Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Σύστημα τριών εξωπλανητών ανακαλύφθηκαν πλησίον της γης

Ένα νέο σύστημα τριών εξωπλανητών γύρω από ένα άστρο σε απόσταση μόνο 54 ετών φωτός από τη Γη, ανακάλυψαν αμερικανοί αστρονόμοι. Οι τρεις πλανήτες κινούνται σε τροχιές πιο κοντινές και από αυτή του Ερμή σε σχέση με τον Ήλιο, συμπληρώνοντας μια πλήρη περιφορά (η «μέρα» τους) σε πέντε, 15 και 24 μέρες αντίστοιχα.

Η ανακάλυψη έγινε με χρήση επίγειων τηλεσκοπίων στη Χαβάη, την Καλιφόρνια και την Αριζόνα. Το μητρικό άστρο των τριών πλανητών είναι το HD 7924, γύρω από το οποίο είχε ανακαλυφθεί ο ένας εξωπλανήτης το 2009. Ο εντοπισμός των άλλων δύο έγινε μετά από πέντε έτη πρόσθετων παρατηρήσεων.

Οι τρεις πλανήτες δεν μοιάζουν με αυτούς του δικού μας ηλιακού συστήματος, καθώς έχουν μάζες επτά έως οκτώ φορές μεγαλύτερες της Γης και επιπλέον κινούνται υπερβολικά κοντά στο άστρο τους, πράγμα που σημαίνει ότι θα είναι «καυτοί».

Η «αυτοκτονία» του Messenger

Εξάλλου, σήμερα το βράδυ, η διαστημοσυσκευή "Messenger" (Αγγελιοφόρος) της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA), έχοντας πια ολοκληρώσει την αποστολή μελέτης του Ερμή, θα συντριβεί πάνω στον πλανήτη.

Το σκάφος, βάρους περίπου μισού τόνου, μελετούσε τον κοντινότερο στον Ήλιο πλανήτη από το 2011 και έχει πλέον ξεμείνει από καύσιμα (συμπιεσμένο ήλιο). Η πρόσκρουση κοντά στον βόρειο πόλο, η οποία θα γίνει με ταχύτητα σχεδόν 12 φορές μεγαλύτερη του ήχου και θα απελευθερώσει ενέργεια περίπου ενός τόνου ΤΝΤ, δεν θα είναι ορατή από τα τηλεσκόπια στη Γη, ενώ θα δημιουργήσει έναν μικρό κρατήρα περίπου 20 μέτρων.

Η αποστολή του "Messenger" ξεκίνησε το 2004 από το Ακρωτήριο Κανάβεραλ των ΗΠΑ. Στη διάρκεια των τελευταίων τεσσάρων ετών, το σκάφος ολοκλήρωσε περισσότερες από 4.000 τροχιές γύρω από τον Ερμή, φωτογραφίζοντας και χαρτογραφώντας τον εξονυχιστικά, ενώ μελέτησε επίσης τη βαρύτητά του και το μαγνητικό πεδίο του.

Η πιο «εξωτική» ανακάλυψή του ήταν η ανίχνευση νερού στην εξώσφαιρα του πλανήτη, ο οποίος είναι ο μικρότερος του ηλιακού μας συστήματος και μόλις λίγο μεγαλύτερος από τη Σελήνη. Το "Messenger" εντόπισε επίσης ίχνη περασμένης ηφαιστειακής δραστηριότητας (αρχαίες ροές λάβας), καθώς και παρουσία πάγου στους σκοτεινούς κρατήρες κοντά στους πόλους, ενώ στα στοιχεία του που συνέλεξε, καθιστούν πιθανό ο πλανήτης να διαθέτει ένα πυρήνα από υγρό σίδηρο.

Η επόμενη αποστολή που θα φθάσει στον Ερμή, θα είναι το 2024 η ευρωπαιο-ιαπωνική BepiColombo, που θα εκτοξευθεί το 2017.

Το ανοσοποιητικό σύστημα των δελφινιών καταρρέει λόγω των μολυσμένων ωκεανών