Μενού

Παγκόσμια Ημέρα για τον Τραυλισμό

Μεθάνιο στον Άρη, ακόμα μία ένδειξη ζωής

Ίχνη μεθανίου σε αρειανούς μετεωρίτες που βρέθηκαν στη Γη ανακάλυψε διεθνής ομάδα επιστημόνων, γεγονός που αποτελεί μια ακόμη ένδειξη ότι κάποτε ο γειτονικός πλανήτης ίσως διέθετε -ή και διαθέτει ακόμη- κατάλληλες συνθήκες για την ανάπτυξη ζωής.

Οι ερευνητές από τη Βρετανία, τις ΗΠΑ και τον Καναδά, με επικεφαλής τον Νάϊτζελ Μπλέιμι του Τμήματος Γεωεπιστημών του Πανεπιστημίου του Αμπερντίν στη Σκωτία, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature Communications", εξέτασαν δείγματα έξι μετεωριτών από ηφαιστειακά πετρώματα αρειανής προέλευσης. Οι μετεωρίτες βρίσκονται σε συλλογές μουσείων και κατέληξαν στον πλανήτη μας, αφότου εκτοξεύθηκαν στο διάστημα μετά από την πρόσκρουση αστεροειδών στον 'Αρη στο παρελθόν.

Οι μετεωρίτες περιέχουν αέρια που έχουν την ίδια σύνθεση και αναλογία ισοτόπων με την ατμόσφαιρα του 'Αρη. Και οι έξι περιέχουν μεθάνιο, το οποίο μπορεί κάποτε να αποτελούσε «τροφή» για μικοοργανισμούς, που ζούσαν κάτω από την επιφάνεια του πλανήτη, ενώ αντίθετα άλλοι μικροοργανισμοί παράγουν μεθάνιο, αντί να το καταναλώνουν. Οι αστροβιολόγοι δεν αποκλείουν ότι κάτι από τα δύο -ή και τα δύο- μπορεί να συμβαίνει ακόμη και σήμερα.

Οι τρέχουσες αποστολές της NASA και της ESA, καθώς και αυτές που θα ακολουθήσουν, δίνουν προτεραιότητα στην εξήγηση της προέλευσης και της σημασίας του μεθανίου. Παραμένει πάντως ασαφές ακόμη κατά πόσο το μεθάνιο συνεχίζει να παράγεται στον 'Αρη και από ποιες πηγές.

Η νέα μελέτη ενισχύει την πιθανότητα ότι τα υπόγεια πετρώματα του 'Αρη περιέχουν μεγάλα αποθέματα μεθανίου και άρα κάπου εκεί γύρω μπορεί να ζουν και αρειανά μικρόβια, αποτελώντας μια αφανή βιόσφαιρα, όπως συμβαίνει και στη Γη.

Η επιφάνεια του «κόκκινου» πλανήτη βομβαρδίζεται από έντονη ηλιακή ακτινοβολία, ενώ η θερμοκρασία πέφτει στους μείον 90 βαθμούς Κελσίου, οπότε τυχόν μικροοργανισμοί, όπως τα βακτήρια, μάλλον θα έχουν καταφύγει στο υπέδαφος για προστασία.

Η μελλοντική αποστολή ExoMars του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος, που προγραμματίζεται να φθάσει στον 'Αρη το 2019, θα δώσει ίσως απαντήσεις, καθώς πρόκειται να σκάψει σε βάθος έως δύο μέτρων κάτω από την αρειανή επιφάνεια.