 9 Ιουλίου και έκτοτε έχει σιγήσει πάλι, όμως δεν θεωρείται ακόμη «νεκρό».

Επιστήμη

Βρέθηκε το γονίδιο που αυξάνει κατά δέκα χρόνια το όριο ζωής μόνο των ανδρών!

Η εν λόγω γονιδιακή μετάλλαξη έρχεται να προστεθεί σε ένα σχετικά μικρό κατάλογο γενετικών παραγόντων, που έχουν ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα ότι επηρεάζουν την ανθρώπινη μακροζωία, ωστόσο αποτελεί το...